D Daniel 109 skrev:
Jag skulle snarare se det som ett av de bästa träslagen i Sverige.
Utveckla och då gärna varför det är det på en tomt.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare så det jag det inte som ett lämpligt träd på tomten. Möjligen för att rama in infarten på en stor tomt. Eller i någon kant. Men det är inget jag skulle rekommendera att ha många av på en tomt. Men det gäller de flesta skogsträd. Jag ser asken som ett av de bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var det bästa trädet enligt vikingarna, så viktigt att de kallade den första mannen på jorden för Ask.
Yggdrasil, asarnas världsträd, var en ask. Dess grenar sträckte sig ut över världen.

Tycker inte TS det är mäktigt nog, går det att såga ner Yggdrasils avkomlingar och plantera björk, eller något liknande skräpträd...
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 52 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som jag skrev tidigare så det jag det inte som ett lämpligt träd på tomten. Möjligen för att rama in infarten på en stor tomt. Eller i någon kant. Men det är inget jag skulle rekommendera att ha många av på en tomt. Men det gäller de flesta skogsträd. Jag ser asken som ett av de bättre.
Vadå bättre? På vad?
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Yggdrasil, asarnas världsträd, var en ask. Dess grenar sträckte sig ut över världen.

Tycker inte TS det är mäktigt nog, går det att såga ner Yggdrasils avkomlingar och plantera björk, eller något liknande skräpträd...
Vad är det som gör det mäktigt?
 
  • Haha
Freimeister och 1 till
  • Laddar…
Ask räknas som ädellöv, om begreppet är bekant.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
...men jag känner att ett (påstått) citat från Ingemar Stenmark är på sin plats:
Hä går int å förklar för en som int begrip.

En tröst är att en person med så bristfälliga skogskunskaper förmodligen inte har tillgång till en motorsåg och kan göra verklighet av sitt dendrofoba snack.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Naturlig obegåvning och 69 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ask räknas som ädellöv, om begreppet är bekant.
Du kan kalla det för vad du vill det förändrar inte fakta.
 
  • Haha
  • Gilla
Kashew och 6 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.

  • Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
  • Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
  • Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
  • När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.

Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
Jag får inte ihop detta, du skriver att askarna är rätt värdelösa och även att om du tar ner dom förlorar fastigheten i värde, varför ?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mekplatsen och 34 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag får inte ihop detta, du skriver att askarna är rätt värdelösa och även att om du tar ner dom förlorar fastigheten i värde, varför ?
För att askarna är ett starkt inslag på tomten. Utan askarna blir det en rätt tom tomt. Men det är värdelösa träd i jämförelse med andra av skälen som jag tidigare angav.

Känns inte helt bra att en stor del av fastighetens värde kan gå i spillror pga asksjuka.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
För att askarna är ett starkt inslag på tomten. Utan askarna blir det en rätt tom tomt. Men det är värdelösa träd i jämförelse med andra av skälen som jag tidigare angav.

Känns inte helt bra att en stor del av fastighetens värde kan gå i spillror pga asksjuka.
Njaa, aldrig hört talas om att en fastighet tappar stort i värde av några sjuka träd. Hur stor tomt och hur många träd.
 
  • Gilla
Heged och 15 till
  • Laddar…
Provokatör eller imbecill? Ask är kung av träden, fattar man inte det så är det väl bara att sätta något som passar ens nivå - här verkar thuja lagom spännande.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TickyNucker och 85 till
  • Laddar…
Jag sparade en stor ask då jag byggde nytt. Den har vuxit rejält dessa år - en bra bit över taknocken. Tyvärr är den drabbad av askskottssjukan men jag lever fortfarande på hoppet att den tillhör de 15% som klarar sig då den vissa år verkat helt frisk. Den hindrar vinterstormarna från Östersjön på vintern och jag älskar den. Avlar en hel del ungar så man får hålla efter avkommorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Förutom att Ask är ett mytomspunnet träd, så är det också ett träd som traditionellt använts som vårdträd (sådant där träd som står framför/snett framför gårdens huvudbyggnad i traditionell bebyggelse), och/eller som inramning i kulturmiljön av olika slag: det har planterats som allé-träd, som "grindstolpar" vid gårdens infart, som avgränsning mellan ekonomibyggnader och den del av gården där människorna bor.

Ask är ett vackert träd, och bevarandevärt.

Citat från wikipedia:

"Askens virke, som också kallas aske, är lätt, hårt och segt,[6] går lätt att böja och är ljust till färgen. Det används gärna till verktygshandtag och bandyklubbor och träskor. Det är också vanligt i parkettgolv och möbler. Fram till tidigt 1900-tal användes det också till spjut,[6] skidor,[6] stavar, yxskaft, hundslädar och hjulaxlar. Askvirkets egenskaper gör det också mycket väl lämpat till trädetaljerna i faltkajaker. Askträ var fram till 1980-talet det dominerande materialet i tennisracket-ramar.[7]

Askträ har historiska anor inom skeppsbygge. Vikingarna kallades ibland av fransmän och tyskar för ”Ascomanni”, det vill säga ”de som seglar i skepp byggda av askträ”. Anglosaxare använde begreppet ”aesc” för att beskriva vikingarnas långskepp. Det var främst relingsbordet och dess främre, snidade och ornerade del, som var av ask. Skuldelevsskeppet hade de tre översta borden av ask. I Danmark har man funnit skeppsrester av ask med 30 meter långa plankor. Dessa träd har sannolikt haft en ursprunglig diameter av omkring 1,2 meter[8].

Den brittiska biltillverkaren Morgan använder ännu askträ i stommarna till sina bilar. Ask är även vanligt i elgitarrkroppar.

Virket brinner bra, även när det är färskt, och är utmärkt som brasved.

Under tidigare århundraden var asken något av ett favoritträd i planteringar. Den är fortfarande ganska vanlig som vårdträd på enskilda gårdar samt i parker och alléer. Den är lämplig att kombinera med gräsmattor eftersom den släpper igenom ganska mycket ljus. Den är också ganska tålig för beskärning.

Frukterna sitter kvar länge och är bra vinterföda till fåglar. På våren blir de stora knopparna mat till harar och hjortar.

Dess bark användes för att skriva meddelanden med runor och i dekokter mot problem med njurarna.

I England användes asken för att förutspå vädret."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ask_(träd)
 
  • Gilla
  • Älska
Simon Traktor och 41 till
  • Laddar…
Vänligen visa vederbörlig respekt för väletablerade fina träd. Som exempel, vi har en gammal ek på framsidan av tomten. Den har två huvudstammar som slingrar sig om varandra, vi ser den som en symbol för vår kärlek till varandra. Typ ett vårdträd om begreppet är bekant.

Rent tekniskt/praktiskt är denna ek bara till bekymmer men… trädet ska bara vara där typ ”forever”.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MONTREAL och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.