Husdrömmaren007
Hej, är det möjligt att köpa en tomt för två miljoner när vi har en budget på bara 4 miljoner för hela huset? Vi är intresserade av att bygga 1,5 plans hus. Eller hur mycket kan man köpa tomt för om ens budget bara ligger på 4 miljoner? Har ni några förslag eller tips?
 
Hej, det borde väl gå med att välja ett billigt hus, typ Älvsbyhus eller smålandsvillan ? Tror det står kompletta priser på deras hemsidor, tänk på att de brukar kosta lite med vattten/avlopp, el . Lycka till :)
 
Du kan köpa ett Älvsbyhus och ställa dit, de är ruskigt billiga men du får också vad du betalar för.
Räkna inte med något extra i ett sånt hus och räkna med att ha en mindre fejd med hustillverkare och byggare över saker som inte blev helt rätt.

Kanske bättre att skippa tomten och köpa en billigare som ni faktiskt har råd att bygga på eller köpa ett befintligt hus.

När vi tittade på hus var vi också inne en kort stund på att bygga, den prislappen stack iväg runt 4-5 milj bara för huset vi ville ha och då var inte tomt inräknat. Hade sen tur och hittade vårt drömhus även om där fanns lite småpyssel att fixa, men så är det alltid med hus.

Ska man bygga hus och inte då ha råd att välja det man själv vill ha så känns det väldigt dumt. Man ska inte spara på fel saker helt enkelt.
 
  • Gilla
Hasse C och 4 till
  • Laddar…
Ett Älvsbyhus utan något extra eller inredd övervåning borde gå få upp i den budgeten.

Tyvärr blir det nog inte så attraktivt den dagen man vill sälja då ett område med tomter för 2 mille brukar hålla lite högre standard. Jag skulle tänka mig att snittet på husen i området ligger på ca 3m i byggkostnad.

Glöm inte att du har en massa kringkostnader som anslutning, lagfarter, pantbrev mm. Så har du max 4m i budget och tomten kostar 2 har du kanske 1,5 att bygga för.
 
  • Gilla
Hasse C och 6 till
  • Laddar…
Husdrömmaren007 Husdrömmaren007 skrev:
Hej, är det möjligt att köpa en tomt för två miljoner när vi har en budget på bara 4 miljoner för hela huset? Vi är intresserade av att bygga 1,5 plans hus. Eller hur mycket kan man köpa tomt för om ens budget bara ligger på 4 miljoner? Har ni några förslag eller tips?
Det går om ni bygger huset själv i egen regi eller tar ett av älvsbyhus billigaste 1,5plans hus.

Älvsbyhus har i dagsläget 310mm isolering i väggarna och finns som tillval isolerade innerväggar. Husen får ett riktigt skjut estetiskt med förhöjt väggliv som oxå är ett tillval. Nackdelen är grunden. Krypgrund med avfuktare.
 
Var i runda slängar i landet tänkte ni bygga? Det brukar behöva spela in när man beräknar kostnader för t.ex snickare. Och hur stor är tomten? Två mille är inte iögonenfallande dyrt runt t.ex. Sthlm.
 
Älvsbyhus innebär oinredd övervåning. Även med det blir det tight med kalkylen.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Var i runda slängar i landet tänkte ni bygga? Det brukar behöva spela in när man beräknar kostnader för t.ex snickare. Och hur stor är tomten? Två mille är inte iögonenfallande dyrt runt t.ex. Sthlm.
Om de fått ett pris på 2 milj för tomten så är det iallafall i en mellanstor stad om det nu inte är en jättetomt. Här i Västerås ligger en normal villatomt på ca 1,5 milj. Detta var för säkert fem år sen när jag var lite inne på tomtjagande så priserna kan mycket väl ha gått upp mot 2 milj även här. Ska tilläggas att vi då inte tittade på tomter i direkt närhet till stan utan i ytterkanterna.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vi har i stort sett denna budget men bygger då själva i lösvirke cirka 150m2 hus.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Fadai
Har ni letat länge efter tomt o hittat ert drömläge? Då förstår jag hur du menar. Annars tycker jag du ska leta vidare, och för fyra miljoner kan du ju hitta ett jättefint, befintligt hus.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Du har en tomt som skall färdigställas också... hade inte känts bra i magen med bara 2mille kvar för hus o tomt.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Älvsbyhus er ökända för suspekta underleverantörer. De är dock helt okej om du orkar bråka.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Älvsbyhus er ökända för suspekta underleverantörer. De är dock helt okej om du orkar bråka.
Mina erfarenheter av älvsbyhus är att de som byggt med dem verkar överlag nöjda, de som inte valt dem som entreprenör spyr galla. Har sett dokumentären och VD:n betedde sig som skit. Men faktum kvarstår att med tanke på att det är sveriges största hustillverkare så är det ju förhållandevis lite klagomål och tidningsrubriker. Såg även någon kundundersökning bland hustillverkare där dem var etta.

Men man kan ju såklart inte bygga ett hus hos älvsbyhus för 1.8miljoner och förvänta sig samma standard som hos de tillverkare där husen kostar det dubbla.
 
Garningen Garningen skrev:
Mina erfarenheter av älvsbyhus är att de som byggt med dem verkar överlag nöjda, de som inte valt dem som entreprenör spyr galla. Har sett dokumentären och VD:n betedde sig som skit. Men faktum kvarstår att med tanke på att det är sveriges största hustillverkare så är det ju förhållandevis lite klagomål och tidningsrubriker. Såg även någon kundundersökning bland hustillverkare där dem var etta.

Men man kan ju såklart inte bygga ett hus hos älvsbyhus för 1.8miljoner och förvänta sig samma standard som hos de tillverkare där husen kostar det dubbla.
Det är inget större fel på husen utan vilka de anlitar för jobbet. Det är ju tom skolungdomar som går byggnads som fått jobba. Bra med praktik men det skall aldrig någonsin ersätta yrkesutövare. Vet ett fall där det började med att gjöt sulan med 2 graders lutning och ett antal ojämnheter. Den fick göras om. Hur man lyckas med det vet jag inte. Feldragen el, tapetsering med border från fyra olika färgbad. Takplåten på garaget blåste av för de hade fäst den i för få skruvar. Nu är huset fixat men det krävdes en hel del bråk. Det är så tydligt med idén billigast anbud vinner. Bättre om man får välja mellan olika aktörer själv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej!
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.