Hej!
Har en stor och gammal lärk på gården som vi planerar att ta ner. Då jag på sikt planerar att bygga ett matsalsbord(så breda plank som möjligt och 340cm långt) börjar jag fundera på om inte den här lärken ska få leva vidare i en annan typ av form. Frågan är ju bara, hur torkar jag detta optimalt? Fällning av lärken blir nog nästa vinter för att undvika allt för mycket fukt i råmaterialet.
Bör jag strängbarka, låta stocken ligga regnskyddad i norrläge bakom huset fram till hösten för att sen ta den till ett litet sågverk eller skall det kapas upp direkt och torkas liggande med ströor?(även detta utomhus bakom huset med regnskydd).

När tiden är inne har jag plats i garaget för att påbörja torkning till ”möbeltorrt”. Så planen är att det ska få landa där ett par månader innan jag ställer in avfuktaren för att få ner fuktigheten under 10%

Är det någon som gjort något liknande tar jag tacksam emot tips:) Det är ingen stress i torkprocesseb. Det viktiga är att få ett bra resultat.
/Emil

Välkommen till forumet Emil!
Jag skulle hugga den nu i vinter, såga/ låta såga den före våren. Lufttorka ute under plåttak i två år.

• Gilla
Emil Westrin1
  • Laddar…
Jag har hört en tumregel om ca ett år per tum virket är sågat i för lufttorkning. Se till att ströa och spänna virket platt också så ska det nog komma ut ok. Kom även ihåg att försegla ändträet för att undvika sprickor i ändarna (men räkna med att behöva ta av någon decimeter i varje ände) och se till att det ligger skuggigt.

• Gilla
Emil Westrin1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.