Mors,
Termostaten till golvvärmen i köket har lagt av så jag plockade loss termostaten från källarplanet för att ersätta den trasiga. Funkade inte i läget med givare i golvet vilket jag upptäckte berodde på att den T2-temostat jag satte dit förväntar sig kring 150 kΩ på resistorn medan den givare som ligger i golvet ligger kring 20kΩ. Så nu börjar jakten på en termostat kompatibel med givare i detta resistansområde, men frågan är nu hur stor variation termostaten accepterar innan man hamnar utanför dess mätområde? Tittar jag t.ex. på T2 NRG temp så ger deras givare 10kΩ vid 25 °C. Kan den funka med den givare som sitter tro?
Eller vet någon på rak arm någon annan termostat (gärna billig) som skulle funka?
Termostaten till golvvärmen i köket har lagt av så jag plockade loss termostaten från källarplanet för att ersätta den trasiga. Funkade inte i läget med givare i golvet vilket jag upptäckte berodde på att den T2-temostat jag satte dit förväntar sig kring 150 kΩ på resistorn medan den givare som ligger i golvet ligger kring 20kΩ. Så nu börjar jakten på en termostat kompatibel med givare i detta resistansområde, men frågan är nu hur stor variation termostaten accepterar innan man hamnar utanför dess mätområde? Tittar jag t.ex. på T2 NRG temp så ger deras givare 10kΩ vid 25 °C. Kan den funka med den givare som sitter tro?
Eller vet någon på rak arm någon annan termostat (gärna billig) som skulle funka?
Jasså jaha... jag viste inte att forumet bara var för att svara på en fråga för trådskaparen endast. Jag tänkte att informationen där som för övrigt mer handlar om en annan termostat kunde hjälpa någon annan läsare av tråden. Som inte råkade snubbla över en passande termostat.E etompau skrev:
Minns inte om det var en konding eller kanske diod som small, saker och ting var ganska svarta efteråt.
Den 530 som åke upp funkar utmärkt ännu.
Den 530 som åke upp funkar utmärkt ännu.
OK! Jag har en 520 som har lagt av och fick tipset från Devireg om 530 för att slippa byta givare (15 kOhm). Kruxet är att jag har en annan oanvänd termostat med en givare (6,8 kOhm) vilket vore bra att använda istället för att köpa ny. Mitt i allt detta så skrev jag följande tråd här på forumetFotografen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ill-elektrisk-golvvaerme.403882/#post-4046538
Får du tag i kurvorna till båda givarna kan du se om det går att lägga ett motstånd i serie för att hamna hyfsat rätt...men jag tog den enkla vägen. Tror att en 530 går att komma över för en 5-700 så det är inga jättesummor, hur som haver.
Ja precis, 500 kr är verkligen inte hela världen! Vår givare ligger löst i rör så ett annat (kostnadsfritt) alternativ är att byta ut givaren till den vi redan har idag liggandes i en låda. Den är kompatibel med den oanvända termostaten också..Fotografen skrev:
Grejen är ju om givaren går i...
Liknande trådar
-
Vad är en rimlig resistans på en jordledare mellan central och en undercentral? Jag har ca 400-500 ohm
El -
Toleransparadoxen
Övrigt Off Topic -
Varför min elektrisk golvvärme i badrummet lagt av efter 8 år. Vi har bytt termostat och golvgivare. Har testat alla elkablar alla fungerar.
Badrum -
Vad gäller vid plattsättning finns det toleranser
Altan & Uteplats -
Tolerans på golvreglar innan det syns?
Altan & Uteplats