51 084 läst · 223 svar
51k läst
223 svar
Toppbeskära stor Lönn, bör jag göra det för min grannes skull?
Grannsämja är bra och önskvärt, men på vilket sätt har din grannes träd prioritet framför ditt? Inte alls i min mening, här är det ju frågan om att du ska behövs åsamka potentiell skada på ditt träd till förmån för grannens, att denne inte kan se värdet av lönnen framför äppleträdet är dennes problem. Fina ädelträd förtjänar att bevaras och dom som jag uppfattar gnäller om stakethöjder och skuggning är samma som helst av allt hade velat lägga marksten på hela tomten och kalhugga varenda yta till en grön öken för det ”ger ljus och är behändigt”. Minst lika fjantigt av dessa att inte kunna stå ut med lite skugga och löv från ett praktfullt, biologiskt mångfaldsgynnande och karaktärsfullt träd som desamma hävdar på samma sätt att du inte önskar beskära och därmed förstöra en vacker lönn.
L looserskin skrev:Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi glesade ur en lönn i er storlek och både vi och grannarna tycker det blev vackert. Nu har det gått drygt två år och trädet verkar många. Vi ville uppnå mer sol på vår uteplats. Jag kan väl tycka att i ett fall verkar det ju som om lönnen är mycket äldre än äppelträdet så är det bara äppelträdet som är problemet kanske grannen kanske ska överväga att plantera ett nytt i bättre solläge. Jag är själv en stor vän av soliga tomter så grannen kanske bara skyller på trädet och vill ha mer sol allmänt? I så fall tycker jag ni kan överväga en åtgärd som släpper genom mer sol, det gynnar säkert grannsämjan. Sedan är ju frågan var alla era löv hamnar?
Din lönn är stor i förhållande till husen och tomterna ser det ut som.
Man kan ju vända på frågan.
Skulle du vilja ha mycket skugga på din tom p g a att din granne har ett väldigt stort träd.
Kan vara bra att se frågan från olika håll.
Man kan ju vända på frågan.
Skulle du vilja ha mycket skugga på din tom p g a att din granne har ett väldigt stort träd.
Kan vara bra att se frågan från olika håll.
Om du gillar trädet så låt det vara.
Om du inte bryr dig så mycket om trädet så låt grannen bekosta det.
Har exakt samma dilemma med min granne. Han har fått godkänt på 3 träd som är högre än husen, då han vill ha solceller på sitt ena hus. Motkravet var att han löser insynskydd mot mig och att jag inte ska lyfta ett finger när han tar dit folk med sågen.
Resten av träden är heliga
Om du inte bryr dig så mycket om trädet så låt grannen bekosta det.
Har exakt samma dilemma med min granne. Han har fått godkänt på 3 träd som är högre än husen, då han vill ha solceller på sitt ena hus. Motkravet var att han löser insynskydd mot mig och att jag inte ska lyfta ett finger när han tar dit folk med sågen.
Resten av träden är heliga
Jag hade nog försökt trimma toppen. I villaområden är det bökigt att låta träd bli allt för höga. Jag har en björk, som visserligen inte skuggar någon annan än mig, men samtidigt står perfekt för att skymma sikten från grannungens sovrumsfönster ner till min pool. Jag toppar min björk typ vart 4-5 år, Svårt för folk att se att den toppas, men det håller ner höjden så jag får min sol och slipper insyn, dessutom hade nog björken varit dubbelt så hög nu utan trimningen och en trädfällning hade blivit minst sagt bökig.L looserskin skrev:Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Ditt träd är fantastiskt vackert, det står på din tomt och du gillar det. Varför i hela friden skulle du såga av toppen för din grannes skull?
Folk är alldeles för glada i att ta bort träd överhuvudtaget. Sen undrar de varför den biologiska mångfalden minskar.
Folk är alldeles för glada i att ta bort träd överhuvudtaget. Sen undrar de varför den biologiska mångfalden minskar.
Träd är ett känsligt ämne.
vi köpte en central tomt med insynsskydd. Heeelt fantastisk! Men vi insåg rätt snart vad vi köpt. Tomten på 1300kvm hade 70 träd på över 8m höjd.. med en tall o Björk på 15-20. Träden hängde in 5m på ena grannens tomt . Det hade tydligen varit osämja mellan dom i 20 år drygt. Andra grannar postade brev om att vi skulle låta bli träden. Vår tomt. Många hade åsikter. Vi såg att inte ett piss växte på marken. Vi hade gatulampor som våra träd täckte bort ljus från.
Vi analyserade läget och sa att om 50 år kommer det vara en lika fin mångfald i trädgården men en blandning av sol, skugga och djur och grönska. Vi sparade ek, blodlönn, hägg, rönn, hassel, sälg osv. Vi flyttade på två gamla äppelträd. Planterat fläder, bigarrå, rönn, vitflikig lönn… osv. Blir bra nog med grönt men motorsågen har gått varm på 50 träd iaf.
Ta in tips här och av grannen men mitt tips är vad du vill ha o växa på din tomt. Spelar det ingen roll kan du bara mer tillmötesgående förstås. Jag resonerar att är det folk som tjatar och verkligen vill bestämma över en markplätt hur den ser ut så skulle de ha köpt den när den var till salu. Annars kan de hålla käft.
vi köpte en central tomt med insynsskydd. Heeelt fantastisk! Men vi insåg rätt snart vad vi köpt. Tomten på 1300kvm hade 70 träd på över 8m höjd.. med en tall o Björk på 15-20. Träden hängde in 5m på ena grannens tomt . Det hade tydligen varit osämja mellan dom i 20 år drygt. Andra grannar postade brev om att vi skulle låta bli träden. Vår tomt. Många hade åsikter. Vi såg att inte ett piss växte på marken. Vi hade gatulampor som våra träd täckte bort ljus från.
Vi analyserade läget och sa att om 50 år kommer det vara en lika fin mångfald i trädgården men en blandning av sol, skugga och djur och grönska. Vi sparade ek, blodlönn, hägg, rönn, hassel, sälg osv. Vi flyttade på två gamla äppelträd. Planterat fläder, bigarrå, rönn, vitflikig lönn… osv. Blir bra nog med grönt men motorsågen har gått varm på 50 träd iaf.
Ta in tips här och av grannen men mitt tips är vad du vill ha o växa på din tomt. Spelar det ingen roll kan du bara mer tillmötesgående förstås. Jag resonerar att är det folk som tjatar och verkligen vill bestämma över en markplätt hur den ser ut så skulle de ha köpt den när den var till salu. Annars kan de hålla käft.
Har man inte gjort det tidigare så får man nog allt vara lite försiktig. Vi hamlade två stora lönnar som inte hade blivit gjorda på många år. Dom tvärdog.Anna_H skrev:Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.
Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
[bild]
Väldigt oväntat, då lönnar känns rätt överlevnadsduktiga...
Det hade inte spelat så stor roll för min del. Men jag har full respekt för att man tycka sånt är olika viktigt. Det är inte heller så att min grannes tomt är helt skuggad av mitt träd. Han har gott om sol på sin tomt i övrigt och mitt träd blockar inte Helen solen söderifrån (utan i så fall lite förmiddagssol österifrån). Han lyfte alltså frågan nu just med anledning av sitt äppelträd som alltså står i hörnet av hans trädgård, nära min Lönn.
D datpsu skrev:
Redigerat:
Fråga en sakkunnig om vilken reaktion du kan förvänta dig från trädet. Är det positivt och du tycker det är ok så låt grannen betala en arborist som gör jobbet. Troligen slutar det där.
QUOTE="looserskin, post: 5155644, member: 309254"]Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.[/QUOTE]
QUOTE="looserskin, post: 5155644, member: 309254"]Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.[/QUOTE]
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Det hade varit lättare att ta grannen på allvar om hans äppelträd inte sett ut som de gör. Man kan undra vilken grobian han anlitat för tjänsten att klippa dem. Tro inte ett ord på vad han säger. Och låt inte samma grobian klippa ditt träd.
Brukar inte svara i sånna här trådar, men jag tycker mig kunna se ett mönster. Hyggliga människor som trådskaparen som vill vara folk till lags och sedan kommer att få ångra det bittert på ett eller annat vis. Att aldrig gå andra människor till mötes måste vara grundinställningen 2023.
Brukar inte svara i sånna här trådar, men jag tycker mig kunna se ett mönster. Hyggliga människor som trådskaparen som vill vara folk till lags och sedan kommer att få ångra det bittert på ett eller annat vis. Att aldrig gå andra människor till mötes måste vara grundinställningen 2023.
Oj, det låter dock kanske lite väl tufft... Men tack för svarbjornhallberg skrev:Det hade varit lättare att ta grannen på allvar om hans äppelträd inte sett ut som de gör. Man kan undra vilken grobian han anlitat för tjänsten att klippa dem. Tro inte ett ord på vad han säger. Och låt inte samma grobian klippa ditt träd.
Gillar det här förslaget. Se bara till att fakturan går till grannen. Eftersom det är den som initierat processen och gagnas bör grannen ta kostnaden. Vill inte grannen det tycker jag du kan känna dig befriad från allt ansvar att upprätthålla grannsämjan då grannen uppenbarligen inte anser det vara värt någon mottjänst( vilket innebär ekonomiskt åtagande för att få som grannen önskar)Dowser4711 skrev:Reglerna säger att du inte behöver göra något.
Men, som god granne skulle jag överväga vad det innebär för din del.
Om du anser att trädet fortfarande skulle kunna se snyggt ut kan du ju erbjuda grannen att låta en arborist ta ned toppen och eventuella grenar på ett så snällt vis för trädet som möjligt om han tar kostnaden.
Edit: En arborist som kan ge förslag på åtgärd och kostnad kan du nog få på besök utan att det börjar ticka pengar. Extrapoäng i grannboken om du erbjuder grannen att vara med och bolla idéer vid mötet!