14 821 läst · 8 svar
15k läst
8 svar
Torpargrund och sugbil..
Hej,
Jag har en torpargrund i huset som jag skall flytta till. Jag skall påbörja ett arbete med att minska fuktigheten i grunden och det första jag måste göra är att få bort allt organiskt material.
I detta fall består det av MYCEKETstrora mängder torv och det enda sättet jag kan tänka mig att få bort det är med en sugbil av något slag. Någon som har gjort något liknade? Hyra av vem? Pris för detta? Tips?
Hälsningar,
Jan
Jag har en torpargrund i huset som jag skall flytta till. Jag skall påbörja ett arbete med att minska fuktigheten i grunden och det första jag måste göra är att få bort allt organiskt material.
I detta fall består det av MYCEKETstrora mängder torv och det enda sättet jag kan tänka mig att få bort det är med en sugbil av något slag. Någon som har gjort något liknade? Hyra av vem? Pris för detta? Tips?
Hälsningar,
Jan
Om man har ett pelletsförråd (bulk) i källaren som brakar när de fyller på. Och man vill att de ska tömma så kostar det runt 12-tusen. Enligt Chaffisen som jag snackade med.
Dock så är en del kostnad efter som de blir tvingade att köra 3ton tillbaka.
3 ton är ca 4,5kubik meter pellets..
Dock så är en del kostnad efter som de blir tvingade att köra 3ton tillbaka.
3 ton är ca 4,5kubik meter pellets..
Är inte helt säker, men jag har för mig att en sån där spruta man har för att spruta upp lösull på vinden går att vända så den suger i stället. Torv och lösull är inte helt olika i konsistens.
Lösullsprutor att hyra har de på många byggvauhus.
Lösullsprutor att hyra har de på många byggvauhus.
hej !att suga med en lösulls maskin funkar.detta är inget att rekommendera,kan bli dyrbart.vi sög lösull en gång,en liten träbit kom med ,tvärstopp i maskinen.inkomstbortfall o rep kostnad , till företaget. sugbil är bättre.
Fick pris på 3-4000 av en firma i strängnäs för att suga kolstybb ur ett 20kvm stort golv, dyrt!
Tycker inte att 3-4 kkr va dyrt för att slippa damma ner hela huset och släpa kolstybb några dar va dyrt. Men alla värderar saker olika.
I o f på "andra hållet" men för någon vecka sedan rullade sugbilen in framför huset - och 45 minuter senare låg 11 ton tvättad makadam perfekt utlagt i husgrunden. 2h á 1500:- + makadam.
Värt varenda öre!!!
Värt varenda öre!!!
Nej 3-4tkr kanske inte är katastrofdyrt med tanke på vad man får för pengarna.
Men bef. stybben isolerar den också, så det var inte riktigt nödvändigt att ta bort den.
Men jag hade velat, och avstod iom. kost för sugbil samt nytt golv.
Men bef. stybben isolerar den också, så det var inte riktigt nödvändigt att ta bort den.
Men jag hade velat, och avstod iom. kost för sugbil samt nytt golv.