yonna yonna skrev:
Jag sparade en stor ask då jag byggde nytt. Den har vuxit rejält dessa år - en bra bit över taknocken. Tyvärr är den drabbad av askskottssjukan men jag lever fortfarande på hoppet att den tillhör de 15% som klarar sig då den vissa år verkat helt frisk. Den hindrar vinterstormarna från Östersjön på vintern och jag älskar den. Avlar en hel del ungar så man får hålla efter avkommorna.
Ja med askskottssjukan är det inget vidare fint träd.

Tråkigt att det inte blir höstigt heller.

Känns som ett träd som bada förlänger det gråa vinterhalvåret.

”Kung” av fel anledningar helt enkelt
 
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
En bild nu på morgonen på min egen "Yggdrasil" som den faktiskt heter, planterad av mig som en väldigt liten telning hösten 1991. Plantan tog jag tillsammans med många andra med från Skåne efter min utbildning där, nu säkert 12 meter hög och är den som bildligt bär upp himlen över vår tomt.

Ett avlövat träd, grönt gräs, bilar, byggnader, sjö, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om nu TS inte gillar sina askar för att de slår ut lite senare, tappar bladen väldigt snabbt utan färgskiftningar på hösten och eventuellt kan drabbas av sjuka är det väl bara att ta ner dem och sälja, askvirke är dyrt och eftersökt.
Och då helt plötsligt blir tomten värdelös...
Ett moment 22 om något, men då kan jag rekommendera knäckepil och poppel som ersättare, växer snabbt som tusan och ställer inte till några problem för övrigt;)
 
  • Gilla
  • Älska
bling och 49 till
  • Laddar…
Kallas för kungsträdet - kommer sist och går först, syftar då på löven.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag kanske har missat det.
Men var det ett hus du köpte, eller du köpte en tom tomt?

Om du har ett hus på tomten, varför är ditt hus så värdelöst att askar är mer värt än huset? (du skrev "då hade jag inte köpt huset")
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Cheesen
O Olof88 skrev:
Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.

  • Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
  • Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
  • Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
  • När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.

Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
Mitt favoritträslag när jag ska snickra något fint. Lika hårt som ek, spricker inte, superfin årsring, tar alla sorters bets. Ersätter hickory till hammare och yxor.
 
  • Gilla
MultiMan och 18 till
  • Laddar…
BirgitS
O Olof88 skrev:
Men det är värdelösa träd i jämförelse med andra av skälen som jag tidigare angav.
Alla träd har för- och nackdelar. Det finns även almsjuka, alsjuka, kanstanjeblödarsjuka etc. Ekar har löv som förmultnar dåligt och när de väl gör det så sänks jordens pH. Björkar behöver så mycket vatten att det är svårt att ha något annat i närheten. Aspar går knappt att få bort eftersom de bildar så mycket rotskott när man försöker. Lindars blommor har nektar som ger klet under träden. Lönnar bildar så mycket frön (näsor) som sprider sig så bra att det ploppar upp nya lönnar överallt. Osv.

Man får bestämma sig om man vill se för- eller nackdelarna samt vilka nackdelar man har lättast att tåla.

Om du inte gillar ask så plantera andra träd mellan dem så när de nya träden har växt till sig om 10 år eller så kan du ta bort askarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Utveckla och då gärna varför det är det på en tomt.
Köpte du ett hus för att det var askar på tomten, och sen började du ifrågasätta om träden var värdefulla?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
AXS
Är det inte bara att ta ner en tredjedel och plantera andra träd du gillar?

Sen om 10år så kan du ta ner en tredjedel till så har du en tomt med väl blandade trädarter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Känns som att du trollar. Varför skulle en tom tomt dra ner ett eventuellt värde på fastigheten? Och bara för att du inte tycker om träden kanske nästa ägare gör det. Och du verkar redan gå i säljtankar? Om inte - ta ner träden och plantera nått du vill ha. Köp stora plantor så ser det finare ut snabbare. Om 10-20 år när det är dags för försäljning är det fint.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
N
O Olof88 skrev:
För att askarna är ett starkt inslag på tomten. Utan askarna blir det en rätt tom tomt. Men det är värdelösa träd i jämförelse med andra av skälen som jag tidigare angav.

Känns inte helt bra att en stor del av fastighetens värde kan gå i spillror pga asksjuka.
Att kalla ask för "värdelösa träd" är otroligt överdrivet.
Vi har mycket ask i området jag bor och själv har jag en som vårdträd på gräsmattan. Satte den som ungt träd men nu är det ett ståtligt träd. Visst förekommer askskottsjuka på enstaka träd här i trakten men merparten är välmående.
Du får väl gallra ur och behålla de finaste exemplaren och låta dem växa till sig. Ask är ett snabbväxande träd i ungdomen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F
O Olof88 skrev:
För att askarna är ett starkt inslag på tomten. Utan askarna blir det en rätt tom tomt. Men det är värdelösa träd i jämförelse med andra av skälen som jag tidigare angav.

Känns inte helt bra att en stor del av fastighetens värde kan gå i spillror pga asksjuka.
Är du 11 år gammal? För rent slutledningsmässigt och retoriskt verkar du vara på runt 10-årings nivå ( men jag ville inte vara taskig).
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 20 till
  • Laddar…
Asfalterad väg, träd, molnig himmel, gatlyktor, inga personer, lugnt bostadsområde, dagtid, sidogrönområde, fotovinkel rakt fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min Yggdrasil. Bilden är ca 10 år gammal och taget en säsong då trädets askskottssjuka först visades. Man kan se att den vänstra delen var sämst. Sjukdomen kom till området omkring 2008. Idag står de flesta askar som skelett runt hagarna och även på den obebyggda tomten över gatan och det har gått mycket snabbt. Mitt träd har ännu inte utvecklat större mängd kvastar vilket brukar visa att trädet håller på att dö. Efter torra vintrar (som nu) ger jag den ett par kbm vatten som får sippra ner under ett par dagar. Och så håller jag tummarna.

Det är intressant att se att det längre bort står en lika pampig ask vid vägen bland ett 20tal döda exemplar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Vi har 3 st helt fantastiska askar. Anlitar arborister för beskärning, se bilden. Nu på våren är de fulla med fågelbon och på hösten skräpar inte löven så värst. Glesa ur och ersätt med annat på sikt. Se det som en vedbank det du har i trädgården.
 
  • Lummig skog, soligt, gröna lövträd, röd leksak fastnat i grenar, parkerade bilar, naturdagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Får väl lägga in en bild på vår ask från förra året. Satte ett skott från fritidshuset där vi har mycket ask och utan sjuka.
Trädgård med stort träd, buskar, rödfärgat hus, gräsmatta och staket i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
J
O Olof88 skrev:
Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.

  • Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
  • Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
  • Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
  • När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.

Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
Biologisk mångfald.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.