A
Mitt under pågående familjekräksjuka så slutar torktumlaren att fungera. Efter att man tryckt på start så startar den om (display slocknar och tänds igen, etc) , som det verkar i samband med att relät för motorn sluts, eller liknande. Ibland går den, efter många omstarter, ett helt program, men oftast slås den av/startar om efter några minuter. Pålitlighet noll.

Jaha, fel på någon drivkrets, temperaturskydd, eller liknande, så förmodligen inte lönt att reparera (det är en Electrolux av enklare modell, dock med värmepump).

Iväg till affären och handla en dyrare Miele-variant. Funkar bra igår, men tro f*n att den uppvisar liknande beteende nu ikväll den också. Displayen släcks inte (förmodligen nån kondensator eller liknande som håller den vid liv), men motorn/fläkten whatever slås av och sedan på efter en stund, med den uppskattade torktiden återställd till ursprungsvärdet.

Jag borde väl därmed kunna misstänka att det är något fel på anslutningen mellan maskin och centralen och inte på själva maskinen?

På väggen i tvättstugan sitter en gammal strömbrytare i plåtkapsling märkt "380V grupp uppdelad på 2x220V". Från strömbrytaren finns sedan kablar dragna till två jordade (utanpåliggande) vägguttag, dit tvättmaskin resp. torktumlare är anslutna.

Centralen är en diazedcentral, och säkringar a har uppenbarligen inte gått (antar jag utan att ha kikat) eftersom det verkar finnas ström.

Innan nu i veckan har den fungerat felfritt så länge vi bott här.

Inga elarbeten har gjorts de senaste veckorna. Innan det har det kopplats in en ny undercentral (eller snarare en liten normkapsling) till diazedcentralen och dess JFB för att få till egna säkringar/grupper till trefasuttag mm i garaget (dessa ligger på husets JFB, tror det är kopplat genom att dra jord, nolla och faser från respektive skena i diazedcentralen till normkapsling en). Kan något ha gått fel i samband med detta? Felet borde dock inte uppstått veckor senare, kan tyckas.

Förslag på vad som kan vara fel mottages tacksamt!

Ytterligare info: När jag drog ur kontakten för att koppla bort den gamla maskinen kom jag i kontakt med jordblecket på stickproppen och metallkapslingen till strömbrytaren på väggen samtidigt, och fick då en mindre stöt (det "durrade"/sved åtminstone till i handen men det var inte så att det gjorde ont. Uppmätt spänning mellan höljet och jordblecket var 2V (eller 20V, minns inte). Kan det ha med saken att göra?
 
Redigerat:
Det låter ju som glappkontakt någonstans i den fasta installationen. Med denna effekt tycker jag att man bör kunna lukta sig till felet. Det borde gå varmt någonstans eftersom det inte verkar vara av/på utan just halvdålig kontakt. Det är vad du skulle kunna felsöka själv. Men använd då t.ex en värmefläkt som drar nån kW kontinuerligt och som du direkt hör ifall den tappar ork.

Du har uppenbarligen något att mäta spänning med. Då kan man mäta spänningen över de kontakter och skarvpunkter som finns för att se om det glappar. Den gamla strömbrytaren t.ex.

Med stickproppen ur ska det inte finnas någon potential i TT, om den inte mot förmodan är jordat på annat sätt, t.ex om den står emot TM eller ansluten till vatten med metallslang. Det du kan göra är att kontrollera att strömbrytarens hölje är skyddsjordad. Det är lätt att missa genom att skarva skyddsledaren i en Wago istället för avsedd skruv i kapslingen.
 
A
Tack Bo. Ska ägna morgondagen åt detta (felsökning alltså).

Jag testade nyss att dra ur tvättmaskinen ur sitt uttag och istället koppla torktumlaren där. Sedan dess har det fungerat. Tvättmaskinen har fungerat felfritt, så det borde inte vara den som orsakat felet, utan snarare att något är fel med uttaget torktumlaren satt i. Baksidan på tumlaren hat legat emot kontakt/uttag, och det skakar ju rätt bra när tvättmaskinen centrifugerar (tvättpelare). Måhända kan det helt enkelt ha skakat sönder något där.

I bästa fall har vi uppgraderat till en finare tumlare "i onödan" :)

För egen skull, innebär uppdelningen från 380V till 2x220V att de båda 220-grupperna (230V nu, givetvis) delar på samma nolla, och att det är därför elektrikern bemödat sig att märka upp detta? Man bör alltså dra ur båda propparna i centralen om man exv ska skruva i ena uttaget?
 
Det ska vara samma nolla. Då detta verkar vara gjort för många år sedan så fanns det troligen inte neutralledare i ledningen, utan man har använt en av fasledarna som neutralledare.

Det gör ju då att neutralledaren är gemensam och troligen inget glapp där, utan felet ligger i en fasledare.

Och om det är två smältsäkringar i centralen så bör man dra ur båda propparna vid arbete.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ska vara samma nolla. Då detta verkar vara gjort för många år sedan så fanns det troligen inte neutralledare i ledningen, utan man har använt en av fasledarna som neutralledare.

Det gör ju då att neutralledaren är gemensam och troligen inget glapp där, utan felet ligger i en fasledare.

Och om det är två smältsäkringar i centralen så bör man dra ur båda propparna vid arbete.
För återkoppling:

Är det som jag tror så var det ett pinsamt misstag/fel, nämligen att smältsäkringen för torktumlarens fas var dåligt iskruvad i centralen. Sen jag skruvade åt den verkar problemet löst, så jag hoppas att det var så enkelt. Det hade sparat mig tusentals kronor att kolla det först... 😏

Jag har annars felsökt det jag kan (i strömbrytare, uttag samt centralen), och hittar inget som verkar konstigt. Det är en 5g-kabel som verkar dragen hela vägen från centralen till tvättstugan, så ytterligare felsökning hade blivit svår (typ om någon skruvat/spikat igenom kabeln, eller liknande).
 
  • Gilla
Mörner och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.