Utgångsläge: (Köpte huset i oktober, hade då varit obebott ca 6 mån. Haft ca 10 grader i huset hela vintern om det spelar roll.) Golv och trossbotten är borta, förutom just denna toa. Dvs jag har fri sikt över hela krypgrunden, men inte vad som finns mellan bjälkarna under just toaletten. All husets vatten och avlopp samlas här: 1 WC-stol, 2 handfat (kök + toa), 1 golvbrunn. Avluftningen ligger precis bakom WC-stolen och är ett 110mm plaströr som slutar ovan yttertaket. Systemet är tvåkammarbrunn och stenkista, alla avlopp är anslutna till en och samma stam. Allt är grå plaströr, från andra halvan av 70-talet, märkta "Uponal". Redigering: undantaget det som själva WC-stolen är anslutet till, och avluftningen, det är vita rör som jag ser här på forumet kallas "äggskalsrör".

Vad som hände, tillfälle 1: dags för en toapaus mitt i totalrenoveringen, inte använt denna toa på flera veckor så det är tomt i vattenlåset. (Fullt möjligt att det stått tomt sedan slamtömmaren var där någon månad innan, slarvigt av mig men jag tänkte inte på det. Jag är ung och dum, OK?). Jag sätter mig och pinkar och... hör det omisstagliga ljudet av att det droppar mot plasten i krypgrunden! Jag kryper ned och tittar, och mycket riktigt har det droppat på plasten under! Och ja, det ser väldigt mycket ut att vara urin... detta var ju inte bra! Jag känner runt skarvar och kopplingar i rör, och vad jag kan avgöra är de torra. Inga märken eller tecken på att det runnit längs trossbotten eller det lilla jag ser av bjälklaget. Så jag provar att spola för att se om det kommer mer - inget! Det är plast över hela krypgrunden, och den är täckt i ett lager damm, så det syns mycket tydligt om det rinner eller droppar någonstans. Det konstigaste är att droppmärkena är någon decimeter ifrån närmsta rör, snarare än rakt under eller så.

Tillfälle 2: Ett par veckor senare, upprepning av ovanstående. Det är lågt vatten i toaletten men inte tomt. Sätter mig och pinkar och hör att det kommer enstaka droppar mot plasten nedanför. Kryper ned och tittar, ser ingenting denna gång. Spolar, inget händer. Dammet är ostört.

Var är det som droppar? Krupit runt och känt och lyst med ficklampa där nere, varken ser eller känner något, det luktar inte illa någonstans (hade detta varit ett långvarigt och ofta förekommande problem hade ju hela krypgrunden luktat apa när jag köpte stället, men det var torrt överallt och luktade bara krypgrund).

Är det möjligt att rören av någon anledning blir otäta när det fått torka ett tag men sedan tätar till sig när det blir vått igen? Packningar i muffar som är inne på sista versen? Dags att byta rasket?

Men det skulle ju betyda att det bara är ytspänning i muffarnas packning som håller det tätt, och då borde väl vatten ta sig igenom när man spolar? Känns som att jag blir smått knäpp på detta.

Finns det något smart test jag kan göra för att lista ut detta? Grejen är att jag lägger hela semestern på att bygga, och snart kommer de förträffliga förutsättningarna med öppen krypgrund vara borta och återgå till att det är 40 cm ålningsutrymme där nere. Och jag räknar kallt med att det inte finns en enda röris i hela Sjuhärad som är villig att komma in och ta en titt på detta mitt i semestern.

Redigerat:
Om du häller en hink vatten i toaletten, droppar det där nere då också?
Du kanske skulle kunna hälla vatten, som är starkt färgat med något färgämne, så du kan se var det rinner.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om du häller en hink vatten i toaletten, droppar det där nere då också?
Nej.
Jag var där idag och gjorde ett test, och får pinsamt nog erkänna att jag kan ha misstagit mig; en sak har jag nämligen listat ut. Jag provade flera gånger att långsamt hälla vatten från en flaska ned i toan och hörde då samma sak - ljudet av vatten mot plast... men inte byggplasten i krypgrunden, utan inne i själva avloppsröret, som har en nästan 90-gradig böj och låg lutning. :oops: Jag har bara inte hört det innan för att jag har i princip inte använt toan, och hör utmärkt nu när golv och trossbotten är borta.

Kvarstår då bara mysteriet av de där första droppmärkena. Undrar om det kan vara från något annat, det går t.ex en vattenledning rakt över precis där jag ser att det droppat, den ser rejält risig ut (inlindad i glasull och någon slags band, är alldeles fläckig och musäten). Så helt utan gåtor är jag inte.

• Gilla
mankot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.