Ingenjören Ingenjören skrev:
Ni som skriver att det är självklart att man ska ta hänsyn till grannarnas åsikter, hur hade ni agerat om ni som i mitt fall har grannar som uttryckte sin bestörtning när jag för 10 år sedan berättade att jag skulle fälla de två sista förvuxna ädelgranarna på villatomten (av totalt fem som planerats på 60-talet) ?
Hade ni behållit granarna eller struntat i grannarnas åsikter och tagit ner granarna i alla fall som jag gjorde den gången?
Det finns inget självklart att lyssna på grannarnas åsikter eftersom det är mina/ dina träd och tomt. Det som inte är negativt ur min/ din synpunkt beaktas övrigt är som baken...... Blir någon arg,/ sur är det dens bekymmer om den tänker vara så barnslig att det påverkar grannsämjan!!?!, Ekonomiska incitament att överväga synpunkter är alltid en möjlighet....
 
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
om grannen har åsikter om ditt träd på din tomt, så kan du fråga honom om han kan flytta sitt träd en bit så han får sol....
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Har två lönnar (tysklönnar) på min tomt. Är nog uppemot 20 m höga. Kontaktade arborister för ett år sedan då jag ville ta bort den översta tredjedelen av träden för att få mer sol på egna uteplatsen. Blev avrådd av alla jag kontaktade (minst 3 st). En ville inte befatta sig med jobbet då det inte var bra för trädet. Två andra tyckte det var ok att ta max 2 meter och eventuellt glesa ut grenverket något. Tror det handlade mycket om trädens välmående men också om att den naturliga formen skulle försvinna. Det slutade med att vi tog bort ca 2 m. Tyvärr räckte det inte för att slippa skugga på uteplatsen... Ska tillägga att vi ogärna vill fälla träden då vi tycker de tillför en härlig lummighet och dessutom brukar vara boplats för koltrastar och blåmesar i holkarna. Bilden visar träden före beskärning.
 
  • Träd utan löv i skymning, gräsmatta, växthus, solnedgångsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Problemet här är ju att äppelträdet kommer att få skugga oavsett hur mycket du kapar. Ett alternativ som jag själv gjort är ju att glesa ur trädet genom att ta bort lite grenar som växer tätt och på så sätt få ett bättre ljusgenomsläpp genom kronan. Men att kapa den så mycket så att det inte skuggar är ju att likställa med att kapa trädet till en lång stubbe när de står så nära.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag bor i ett liknande område som ts. Små tomter på ca 400-500 kvm och ofta tillbyggda hus och därmed mindre yta på tomten. Äppelträd är oftast planterade träd medan lönn ofta är spontant rotade fröer som kommer flygande eller från fåglar. På dessa små tomter med villor mycket nära varandra tycker jag personligen att stora träd passar mindre bra då det ofta stör dig själv eller grannskapet. Med stora träd menar jag till exempel lönn, björk, gran eller tall. Självklart kan man ha små exemplar. Vad gäller ts träd får han bestämma helt själv men först ta reda på om trädet verkligen står på ts tomt! När man har så liten tomt angränsande mot allmänning händer det ofta att häcken eller staketet hamnar lite längre ut än den egentliga tomtgränsen.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Det här är rätt svar.

P Pyssebatman skrev:
Jag skulle gå grannen till mötes. Och göra en deal om att få en kasse äpplen varje höst.. så här resonerar jag: jag har grannar som är olika mej, men vi fungerar jättebra ihop. Givande och tagande. Äpplena är säkert viktiga för honom, kanske kan han en del om beskärning du i din tur har nytta av. Lönnen kommer du att älska även med nytt utseende. En del träd som inte blir beskurna kan plötsligt bara falla/ gå av. Vet ej om det gäller lönn, men det gäller många träd. Så att ha höga träd nära hus är ingen bra idé.Jag skulle inte tveka att prioritera grannsämjan, med åren har det stor potential att bli ett bra tillskott i livet. Och om inte så har du en säkrare miljö nära ditt hus. Lycka till
 
  • Gilla
looserskin
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.

Som flera andra skriver. Hamling gör man inte på ett träd i den storleken då blir det ett stympat träd. Med snittytor som inte kommer övervalla. Detta leder i sin tur till ökad risk för rötangrepp i trädet och på sikt leder detta till ett riskträd. Det som kan göras är en kronreducering. Bör utföras av arborist. Då kortas dock mer eller mindre grenar in i kronans periferin.

Viktigt att tänka på att träd är levande ting och kommer svara dubbelt upp på all beskärning som utförs. Detta leder till merjobb framöver.

Om du får för dig att göra något med trädet rekommenderar jag nedtagning och återplantering av ett mindre träd. Tänk på att välja en art med låg sluthöjd. Träd bör i regel inte beskäras för att hållas nere.
 
  • Gilla
Daniel_M_ och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inte gratis att beskära ett så stort träd. Inte ens rimligt i kostnad faktiskt. Jag skulle först och främst ta reda på vad det kostar att någon med riktig kunskap och FÖRSÄKRING gör jobbet.
Sen skulle jag fråga grannen om den ville stå för kostnaden.
Om de inte vill det skulle jag säga att jag inte har råd att ge dem ~25000:-
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Edit: bild på min lönn och grannens äppelträd. Hur lång tid per dag som mitt träd rent faktiskt skuggar hans vet jag faktiskt inte, men ska försöka hålla koll på det i sommar.
[bild]
Vackert träd, var rädd om det! Personligen hade jag varit tillmötesgående och tagit bort de delar av grenar som växer över tomtgränsen men inte mer.
 
  • Gilla
looserskin och 1 till
  • Laddar…
K Kim84 skrev:
Vackert träd, var rädd om det! Personligen hade jag varit tillmötesgående och tagit bort de delar av grenar som växer över tomtgränsen men inte mer.
Tillmötesgåendet bör motsvara det grannen anser det vara värt! Dvs betalar grannen för arboristen.Och kommer fortsätta i framtiden? Få det på papper/ kontrakt att grannen tar allt ekonomiskt ansvar för framtida/ årlig skötsel av trädet från arborist.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Lyssna till ditt eget hjärta och vad du vill med ditt egna träd. Frågar du 1000, får du lika många svar. Själv har jag stor tomt med många träd. Grannar vill mycket ska du veta men så vitt jag vet äger ingen sin utsikt. Lycka till!
 
  • Gilla
Högtigolv och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.

Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
[bild]
Att den tål hamling (småskott) är väl inte detsamma som att den tål stora ingrepp. Det troliga är väl att lönnen stod där först, grannen ska inte lägga sig i hur TS vill ha sin tomt.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nalleman64 skrev:
Träd skall man vars rädd om. Hade inte rört lönnen om den varit min av de skäl som är aktuella i ditt fall. Grannens äppelträd överlever säkert ändå. Ser själv att mina inte tycks lida av "sällskap" av såväl asp som lönn i sin närhet.
Jag hade tagit ner lönnen, den är alldeles för stor för en trädgård. Trädkronan tar mycket ljus även inne eftersom den skymmer mycket av himlen.
 
  • Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Med tiden blir alla träd på villatomter ett bekymmer. Så det är en tidsfråga när de behöver tas bort. Ofta förenat med stora kostnader då de måste tas ner bitvis från toppen. Jag hade en stor björk som 4 st grannar störde sig på att den skuggade deras uteplatser. Slängde ur mig att "ta bort den då".. Vilket de nappade på. Jag slapp en kostnad på minst 5000 kr plus en massa jobb för att frakta bort grenar mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Man ska inte ha träd på sin villatomt. Dom växer upp och blir stora och tillslut ohanterliga att fälla.
Bara för att du inte klarar av att fälla ett träd säkert betyder inte det att det inte går ;)
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.