51 084 läst · 223 svar
51k läst
223 svar
Toppbeskära stor Lönn, bör jag göra det för min grannes skull?
Är det denna? Apple har precis lanserat sin variantAnna_H skrev:Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.
Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är högst aktuell för mig också. Jag bor i Belgien som har samma lagregler (från 1804) om träd vid tomtgräns som Frankrike. Träd under två meter kan stå en halv meter eller meter från tomtgränsen. Om stammens mitt är mer än två meter från tomgränsen finns ingen begränsning i höjd men man kan behöva kapa grenar som går över gränsen.M MagHam skrev:Konstiga regler vi har i Sverige.
Man får inte bygga ett staket högre än 1,2 utan grannsamtycke/bygglov, men det är OK att träd växer till det tiodubbla och skymmer för grannen.
Till yttermera visso kan trädfällning på egen tomt sen kräva marklov om kommunen tycker de är "värdefulla inslag" i landskapsbilden
Trettio år efter det att träden planterades preskriberas planteringen och då är det mycket svårt för en granne att kräva att trädet glesas ur eller toppbeskärs, detta även om trädet står mindre än två meter från tomtgränsen.
Jag har en rad träd utmed tomtgränsen som löper i riktning 230 grader och de flesta står mer än två meter från gränsen. Våra tomter är fullt solbelysta under hela dagen fram till sextiden men sedan börjar grannens matplats på hans terras att skuggas av mina träd. Att toppbeskära skulle inte hjälpa eftersom solen står allt lägre ju mer kvällen fortskrider. Att glesa ur är inte heller lönt eftersom solbelysningen faller in snett mot raden av trädkronor och man får en kumulativ skuggeffekt genom flera lövkronor.
Siten suncalc.org är till stor hjälp för att kolla azimuth och solhöjd vid olika tidpunkter, skugglängder osv. Vidare har jag tagit bilder med en DJI mini2 drönare för att se hur skuggorna falller nu, väl medveten om att sommartid innebär en timmes förskjutning.
Grannen är fastighetsmäklare och nyskild så han vill förmodligen sälja huset och optimera objektet, bl a genom att få mig att göra hans uteplats solbelyst. Frågan har inte kommit upp under de femton år vi har varit grannar. Tidigare grannar klagade inte heller. Jag har ägt fastigheten i 33 år och lät plantera träden vid förvärvet av det då nybyggda huset.
Grannen har en påtryckningsmöjlighet genom belgisk/fransk Code civil. Om en husägare har synnerligen allvarliga störningar (obestämd art) från en granne kan man föra saken till förhandling inför fredsdomare. Kommer man inte överens där återstår civilmål. Nu vet jag inte hur rättspraxis vad avser trädskugga ser ut men koll på google maps visar att det finns hundratals villafastigheter i regionen där husens terrasser kan skuggas kvällstid av grannens träd. Kommunens miljöavdelning påpekar att området har väldigt mycket fina träd och att detta räknas som en tillgång.
Så mitt svar torde bli att jag är villig att låta kapa en trädstam av tre från gemensam rot där stammen går över staketet. Men i övrigt är det inte aktuellt att fälla träd ellet glesa ur eller toppbeskära. Nästa lilla utmaning är att skriva om detta på god franska vilket bör ske i morgon.
Vad gäller lönn kontra äppelträd så skulle jag absolut inte gå med på att stympa en fullvuxen lönn. Äppelträdet kan vara planterat före lönnen eller ej. Det verkar dock finnas gott om plats bortom lönnens skugga för ett nytt träd.
Vad synd att du inte bor i Flandern. Där har de nu införd satelitövervakning. Man får inte ta ner träd med kronan över en vis diameter längre. Det var på tiden ett sånt system infördes.G gråsten skrev:
Det har varit sen länge förbjuden att såga vuxna träd (diameter på stammen var kriterium), men med den nya kontrollen kommer det nog effektivt förhindras. Grannens klagande om solljus har noll chans där idag.
Jag bor i Lasne som ligget i Walloniet. Man måste söka tillstånd från kommunen för trädfällning på egen tomt men också för större beskärning. Intressant konflikt om domstol skulle säga att grannen utsätts för oacceptabel skugga så att träden måste åtgärdas medan kommunen säger nej. Kommunen är inte part i ett eventuellt civilmål mellan grannar.I Iven skrev:Vad synd att du inte bor i Flandern. Där har de nu införd satelitövervakning. Man får inte ta ner träd med kronan över en vis diameter längre. Det var på tiden ett sånt system infördes.
Det har varit sen länge förbjuden att såga vuxna träd (diameter på stammen var kriterium), men med den nya kontrollen kommer det nog effektivt förhindras. Grannens klagande om solljus har noll chans där idag.
det vore intressant att läsa mer i detalj om reglerna i Flandern om du har någon länk på holländska eller franska.
Redigerat:
Sorry, de ser ju för djä...a ut.Anna_H skrev:Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.
Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
[bild]
E="Anna_H, post: 5155685, member: 78875"]Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.
Visa bilaga 685364[/QUOTE]
De d
Anna_H skrev:
Hade absolut inte ”friserat” din lönn, lönn är ett ädelträd som inte ska beskäras, då förlorar trädet hela sin vackra form plus att du sedan måste hålla på och beskära så att det till slut liknar en kvast, lönnen är ju nu jättevackerL looserskin skrev:Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Låt grannen betala en trädgårdskunnig person för vad som är görligt. Som annan här skriver är du inte skyldig till något. Jag skulle också vilja ha garanti att förslagen åtgärd inte påverkar lönnen. Låt då grannen betala ev. Beskärning ifall det blir av (skriv kontrakt på det).L looserskin skrev:Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.
Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
InstämmerH H-Thomasson skrev:
Eftersom dom flesta av oss är egoister kan det vara bra att tänka på att träd som bara får växa förr eller senare blir problem för även en själv.
När jag tog över mitt föräldrahem var det två 125-åriga granar och ett par dussin andra gigantiska träd som kostade både pengar och tid att få bort för att dom helt enkelt blivit farliga och ohanterliga, så jag vet vad jag pratar om.
Förvuxna träd hör inte hemma i villaträdgårdar.
Och även om man har den lagliga rätten på sin sida är det alltid klädsamt att visa hänsyn mot grannar också.
Redigerat:
Ni som skriver att det är självklart att man ska ta hänsyn till grannarnas åsikter, hur hade ni agerat om ni som i mitt fall har grannar som uttryckte sin bestörtning när jag för 10 år sedan berättade att jag skulle fälla de två sista förvuxna ädelgranarna på villatomten (av totalt fem som planerats på 60-talet) ?
Hade ni behållit granarna eller struntat i grannarnas åsikter och tagit ner granarna i alla fall som jag gjorde den gången?
Hade ni behållit granarna eller struntat i grannarnas åsikter och tagit ner granarna i alla fall som jag gjorde den gången?
Det finns alltid undantagsfall med dom som inte förstår sitt eget bästa. Säkert hade det låtit annorlunda den dag en av dina granar legat över deras hus t ex. Så du gjorde det rätta och visade även hänsyn, fast dom förstod det inte då.