1 204 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Torkan och nyplanterad häck...
I slutet av juni planterade vi syrenhäck som var färdigvuxen, alltifrån 100-125cm och 170cm.
Rådet var att vattna kraftigt varje kväll i en vecka och sedan en rejäl omgång varje vecka.
Det här vädret verkar dock ha spelat stackars nyplanterade häcken ett spratt och de flesta häckplantor ser lite ledsna ut och bladen rullar ihop sig. Jag märker att de återhämtar sig något efter en kvällsvattning, så frågan är om jag inte borde vattna lite oftare än en gång per vecka i den här extremtorkan. Ska jag fortsätta köra med en rejäl vattning varje dag när det här vädret fortsätter som det gör?
Rådet var att vattna kraftigt varje kväll i en vecka och sedan en rejäl omgång varje vecka.
Det här vädret verkar dock ha spelat stackars nyplanterade häcken ett spratt och de flesta häckplantor ser lite ledsna ut och bladen rullar ihop sig. Jag märker att de återhämtar sig något efter en kvällsvattning, så frågan är om jag inte borde vattna lite oftare än en gång per vecka i den här extremtorkan. Ska jag fortsätta köra med en rejäl vattning varje dag när det här vädret fortsätter som det gör?
Vattna varje dag !! Eller köp en porös bevattningsslang.
Kolla på vattenmätaren ett par tre hundra liter/10m häck / dygn.
Kolla på vattenmätaren ett par tre hundra liter/10m häck / dygn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
För att avgöra när det är dags att vattna kan man göra ett litet hål i jorden 10-15 djupt med en liten planteringsspade och känna efter med fingret om det är torrt, fuktigt eller blött längst ner. Är det torrt vattnar man till det blir rejält fuktigt.
Om möjligt kan man skugga de plantor som ser mest ledsna ut genom att lägga något över dem, badlakan, lakan, presenning eller vad man nu har.
Om möjligt kan man skugga de plantor som ser mest ledsna ut genom att lägga något över dem, badlakan, lakan, presenning eller vad man nu har.
Liknande trådar
-
Fuktslang eller droppslang för nyplanterad häck?
Trädgård allmänt -
Har lagt täckbark på nyplanterad häck...
Häckar, Buskar & Träd -
Nyplanterad häck + gnagare...
Häckar, Buskar & Träd -
Nyplanterad thujahäck som har fått bruna grenar "igen"
Häckar, Buskar & Träd -
Nyplanterad thujahäck har fått bruna grenar och barr
Häckar, Buskar & Träd