1 947 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Tormeks diamantsten?
Personligen är jag tveksam till allt vad slipning med industridiamanter heter och då gäller det infästningen av själva slipkornen, De diamantprylar jag testat är filar, brynen, slipstift osv. tyvärr upplever jag att slipkornen (diamanterna) inte sitter kvar särskilt länge och snart känns det som att man sitter och nöter utan någon som helst avverkning.
Är det någon här som som har erfarenhet av detta problem ?
Är det någon här som som har erfarenhet av detta problem ?
sålänge du lär dig använda diamant på rätt sätt så kommer diamant hålla i evighet.
diamant klarar inte av temperaturen som blir i filar,slipstift m.m då gemene man filar med 21000rpm av någon anledning. Där skall CBN användas istället.
diamantbrynen är inte en slipsten, den ska bryna bort råeggen. Har du en slö kniv kan du bryna tills Djurgården spelar i SHL igen utan att kniven blir vass. brynen är till för att underhålla kniven medans den är vass. Sen behöver kniven slipas om så den får nytt råegg.
diamant klarar inte av temperaturen som blir i filar,slipstift m.m då gemene man filar med 21000rpm av någon anledning. Där skall CBN användas istället.
diamantbrynen är inte en slipsten, den ska bryna bort råeggen. Har du en slö kniv kan du bryna tills Djurgården spelar i SHL igen utan att kniven blir vass. brynen är till för att underhålla kniven medans den är vass. Sen behöver kniven slipas om så den får nytt råegg.
Jag har för mig tormek har en bra video om det. De påpekar att man med en vanlig sten kan ta i nästan hur mycket som helst, där är det ju kornen som slipar och de ska ju hela tiden ryckas ut för att frigöra nya vassa korn medan i diamantfallet har man ett antal korn som under lång tid håller sig vassa och rätt form på "stenen" men man ska vara lite försiktigare så de inte rivs av.
Denna är det nog jag tänker på:
Denna är det nog jag tänker på:
Kör du med slipning för privat bruk, behöver du inte köpa diamantstenar. I det fallet räcker en vanlig sten många år. Köper du diamant, ska du helst köpa minst två olika kornstorlekar, hellre fler än det. Har du det som inkomst/sidoinkomst, kan du nog köra med två eller tre maskiner med olika grit på.
Jag kör med vanlig sten på min våtslip och det är både enkelt och smidigt. 99 % av maskiner kommer ju även med en sten vid köpet, så det känns onödigt att lägga den åt sidan och köpa diamantstenar.
Jag kör med vanlig sten på min våtslip och det är både enkelt och smidigt. 99 % av maskiner kommer ju även med en sten vid köpet, så det känns onödigt att lägga den åt sidan och köpa diamantstenar.
Tack för svar, det är på det viset att min hälsa sviktar och gör att jag skakar och motoriken funkar inte som den ska. Jag har haft flera Tormek maskiner men sålde någon och gav bort en till en av mina söner så nu har jag varit utan slipmaskin ett år. Är man van att ha hyfsade knivar i köket och inte vill besvära sonen i onödan så har jag nu sneglat på en Tormek T1 som har ett anhåll som verkar (på film åtminstone) kanske skulle funka för mig idag, men om själva diamantskivorna vet jag ingenting, där av frågan och lite input.
Att diamant-”stenar” är för fint för slipning och bara kan användas för att bryna med gäller inte generellt då även grövre grit finns. Om det specifikt gäller för Tormeks stenar vet jag dock inte.Tommty skrev:
Själv brukar jag ta en näve enkaratare och gnida på knivarna när det är dags, fast bara äkta vara och inga industridiamanter.
Eller för att hålla mig till ämnet, så har Tormek tre olika grovlekar på diamantskivorna. Åtminstone till de vanliga maskinerna.
Eller för att hålla mig till ämnet, så har Tormek tre olika grovlekar på diamantskivorna. Åtminstone till de vanliga maskinerna.
Då är T1'an ett bra val. fördelen där att du inte behöver ha samma finkänsla som med T4/T8'an.U umeubbe skrev:Tack för svar, det är på det viset att min hälsa sviktar och gör att jag skakar och motoriken funkar inte som den ska. Jag har haft flera Tormek maskiner men sålde någon och gav bort en till en av mina söner så nu har jag varit utan slipmaskin ett år. Är man van att ha hyfsade knivar i köket och inte vill besvära sonen i onödan så har jag nu sneglat på en Tormek T1 som har ett anhåll som verkar (på film åtminstone) kanske skulle funka för mig idag, men om själva diamantskivorna vet jag ingenting, där av frågan och lite input.
Det enda viktiga är att inte trycka mot diamantstenen, då ska i stort sett inte applicera något tryck alls mot stenen, enbart fram/bak.
Vet inte var jag skrev att diamantstenar inte är till för slipning?nanowire skrev:
kör själv med DC-250 och orginalsten. inköpet at DC-250 var det bästa jag har gjort för att snabbt få bort skador eller om någon granne eller närstående har haft samma kniv i 10 år och den är vass som en smörkniv...
diamantbrynen är inte en slipsten, den ska bryna bort råeggen. Har du en slö kniv kan du bryna tills Djurgården spelar i SHL igen utan att kniven blir vassTommty skrev:
Det var väl bara jag som tolkade ovan så. Om du menar att man inte ska försöka avverka grovt, forma en ny egg, med ett fint bryne håller jag med dig 110 %
Liknande trådar
-
Tormeks jigg för maskinhyvelstål svh-320, ris eller ros?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tormek diamantstenar?
Tormeks olja för läderhjulet
Tormeks sats för borrar
Tormeks garantiservice imponerar:)
Verktyg, Maskiner & Fordon