Jag håller på o renoverar ett badrum, där handfatet sitter mot en murstock.
Så det blir lite svårt att komma med vatten o avlopp genom väggen.

Jag trodde att man aldrig ska ha genomföringar genom golvet nuförtiden.
(Förutom för toa-avlopp)

Men enligt vad jag läser här, så är det bara i duschen det aldrig är ok...?
Och har man vattenvärmare, värmepump eller vattenmätare i utrymmet, så kan man göra undantag, så det blir godkänt...?
Och har man inte det så är det helt godkänt...?

https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar/rorgenomforingar-i-golv/

Nu har jag iofs tänkt ha en tvättmaskin bredvid/under tvättstället, men det exemplet räknas inte upp...
Dusch kommer också att finnas i badrummet, men ca 1,5m från tvättstället avlopp

Har jag misstolkat det som står?

Jag skulle kunna dra vatten o avlopp så jag kommer ut bredvid murstocken, och dra det nere vid golvet till kommoden.
Hade det bara varit vattnet så hade jag nog inte tvekat, men jag vill helst inte ha avloppet så synligt...

Rickard.
Avlopp är helt okej genom golv så ditt förslag är genomförbart, om det sen är en bra lösning eller om det finns bättre är omöjligt att svara på.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Avlopp är helt okej genom golv så ditt förslag är genomförbart, om det sen är en bra lösning eller om det finns bättre är omöjligt att svara på.
Kan det även vara godkänt med tappvattnet genom golvet?
Det verkar så enligt rutan längst ner till höger i tabellen, om jag fattar rätt...
Men tvättmaskinen kanske räknas som en "apparat"...?

Rickard.
G Grottulf skrev:
Kan det även vara godkänt med tappvattnet genom golvet?
Det verkar så enligt rutan längst ner till höger i tabellen, om jag fattar rätt...
Men tvättmaskinen kanske räknas som en "apparat"...?
Jag tolkar det inte så, enbart i toaletter (utan dusch/bad) är det godkänt. Nu kan man såklart göra avsteg om man måste men det är inget man siktar på att göra direkt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.