yonna yonna skrev:
[bild]

Min Yggdrasil. Bilden är ca 10 år gammal och taget en säsong då trädets askskottssjuka först visades. Man kan se att den vänstra delen var sämst. Sjukdomen kom till området omkring 2008. Idag står de flesta askar som skelett runt hagarna och även på den obebyggda tomten över gatan och det har gått mycket snabbt. Mitt träd har ännu inte utvecklat större mängd kvastar vilket brukar visa att trädet håller på att dö. Efter torra vintrar (som nu) ger jag den ett par kbm vatten som får sippra ner under ett par dagar. Och så håller jag tummarna.

Det är intressant att se att det längre bort står en lika pampig ask vid vägen bland ett 20tal döda exemplar.
SLU och Skogsforsk tar emot tips på friska askar som står bland sjuka askar.

https://www.slu.se/ew-nyheter/2019/5/hjalp-till-att-radda-asken/
 
  • Gilla
Räknenisse och 10 till
  • Laddar…
Alla förstår att det är ett träd av många i ett kretslopp och att det är viktigt att rädda för biologisk mångfald. Stöttar gärna det. Men, varför ska man ha det på sin egna privata tomt?
 
  • Haha
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Alla förstår att det är ett träd av många i ett kretslopp och att det är viktigt att rädda för biologisk mångfald. Stöttar gärna det. Men, varför ska man ha det på sin egna privata tomt?
Du väljer ju själv och indikerar att du inte gillar ask, så ta bort dem om du ser problem. Köp några extra träd av det du vill ha när du beställer till din alle'.:D
Eller trollar du med oss;)
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Alla förstår att det är ett träd av många i ett kretslopp och att det är viktigt att rädda för biologisk mångfald. Stöttar gärna det. Men, varför ska man ha det på sin egna privata tomt?
Jag har asp på min tomt, och ek. Det är ju helt värdelöst, blir så jävla mycket löv.

Jag har mina för insynsskydd, du får fråga den du köpte av om varför den hade ask. Valet är väldigt enkelt, såga ner skiten och elda upp det, sätt upp träd eller växter du tycker om.

Varför finns träd borde du omformulera dig till faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N
R Rkarlsson skrev:
Jag har asp på min tomt, och ek. Det är ju helt värdelöst, blir så jävla mycket löv.

Jag har mina för insynsskydd, du får fråga den du köpte av om varför den hade ask. Valet är väldigt enkelt, såga ner skiten och elda upp det, sätt upp träd eller växter du tycker om.

Varför finns träd borde du omformulera dig till faktiskt.
Håller med om att asp ger mycket löv men jag har många på min tomt (ett särskilt parti) och jag tycker så mycket om dem. Snabbväxande! Höga vackra stammar och ett magnifikt bladverk. Underbara höstfärger.
Har även ett par yngre ekar men dem är jag inte lika förtjust i fast de får givetvis vara kvar. Ekorrarna gillar ekollonen.
Ett par lönnar finns också på tal om mycket löv men vilka fina träd det är.
Och ja - jag är trädälskare ut i fingerspetsarna. Träd skall man vara rädd om och inte bara riva ner lättvindigt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Håller med om att asp ger mycket löv men jag har många på min tomt (ett särskilt parti) och jag tycker så mycket om dem. Snabbväxande! Höga vackra stammar och ett magnifikt bladverk. Underbara höstfärger.
Har även ett par yngre ekar men dem är jag inte lika förtjust i fast de får givetvis vara kvar. Ekorrarna gillar ekollonen.
Ett par lönnar finns också på tal om mycket löv men vilka fina träd det är.
Och ja - jag är trädälskare ut i fingerspetsarna. Träd skall man vara rädd om och inte bara riva ner lättvindigt.
Jag har runt 30-40 aspar eller något. Och eken jag har är stor, tror inte ens 2 personer klarar av att krama runt den.

Men jag menar att om man hatar något bör man ju ta ner det eller sälja tomten =)
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
O Olof88 skrev:
Alla förstår att det är ett träd av många i ett kretslopp och att det är viktigt att rädda för biologisk mångfald. Stöttar gärna det. Men, varför ska man ha det på sin egna privata tomt?
För att den har självsått sig där, alternativt var där innan huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
O Olof88 skrev:
Alla förstår att det är ett träd av många i ett kretslopp och att det är viktigt att rädda för biologisk mångfald. Stöttar gärna det. Men, varför ska man ha det på sin egna privata tomt?
Man måste inte rädda trädet för biologisk mångfald. Det är lika viktigt även om det det dör, speciellt stora träd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
J Jerald Stuartson skrev:
Man måste inte rädda trädet för biologisk mångfald. Det är lika viktigt även om det det dör, speciellt stora träd.
Men om alla askar dör kommer även alla insekter som lever på enbart död ask att dö ut, om än med något hundratal års fördröjning.
 
O Olof88 skrev:
Vi har köpt en tomt]

Ask är ett vackert, tåligt och snabbväxande träd. En planta blir snabbt ett litet träd och kan sedan växa sig mycket högt med en stor vacker krona. Några stora askar på tomten skyddar mot vind och ger skugga om de planteras där de behövs. Du kan själv välja var du vill ha dem. De växer snabbt till den höjd du vill ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

En fördel med att asken slår ut sent och tappar bladen tidigt är att tomten blir soligare under en tid när man uppskattar extra sol för att man sen kan få behaglig skugga under de varmaste månaderna.

vi har några askar där grenarna där vartefter. Kan man förlänga livet genom att ta bort dom döda grenarna?

Det finns almsjuka och andra sjukdomar som drabbar andra sorters träd.
 
Otroligt fina och ståtliga träd! Har flera på tomten som är bortåt 80 cm i diameter och tycker att dom är superhärliga.

Har även använt virket på ett dom som fallit och det är väldigt fint, spikrak ådring. Alldeles för fint att göra ved av i min mening

Vill du bli av med dem är det bara att komma förbi med dem, jag tar den gärna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag sparade en stor ask då jag byggde nytt. Den har vuxit rejält dessa år - en bra bit över taknocken. Tyvärr är den drabbad av askskottssjukan men jag lever fortfarande på hoppet att den tillhör de 15% som klarar sig då den vissa år verkat helt frisk. Den hindrar vinterstormarna från Östersjön på vintern och jag älskar den. Avlar en hel del ungar så man får hålla efter avkommorna.
Knappast "avlar". Det är kloner som kommer upp som rotskott.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Mitt favoritträslag när jag ska snickra något fint. Lika hårt som ek, spricker inte, superfin årsring, tar alla sorters bets. Ersätter hickory till hammare och yxor.
Dessutom det vackraste trägolvet av alla. Nästan lika hårt som ek, men betydligt mer spännande struktur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har en stor ask mitt på gräsmattan framför mitt hus. Det är ett gammalt vackert träd. Åtminstone 50-60år. Visst, löven kommer sent, men sedan har jag en underbar sval plats under trädet när det är varmt. Jag och min familj skulle inte vilja vara utan trädet. Tidigt på våren innan löven kommer blommar trädet med små ”duskar” av små mörklila blommor. Löven sitter kvar tills första frosten, då faller de mer eller mindre på en gång. Alltså är det snabbtitt få ihop de döda löven. Så tänk efter innan du tar bort träden.

  • Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
  • Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
  • Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
  • När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.

Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?[/QUOTE]
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.