L Lakritsianen skrev:
Träd växer fort! Och de flesta av oss tror gott om andra människor och utgår från att alla ska visa hänsyn till andra människor. Men det verkar vara kört för det finns tydligen många med Putinanda som kör på för ATT DE KAN! Så fruktansvärt tråkigt.
Det kryllar ju inte direkt av stora tomter? Och hur rik ska man behöva vara för att kunna ha lite fruktträd?
Så om de inte tar ned träd för att grannen säger åt dem så är de Putinister? Ok...

• Gilla
Håkan V och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om du ser dig omkring i olika villaområden så borde du lätt inse att det vimlar av höga träd, så att som du tro 'gott' om alla är sällsynt naivt. Sen är det inte precis ondska att vilja ha ett ståtligt träd på sin tomt. Man kan ju vända på det och tycka att det är ondska att vilja döda träd på grannens tomt.
Nej det vimlar inte av träd som är högre än 6 m i villaområden! Men visst finns det personer som envist vill ha en fallos-symbol på sin tomt bara för att de kan som både invaderar luftutrymme och i jorden genom invasiva rötter som sprider sig till grannar vilket är väldigt självisk och beklagligt. Och så finns det husägare som inte ens kan tänka sig att beskära/hamla när övriga grannar påpekar problemet men som tur är dessa surkarter få. Bäst är om inte höga träd alls sätts i ytterkanterna på tomter så att de kommer nära grannar!

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nej det vimlar inte av träd som är högre än 6 m i villaområden! Men visst finns det personer som envist vill ha en fallos-symbol på sin tomt bara för att de kan som både invaderar luftutrymme och i jorden genom invasiva rötter som sprider sig till grannar vilket är väldigt självisk och beklagligt. Och så finns det husägare som inte ens kan tänka sig att beskära/hamla när övriga grannar påpekar problemet men som tur är dessa surkarter få. Bäst är om inte höga träd alls sätts i ytterkanterna på tomter så att de kommer nära grannar!
Du verkar onekligen tycka illa om träd ;)
I nyanlagda områden har de väl inte hunnit växa upp ännu. Där jag växte upp hade i princip varenda hus stora träd på tomterna. Vi hade två stora björkar. Grannen hade faktiskt ett stort lövträd precis vid vår tomtgräns som skuggade vårt päronträd. Tänkte på detta faktum först nu, tidigare har jag inte ens funderat över att det var något särskilt med det. Hörde aldrig mina föräldrar klaga på det.
Nu bor jag utan grannar vilket onekligen har sina fördelar. Men jag har tre stora träd nära huset som om de föll på huset skulle ställa till med rejäl skada. Trots det ser jag inget behov av att ta bort dessa fina träd. Kan inte heller kategorisera mig som trädkramare då jag säkert fällt fler än 1000 träd genom åren.

• Gilla
Cecilia Möller och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
L Lakritsianen skrev:
Men visst finns det personer som envist vill ha en fallos-symbol på sin tomt
Aha. Är det här skon klämmer? Ditt förakt för träd är sprunget ur ett barndomstrauma? Då kan du få hjälp av den snälle farbror Sigmund, för det han inte kan om fallosfixering, är inte värt att veta.

Svartvit foto. Äldre man med skägg ser tänksamt framåt. Klädd i kostym. Vintage eller historisk bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hänsyn innebär för dig att du bestämmer och grannar lyder?

Minnie

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Cecilia Möller och 8 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
I nyanlagda områden har de väl inte hunnit växa upp ännu. Där jag växte upp hade i princip varenda hus stora träd på tomterna. Vi hade två stora björkar. Grannen hade faktiskt ett stort lövträd precis vid vår tomtgräns som skuggade vårt päronträd. Tänkte på detta faktum först nu, tidigare har jag inte ens funderat över att det var något särskilt med det. Hörde aldrig mina föräldrar klaga på det.
Nu bor jag utan grannar vilket onekligen har sina fördelar. Men jag har tre stora träd nära huset som om de föll på huset skulle ställa till med rejäl skada. Trots det ser jag inget behov av att ta bort dessa fina träd. Kan inte heller kategorisera mig som trädkramare då jag säkert fällt fler än 1000 träd genom åren.
Helt fel, älskar träd och mångfald! Men faktum är de flesta villaträdgårdar är små och om alla ska kunna nyttja sina trädgårdar fungerar det inte om vissa personer har gigantiska träd som kräver och tar en massa sol, vatten och näring.
Jag hade mer än gärna sett mycket mycket mer ädelträd i våra skogar där det mest planteras gran, tall och björk för det ger snabb avkastning. Vi behöver mycket mer mångfald i våra skogar med varierad växtlighet som ger mat till fler djurarter.

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Aha. Är det här skon klämmer? Ditt förakt för träd är sprunget ur ett barndomstrauma? Då kan du få hjälp av den snälle farbror Sigmund, för det han inte kan om fallosfixering, är inte värt att veta.

[bild]

Hänsyn innebär för dig att du bestämmer och grannar lyder?

Minnie
Jag absolut älskar träd, läs tidigare inlägg!
Det sorgliga är väl att det inte är självklart för vissa att man får samsas så att all kan nyttja sina trädgårdar.
Och hur dyra har inte äpplen blivit!! Och potastis!!! Och tomat!! Många behöver dryga ut kassan och odla eget!
I Skandinavien har vi en kort säsong och om ska kunna odla måste man ha sol. Stora vackra träd kan man ha vid höghus, parker och i skogen

S Strontus skrev:
Så om de inte tar ned träd för att grannen säger åt dem så är de Putinister? Ok...
Ja maktgalna och själviska i alla fall om de inte kan tänka sig att hamla sina höga träd.

• Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Det är ju inte gratis att beskära ett så stort träd. Inte ens rimligt i kostnad faktiskt. Jag skulle först och främst ta reda på vad det kostar att någon med riktig kunskap och FÖRSÄKRING gör jobbet.
Sen skulle jag fråga grannen om den ville stå för kostnaden.
Om de inte vill det skulle jag säga att jag inte har råd att ge dem ~25000:-
Kanske är din kostnadsbedömning i överkant.
1-2 dagar Arboist kostar ca 5000 kr efter rutavdrag.
Bortforsling grenar mm kanske en halv dag.
Rimligtvis inte över 10 000 kr totalt.
Mycket pengar men inte 25 000kr
För en jämförelse så fick jag en "förvildad" 30 m lång och 6 m hög granhäck nedsågad, stubbfräst, flisad på plats, bortforslad och gräsmatta anlagd för ca 15 000 kr efter RUT-avdrag, + 4000 kr för matjord.
3 dagar, avstädat, "grön" gräsmatta 3 veckor senare.
L lbgu skrev:

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
L Lakritsianen skrev:
Ja maktgalna och själviska i alla fall om de inte kan tänka sig att hamla sina höga träd.
Var det inte en liiiiten överdrift, iallafall?

Minnie

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Var det inte en liiiiten överdrift, iallafall?

Minnie
å andra sidan är det typiskt för narcissistiska medelålders män att vilja få andras träd fällda för att solen alltid ska skina på dem.

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
G gråsten skrev:
å andra sidan är det typiskt för narcissistiska medelålders män att vilja få andras träd fällda för att solen alltid ska skina på dem.
Men nu skriker det "kvinna" i vartenda ord Latkrisanen skriver, så narcissistisk medelålders kvinna passar nog bättre. Såvida du inte syftade på mig:thinking::D

Minnie

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Ja nu är inte jag en man men tänk på alla dem med höga elräkningar som har investerat i dyra solceller på taket!
Tänk att det ska krävas hänsynsregler för att vissa som inte kan visa hänsyn till andra bara kör på för att de vill och kan..

L Lakritsianen skrev:
Helt fel, älskar träd och mångfald! Men faktum är de flesta villaträdgårdar är små och om alla ska kunna nyttja sina trädgårdar fungerar det inte om vissa personer har gigantiska träd som kräver och tar en massa sol, vatten och näring.
Jag hade mer än gärna sett mycket mycket mer ädelträd i våra skogar där det mest planteras gran, tall och björk för det ger snabb avkastning. Vi behöver mycket mer mångfald i våra skogar med varierad växtlighet som ger mat till fler djurarter.

haha, du är som en bekant till mig. Han pratade alltid positivt om vindkraft, hur det skulle lösa alla energiproblem m.m.. Sen var det prat om att det skulle byggas några snurror i närheten, då var tonen en annan, skrev på protestlistor och annat. (praktexempel på nimby)
Så du älskar träd, bara du slipper vara nära dem, vad fint.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
L Lakritsianen skrev:
Ja nu är inte jag en man men tänk på alla dem med höga elräkningar som har investerat i dyra solceller på taket!
Tänk att det ska krävas hänsynsregler för att vissa som inte kan visa hänsyn till andra bara kör på för att de vill och kan..
Så du menar att jag skall sätta upp solfångare som skuggas av min grannes träd och sedan kräva att han sågar ner dom?

Minnie

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Tänk vad mycket billigare det hade varit att plantera flera träd för att få mer lä på vintern och därmed förbruka mindre energi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.