Hej.

Jag håller på att snickra ihop "enkelboden" från Svenskt trä och har nu kommit till takstolarna.
Kan någon hjälpa mig att förstå ritningarna? 59,4 grader, vad menas med det? Vad ställer jag sågen på? 59,4 på sågen blir ju väldigt spetsig (och finns inte på min såg) men den vinkeln ser ju inte ut att vara mindre spetsig än den andra. Hälften?

Även den med 30,6 grader är lite oklar för mig. Är den möjlig att gå rakt av på när jag ställer in sågen?

https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Kaplista-Enkelboden-3332x2660-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?Kod=1911&Doc=Stycklista&Cid=0&Pid=0

//Jonathan

• Två tekniska ritningar, övre och undre ramar, med mått och specifikationer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Josag Josag skrev:
Hej.

Jag håller på att snickra ihop "enkelboden" från Svenskt trä och har nu kommit till takstolarna.
Kan någon hjälpa mig att förstå ritningarna? 59,4 grader, vad menas med det? Vad ställer jag sågen på? 59,4 på sågen blir ju väldigt spetsig (och finns inte på min såg) men den vinkeln ser ju inte ut att vara mindre spetsig än den andra. Hälften?

Även den med 30,6 grader är lite oklar för mig. Är den möjlig att gå rakt av på när jag ställer in sågen?

[länk]

//Jonathan
Du har normalt inte så stora germöhligheter på en kap o gersåg..

Men om du utgår ifrån 90 grader som du ritar ut på regeln så har du ett mått på 329mm du kan mäta ut i nederkant för att sedan dra ett streck ifrån överkantens 90 graders streck till det mätta 329mm så får du ut diagonalen och kan såga denna med tex. En cirkelsåg..

0° på din gersåg är 90° på ritningen. För att få ut 59,4° räknar du 90-59,4 = 30,6°. De samma gäller för din underram. Går det inte att såga vinkeln med din gersåg får du göra ett streck och såga det manuellt med en vanlig cirkelsåg.

• Gilla
Ursuz81 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar, då gick det att få ihop.

//Jonathan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.