G gråsten skrev:
Drönarfotot tog jag i början av mars så sent på dagen som möjligt för att visa grannen hur skuggorna då faller. Längre fram på våren går solen ned ännu mer i väster (åt vänster i bild) och då är det snarare grannarnas träd än de egna som skuggar. Men det är lite absurt att kräva att grannarnas träd ska hållas nere så att man har sol i kvällningen.
Vi tog ned en stor stam som lutade sig över tomtgränsen och några större andra grenar som gick över tomtgränsen vilket grannen kan kräva enligt lag. Men trettio år gamla träd och träd som står mer än två meter från tomtgräns kan grannar inte få bort med hänvisning till önskemål om kvällssol.
Varför ringar du inte vad du pratar om? Var bor du och var bor grannen?
Och som jag skrev tidigare lövträd skuggar först mycket när de har just löv på sommaren inte i marsmånad!
 
Flygbild av bostadsområde med hus, trädgårdar, pool och solpaneler. Skuggor indikerar lågt solstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannens hus till höger, mitt hus till vänster om det. Bilden tagen 2 mars vid halvsextiden vintertid, motsvarar halv sju sommartid. Det är uppenbart att när löven kommit ut och solen går ned senare och mer i väster så måste solljuset tränga igenom en rad trädkronor för att nå den med rött inringade terrassen.
Grannen har fått bilderna och har inte sagt vare sig bu eller bä efter de gjorda åtgärderna.

tomterna är 2000 kvm eller större, min 2500.
 
G gråsten skrev:
[bild]

Grannens hus till höger, mitt hus till vänster om det. Bilden tagen 2 mars vid halvsextiden vintertid, motsvarar halv sju sommartid. Det är uppenbart att när löven kommit ut och solen går ned senare och mer i väster så måste solljuset tränga igenom en rad trädkronor för att nå den med rött inringade terrassen.
Grannen har fått bilderna och har inte sagt vare sig bu eller bä efter de gjorda åtgärderna.

tomterna är 2000 kvm eller större, min 2500.
Vilka åtgärder?
 
Det föll bort. Vi tog ned en stor stam av ett tredelat träd där denna stam gick över gränsen samt några större grenar på andra träd. Det kan grannen kräva enligt lag. Men träd som står mer än två meter från gränsen eller som planterats för met än trettio år sedan kan man inte kräva att få bort, även om de skymmer kvällssol. Detta enligt lagen i Walloniet där jag bor.

i praktiken kommer det inte att bli någon skillnad för grannen.
 
G gråsten skrev:
Det föll bort. Vi tog ned en stor stam av ett tredelat träd där denna stam gick över gränsen samt några större grenar på andra träd. Det kan grannen kräva enligt lag. Men träd som står mer än två meter från gränsen eller som planterats för met än trettio år sedan kan man inte kräva att få bort, även om de skymmer kvällssol. Detta enligt lagen i Walloniet där jag bor.

i praktiken kommer det inte att bli någon skillnad för grannen.
Hur höga är era lövträd som skuggar? Svårt att se bilden.
 
Inte lägre än tio, inte högre än 14.

tomterna äe djupa och det gör att när solen står högt så når inte skuggorna av träd nära bortre tomtgränsen fram till huset.

vid min andra tomtgräns står ett par riktigt stora träd tätt ihop, ett hos mig och ett hos grannen. De skuggar på kvällen men då kan man flytta sig. Mitt blommar vackert nu Blommande träd i full prakt, klart blå himmel, grönt gräs, vårkänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Själv har jag tänkt ta en diskussion med ett par av grannarna vid tillfälle då de har en del träd som så här års ger lite skugga på mina solpaneler.
Det är ett antal höga träd av varierande slag, asp, tall, gran etc. där de har fällts ett antal tidigare.

Det jag vill erbjuda dem är att *om* de vill ta ner dem så står vi för en arborist.
Träden stod där innan jag köpte solceller och har inte på något vis en avgörande påverkan på mig, men *om* de fälls så kommer jag vinna på det. Så då tycker jag att det inte är mer än rätt att jag står för kostnaden.
(Första våren nu och jag får faktiskt mer produktion trots den låga vinkeln än jag räknat med. Trodde inte jag skulle få något av värde förrän solen står högre på himlen pga väldigt flackt tak)

Största orsaken till att jag drar mig för det göra det är att jag vill göra det på rätt vis, så att jag inte framstår som att jag vill påverka dem till att ta ner sina träd. Det är något som är helt deras egna beslut.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv har jag tänkt ta en diskussion med ett par av grannarna vid tillfälle då de har en del träd som så här års ger lite skugga på mina solpaneler.
Det är ett antal höga träd av varierande slag, asp, tall, gran etc. där de har fällts ett antal tidigare.

Det jag vill erbjuda dem är att *om* de vill ta ner dem så står vi för en arborist.
Träden stod där innan jag köpte solceller och har inte på något vis en avgörande påverkan på mig, men *om* de fälls så kommer jag vinna på det. Så då tycker jag att det inte är mer än rätt att jag står för kostnaden.
(Första våren nu och jag får faktiskt mer produktion trots den låga vinkeln än jag räknat med. Trodde inte jag skulle få något av värde förrän solen står högre på himlen pga väldigt flackt tak)

Största orsaken till att jag drar mig för det göra det är att jag vill göra det på rätt vis, så att jag inte framstår som att jag vill påverka dem till att ta ner sina träd. Det är något som är helt deras egna beslut.
Ja enklast vore fastställda hänsynstagande regler angående höga träd vid tomtgränsen, så behöver man varken övertyga eller tjafsa.
Reglering om placering av träd i förhållande till höjd och avstånd till grannens tomt.
 
L Lakritsianen skrev:
Ja enklast vore fastställda hänsynstagande regler angående höga träd vid tomtgränsen, så behöver man varken övertyga eller tjafsa.
Reglering om placering av träd i förhållande till höjd och avstånd till grannens tomt.
Då missförstår du mitt inlägg totalt.
Jag anser att mina grannar (och jag själv) har rätt att ha hur höga träd de vill direkt i tomtgräns och vill absolut inte ha någon reglering kring detta.

Och gällande övertyga/tjafsa så är mitt "dilemma" att jag vill komma med ett trevligt erbjudande till dem *om* de själva önskar göra en förändring, utan att det ska upplevas som tjafs/övertalningsförsök då det verkligen inte är det.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
I Belgien och Frankrike har detta reglerats i Code Civil sedan gammalt. Nu gäller att höga träd (>5 m) som står närmre tomtgräns än två meter ryker om grannen så kräver - förutom om de planterades för mer än trettio år sedan. Man förutsätter att grannen kunnat klaga innan dess. En ny ägare till granntomten får ta konsekvensen av tidigare ägares passivitet. Så var det i mitt fall. Båda fastigheterna kom till 1989.

Endast om domstol finner att träden innebär synnerlig olägenhet för grannen kan domstol i civilmål döma att träden ska kapas. Då gäller inga fasta regler utan domarens bedömninrg och enstaka prejudikat försåvitt fallet gått till högsta instans vilket av naturliga skäl är ovanligt.

så även den som hoppas på lagregler kan nog komma att se sig besviken.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
G gråsten skrev:
I Belgien och Frankrike har detta reglerats i Code Civil sedan gammalt. Nu gäller att höga träd (>5 m) som står närmre tomtgräns än två meter ryker om grannen så kräver - förutom om de planterades för mer än trettio år sedan. Man förutsätter att grannen kunnat klaga innan dess. En ny ägare till granntomten får ta konsekvensen av tidigare ägares passivitet. Så var det i mitt fall. Båda fastigheterna kom till 1989.

Endast om domstol finner att träden innebär synnerlig olägenhet för grannen kan domstol i civilmål döma att träden ska kapas. Då gäller inga fasta regler utan domarens bedömninrg och enstaka prejudikat försåvitt fallet gått till högsta instans vilket av naturliga skäl är ovanligt.

så även den som hoppas på lagregler kan nog komma att se sig besviken.
Bättre än inget! Bra för framtiden!
 
L Lakritsianen skrev:
Bättre än inget! Bra för framtiden!
för framtiden ?

Vad får dej att tro att andra länders lagar och regler skulle införas här ?
 
Lagstiftare ser i hög grad till rättsutvecklingen i andra jämförbara länder. Sådant ägnar sig tjänstemän på justitiedepartementet åt bl.a. Dessutom studeras internationell rättsutveckling på universiteten.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Riktigt så funkar det inte, sannolikheten att en sån irrlevant lag skulle snappas upp här är i princip obefintlig, delvis för att situationen i länderna är helt annorlunda, men framförallt för att den nuvarande lagstiftningen inte orsakar problem.

Och nej, att några få virrpannor på nåt forum tycker det är problem räknas tvärr inte.

F.ö så är nog sannolikheten att deras lagar ska anpassas mot våra större isåfall :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.