Jag håller på att renovera vår källare. Det är totalt ca 60 m2. Källarväggarna som är i gjuten betong är gjutna på en kantbalk och det gamla golvet är gjutet i nivå med kantbalkens överkant. Det gamla betonggolvet är ca 10 cm, och det är ytterligare 20 cm under det ner till kantbalkens underkant. Golvet skall bort, makadam och 2 lager cellplast och nytt golv med golvvärme skall dit. Betonggolvet är uppbilat och betongkrossen är utsugen. Under golvet ligger kompakt lera. Har läst förut här om folk som bilat upp lera och inte riktigt fattat varför det skulle vara nödvändigt när det finns korphackor men nu vet jag bättre. Leran är nu uppbilad(omgång 1 iallafall) men ska nu avlägsnas. Lera ska tydligen inte vara så roligt att suga med vakuumsug, och om det ska göras så skall det vara plusgrader, annars fryser det gärna i slangarna, så jag har lite tid på mig. Min fråga är om det är lönt att ställer ner byggfläkt och avfuktare under ett par veckor. Ska det sugas skall det vara så torrt som möjligt eller flytande. Kommer det göra någon skillnad eller blir det bara lite torrare på ytan utan någon egentlig påverkan på djupet i kockorna? Att sug är huvudalternativet beror på att det inte finns någon egen källaringång så alternativet är att ta det hinkvis via bottenvåningen. Fönstren i källaren är så pass låga är knappt att en lekhink gå igenom, än mindre att montera upp något slags rullband för uttransport.

H
Lera är väldigt kompakt och kommer bara att torka ca 1 cm ner, i övrigt så ska du vara lite försiktig med att gräva ut under kantbalkens nivå, leran håller den på plats i sidled genom att det är gjutet golv som även det hindrar leran att förflytta sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.