Vad kan begära för en Tormek enligt bild.
Saknar brynhjulet och det är ej originalfäste till jigghållaren.
 
  • Använd Tormek slipmaskin på bänk, saknar brynhjul och har icke original jigghållarfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Original jigghållare är väl inte så dyr. Det som däremot är väldigt dyrt är ny sten. Jag köpte en gammal Tormek 250 ytterst billigt men den var utrustad med väldigt finkornig sandsten som de gamla tormekarna var och den stenen avverkar superlångsamt. Ska man ha riktig nytta av en gammal tormek får man köpa ny sten + lite annat. Så, för att kitta upp den där maskinen (om det är sandsten) skulle det väl se ut nåt följande, förutsatt att man struntar i brynhjul.

Ny sten ca 1200:-
Universalstöd 400:-
Stensvarvare 500:-
Jigg för stämjärn och hyvelstål 300:-

Detta+ fler prylar följer med vid köp av ny T8 eller T4, dom jag räkna upp var dom jag hade behövt köpa till.

De flesta sakerna går att få ner en del i pris om man väljer Jets motsvarighet (som passar tormeken).

En T8 går väl att få runt 4500:- när ex clas olsson har 20% rabatt. Jag hade nog gett max 1000 för en gammal tormek med sandsten utan tillbehör, är det nya stenen och det är mycket kvar på den så kanske 1500-1700.
 
Tack för ett bra utförligt svar.
Denna sten sitter på.
 
  • Tormek SuperGrind våtslipsten monterad på en maskin, text både på svenska och andra språk, 'Made in Sweden'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bezt Bezt skrev:
Tack för ett bra utförligt svar.
Denna sten sitter på.
Jag tror det där är "nya" stenen som numera heter SG250 (SG=supergrind)
 
Det är en bra sten. Håller med olas bedömning. Brynskivan hade jag inte köpt till, använder jag aldrig. Jag har själv en SA250 och är i huvudsak nöjd, även om jag funderar på att uppgradera till en starkare och snabbare motor....tror att det hade gått utmärkt att slipa på typ dubbla varvtalet...men jag vet inte. I vilket fall är det en gedigen maskin.
 
Så sätter jag ut den för 1400kr så är det ett ok pris?
 
Ja det är väl rätt ok men jag tror den kan bli svårsåld. Skaran som vet att 250 sten är bättre än 200 är ganska begränsad (och en ny tormek t4 med 200 sten går runt 3000). ...och skaran som förstår att en gammal tormek är bättre än en ny scheppach från jula är även den begränsad.

Men prova, jag tror knappt du får mer än 1000 men det är värt ett försök.
 
Ok. Nå äl, har 2 st Tormek. Kanske 1200kr då med prutmån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.