Vi ska ställa upp ett gammalt timmerhus på en torpargrund som vi ska göra av lecablock.
Huset ska stå på ett relativt slätt berg men det är några breda skrevor där det går ganska brant ner och upp igen.
Vi har fått rådet att först bygga en form och gjuta en sula som vi sen kan stapla lecablocken på men...
Hur får man gjutformen att stå still på berget, det finns ju så att säga inget att fästa den i?

Har ni något annat förslag, kanske kan man mura med lecablocken direkt som man formsågar så att de följer bergets linjer???

Jag skulle också rekommendera att gjuta en sula. Bygg ordentliga stag för formen så att den inte kan vika sig o dyl. Finns risk att formen ska glida så borra i berget och slå ner några armeringjärnbitar för att hålla den på plats.

Det där med att formsåga lecablocken efter bergets form är nog i praktiken inte så lätt och sen ska de ju ligga still, ni säger ju att det är ganska brant. Och så vill man ju få dem i våg. Kort sagt jag tror inte det är lättare än att bygga form och gjuta sula.

Du måste gjuta en sula på berget ja. Jag har jobbat en hel del med såna här byggen och du fäster formen med confix eller liknande i berget. Det är viktigt att formen står ordentligt fast i berget så att den inte smäller isär när du vibbar betongen!

Eh, vad är Confix, hur funkar det och var köper man det är min nästa fråga förstås?
Vi har hundratals stenar runt om så vi kan stötta upp formarna med detta också.
Räcker det inte med att köra en sån där "vibratorstav" :-X i betongen i formen (formen blir ju inte mer än 30-40 cm bred så jag har svårt att få ner en "padda")

Helan skrev:
Eh, vad är Confix, hur funkar det och var köper man det är min nästa fråga förstås?
Vi har hundratals stenar runt om så vi kan stötta upp formarna med detta också.
Räcker det inte med att köra en sån där "vibratorstav"  :-X i betongen i formen (formen blir ju inte mer än 30-40 cm bred så jag har svårt att få ner en "padda")
Nu sätter vi oss ner i båten... man bpaddar aldrig betong! Skulle du sätta ner en padda på lös betong så sjunker den lika fort som i vatten. Man vibrerar med en vobrostav ja...

Confix är en spik som du kan spika i betong och berg, givetvis efter att du förborrat. Säljs av bygghandlare. Det finns även andra liknande produkter, men jag har bäst erfarenhet av Gunnebo Confix. Det finns flera trådar om detta på forumet, sök!

Det går även bra att fixera formen mot större stenblock, men de måste vara av storlek att du inte kan bära runt dem.

Tack, tänkte just att en padda inte var rätta grejen ;D
Fick en liten blackis (blackout)...
Hur tätt tror du att man behöver sätta stöden och borra för Confixen där det är plant? Givetvis tätare där det sluttar förstår jag...
Vi har tillgång till formvirke av alla möjliga dimensioner efter att ha sågat upp ca 700 träd till virke så vi har att välja på. Vilken dimension är bäst om man är riktigt generös när man gör formen?

Ps, jag ääär nybörjare men har en tumme som sitter på rätt ställe och en stark karl vid min sida...

Helan skrev:
Tack, tänkte just att en padda inte var rätta grejen  ;D
Fick en liten blackis (blackout)...
Hur tätt tror du att man behöver sätta stöden och borra för Confixen där det är plant? Givetvis tätare där det sluttar förstår jag...
Vi har tillgång till formvirke av alla möjliga dimensioner efter att ha sågat upp ca 700 träd till virke så vi har att välja på. Vilken dimension är bäst om man är riktigt generös när man gör formen?

Ps, jag ääär nybörjare men har en tumme som sitter på rätt ställe och en stark karl vid min sida...
Vi brukade använda 45x95 till längsgående stöd. En liggande i ovankant på formen och en liggande på berget som du drar fast med confix i berget. Spika ca varje halvmeter-meter. Varje meter ca måste du också spika en överliggare mellan formhalvorna som håller ihop formen.. På insidan av de liggande reglarna fäster du formskivorna, typ 13mm plywood. På utsidan fäster du stående brädbitar  som håller upp den övre liggaren, ca varje-varannan meter.

Betongen blir otroligt mycket "starkare" i formen när man vibrerar den tack vare rörelseenergin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.