H Håkan V skrev:
Du har nog inte läst mina tidigare svar till dig, då hade du vetat.
Att jag odlar, har gjort det i mer än 30 år, morsan och mormor odlade också mycket.
Du kanske ska prova du med?

Ett träd skuggar bara en liten del av dagen eftersom solen förflyttar sig under dagen. Sedan kan man ju välja vad som ska odlas också, citrusfrukter passar nog bäst om man VERKLIGEN kan ha kontroll över förhållandena. Men morötter, sallad och äpplen går utmärkt fast det finns träd i närheten.
Och du skuggar grannens odlingar?
Tyvärr har min granne inte ett träd utan en gammal hög grannhäck så det går att odla men inget hinner mogna.
De som klagar på höga träd har skäl och de som inte förstår odlar inte.
Det har jag lärt mig för länge sedan att man måste vara drabbad för att fatta, tyvärr människor i ett nötskal.
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och du skuggar grannens odlingar?
Tyvärr har min granne inte ett träd utan en gammal hög grannhäck så det går att odla men inget hinner mogna.
De som klagar på höga träd har skäl och de som inte förstår odlar inte.
Det har jag lärt mig för länge sedan att man måste vara drabbad för att fatta, tyvärr människor i ett nötskal.
fast detta stämmer ju föga…..vi har en granne med flertalet stora träd som skuggar, bland annat en mycket vacker ek som är 1,5m i diameter och fäller löv på hösten, och jag odlar, och jag vet att det sällan är sådan solförmörkelse som du försöker få det till. Jag är glad över att träden finns där för det är vacker och nyttigt, och löven går att kompostera, även ek fast det tar längre tid, å andra sidan är det surt och bra för diverse växter som man helt enkelt får anpassa.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och du skuggar grannens odlingar?
Tyvärr har min granne inte ett träd utan en gammal hög grannhäck så det går att odla men inget hinner mogna.
De som klagar på höga träd har skäl
Vilket skäl då, att dom är 90talister ? att dom bott i en lägenhet hela livet och inte förstår hur det fungerar med hus ?

och de som inte förstår odlar inte.
Ska man odla storskaligt så skaffat man förslagsvis en gård med odlingsbar mark, inte en liten villatomt.. odlar man på hobbynivå så anpassar man sej efter förhållandena, exempelvis ljus och utrymme. Jag känner folk som odlar på sin balkong i stan (bland annat potatis), men dom gnäller sällan på skugga..

Det har jag lärt mig för länge sedan att man måste vara drabbad för att fatta, tyvärr människor i ett nötskal.
Ja, jag fattade inte problemet med att ha egoistiska idioter till grannar innan jag själv råkade ut för det, lyckligtvis har jag vettiga grannar där jag bor nu, som inte heller klagar på att jag har träd på min mark..
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
De som klagar på höga träd har skäl och de som inte förstår odlar inte.
Men du har problem med att din granne odlar granar ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
H Högtigolv skrev:
fast detta stämmer ju föga…..vi har en granne med flertalet stora träd som skuggar, bland annat en mycket vacker ek som är 1,5m i diameter och fäller löv på hösten, och jag odlar, och jag vet att det sällan är sådan solförmörkelse som du försöker få det till. Jag är glad över att träden finns där för det är vacker och nyttigt, och löven går att kompostera, även ek fast det tar längre tid, å andra sidan är det surt och bra för diverse växter som man helt enkelt får anpassa.
Gud vilket dumt svar! Då är ju inte trädet placerat så att det blir ett problem!! Grattis! Varför skriver du överhuvudtaget.
Tror du att vi som blir skuggade av höga träd (som är placerade precis vid vår tomtgräns i sydväst läge) hittar på?
Hela tiden en massa ursäkter/ undanflykter för att de med höga träd ska slippa bry sig om sina grannar!
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och du skuggar grannens odlingar?
Tyvärr har min granne inte ett träd utan en gammal hög grannhäck så det går att odla men inget hinner mogna.
De som klagar på höga träd har skäl och de som inte förstår odlar inte.
Det har jag lärt mig för länge sedan att man måste vara drabbad för att fatta, tyvärr människor i ett nötskal.
Håkan V vad skrattar du åt? Får du energi av att vara elak?
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Gud vilket dumt svar! Då är ju inte trädet placerat så att det blir ett problem!! Grattis! Varför skriver du överhuvudtaget.
Tror du att vi som blir skuggade av höga träd (som är placerade precis vid vår tomtgräns i sydväst läge) hittar på?
Hela tiden en massa ursäkter/ undanflykter för att de med höga träd ska slippa bry sig om sina grannar!
eller så gör jag inte höna av en fjäder, jag tror du är känslig för allt vad träd heter och det totala mörker du säger infinner sig som får det att låta att din tomt blir en öken på grund av skugga är ju uppenbar koskit, ska man ta det seriöst. Nej. Det blir inte ett problem för jag gör det inte till ett problem. Man får väl helt enkelt odla växter och grönsaker som kanske är mer skuggtåliga, ja man får anpassa sig, för nyttan med trädet är bra mycket större än dina uppenbarligen överdrivet solkrävande växter.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
H Högtigolv skrev:
eller så gör jag inte höna av en fjäder, jag tror du är känslig för allt vad träd heter och det totala mörker du säger infinner sig som får det att låta att din tomt blir en öken på grund av skugga är ju uppenbar koskit, ska man ta det seriöst. Nej. Det blir inte ett problem för jag gör det inte till ett problem. Man får väl helt enkelt odla växter och grönsaker som kanske är mer skuggtåliga, ja man får anpassa sig, för nyttan med trädet är bra mycket större än dina uppenbarligen överdrivet solkrävande växter.
En granhäck som man har slutat att klippa sedan 17 år ger skugga! Eller? Hur mycket trädgårdskunskaper har du? Eller har du bara bestämt dig för att du har rätt? Finns så mycket konstiga människor som har behov av klämma dit människor! Använd dina aggressioner på gymmet istället tack och hoppa inte på oskyldiga!
 
H
L Lakritsianen skrev:
Håkan V vad skrattar du åt? Får du energi av att vara elak?
Nej jag är ingen elak människa. Men dina argument roar mig, en villatomt är ingen odlingslott så vill man odla så får man göra det i den del av den egna trädgården som är lämplig. Det är också lämpligt att välja att odla sådant som hinner mogna i den aktuella växtzon man bor i.

Det är ingen självklar rättighet att odla årsbehovet av exotiska frukter i sin villaträdgård, om vi ska dra det till sin spets.
Om någon däremot AVSIKTLIGT skulle plantera stora träd för att HINDRA SIN GRANNE ATT ODLA, så skulle jag ha lite mer förståelse för dina argument.
Din grannes granhäck är dock troligen lika gammal som du är, så den är sannolikt inte planterad för att djävlas med dig. Ha det gott.
 
Minnie Mesola
L Lakritsianen skrev:
En granhäck som man har slutat att klippa sedan 17 år ger skugga! Eller? Hur mycket trädgårdskunskaper har du? Eller har du bara bestämt dig för att du har rätt? Finns så mycket konstiga människor som har behov av klämma dit människor! Använd dina aggressioner på gymmet istället tack och hoppa inte på oskyldiga!
Att även jag reagerar med ett glatt ansikte, beror på att jag även läst dina inlägg i andra trådar där du upprepar mantrat "förbud mot höga trän". Hur den lagen skall se ut samt bedömas och av vem, har du inget svar på. Kommunala trädmoralpoliser med rätt att såga, kanske. Att du dessutom klagar på din grannes granar som redan fans där när du köpte ditt hus, imponerar iallafall inte på mig och än värre blir det när du förebrår alla som inte tycker som du.
Förstår du nu varför du får de reaktioner du får?

Minnie
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
En granhäck som man har slutat att klippa sedan 17 år ger skugga! Eller? Hur mycket trädgårdskunskaper har du? Eller har du bara bestämt dig för att du har rätt? Finns så mycket konstiga människor som har behov av klämma dit människor! Använd dina aggressioner på gymmet istället tack och hoppa inte på oskyldiga!
Vill gärna se lite bilder från olika vinklar och väderstreck på din tomt, dina inlägg i olika trådar handlar som oftast om din avsky för grannens träd.
Eftersom du ändå delvis kidnappat tråden vill vi se bilder! eller så har det inte hänt!

Nu vart det halvt OT även från mig, men Lakritsianen hoppar in i alla trådar som rör träd på granntomt för att upprepa sig.

Till TS kan jag bara hålla med de som tycker att du naturligtvis bestämmer själv över din lönn, om du går grannen till mötes får denne naturligtvis betala för ingreppet, vare sig du väljer att fälla den eller ta ner till lämplig höjd för att sedan hamla. En lönn tål faktiskt detta (om den inte är väldigt gammal) om det görs vid rätt tid på året, absolut inte nu!
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Så här ser det ut hos mina grannar halv sex på kvällen den 2 mars när vi hade kvällssol. Stora träd i sydväst som ger skugga när solen står lågt. Folk accepterar vanligen att grannens träd skuggar.
Flygbild av ett bostadsområde med trädgårdar, barträd och gräsmattor i eftermiddagssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Så här ser det ut hos mina grannar halv sex på kvällen den 2 mars när vi hade kvällssol. Stora träd i sydväst som ger skugga när solen står lågt. Folk accepterar vanligen att grannens träd skuggar.
[bild]
Precis solen står olika beroende på årstid och du missade en detalj, träd har inga löv/blad i februari och de flesta träd på bilden står inte nära grannarnas hus! Så varför lägga upp en bild där det inte finns något problem?
 
L Lakritsianen skrev:
Så varför lägga upp en bild där det inte finns något problem?
Ja, hur blir det nu, tänker du lägga upp några bilder för att visa dina problem så att vi kan ta ställning?
Du hoppar in i alla trådar om träd men visar inga bilder från dina upplevda bekymmer.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Att även jag reagerar med ett glatt ansikte, beror på att jag även läst dina inlägg i andra trådar där du upprepar mantrat "förbud mot höga trän". Hur den lagen skall se ut samt bedömas och av vem, har du inget svar på. Kommunala trädmoralpoliser med rätt att såga, kanske. Att du dessutom klagar på din grannes granar som redan fans där när du köpte ditt hus, imponerar iallafall inte på mig och än värre blir det när du förebrår alla som inte tycker som du.
Förstår du nu varför du får de reaktioner du får?

Minnie
Ja då har du troligtvis läst alla andra trådar och inlägg av oss som är drabbade av höga träd som tar upp mer space av vad tomtägaren egentligen äger!
Varför ska vi vara tysta? Det hade ju passat er ypperligt.
Nu handlar inte inlägget om mig men jag har förståelse för den som är drabbad av ett 15 m högt träd.
En vacker alm, lind, bok med bred krona kommer skugga enormt mycket om den är placerad vid tomtgränsen sydväst om grannen med en mindre villatomt, eller hur? Ganska enkel matematik.
Tyvärr krävs det regler och ansvar för tomtägare kring träd i tätbebyggt område när det inte visas hänsyn. Precis som det finns regler på bygglov vid tomtgränser och reglerade höjder.
Om ett träd faller över grannens hus /växthus får den drabbade grannen betala självrisk till sitt försäkringsbolag när det borde vara tvärtom vilket också hade lett till att fler hade valt att inte ha höga träd nära grannens hus. Det svider ju mer när man själv får betala.
Sedan kommer aldrig ett försäkringsbolag att täcka upp helt för en stormskada på ett äldre hus med typ 40 år gammalt virke!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.