Hej!

Jag renoverar köket och tog därför bort diskbänken med tillhörande koppling till avloppet/stammen. Kvar sitter ett grått plaströr som går med fall ner till och in i stammröret. Sedan diskbänken togs bort kommer grannens diskvatten upp ur plaströret från stammen.

Eftersom vattnet inte trängde upp ur diskhon borde det väl inte bli någon skillnad bara för att jag tog bord 2 dm röranslutning mellan diskbänkens avlopp till anslutningsröret till stammen tänkte jag?

Så varför får jag in grannens diskvatten nu?

Kan jag plugga igen anslutningsröret till stammen tillfälligt?

Jag bor på vån 1 i ett trevåningshus. På min stam sitter två kök ovanför mitt kök.
 
Välkommen till forumet!

Inte ska du ha grannens avloppsvatten upp i ditt rör. Det måste vara något fel.

Jag förmodar att du tagit bort vattenlåset också. Vattnet kunde väl inte tränga genom vattenlåset tidigare.

Du behöver nog förklara tydligare exakt hur det ser ut. Bilder brukar underlätta.
 
Det går antagligen lite trögt en bit ner varpå din och grannens avlopp bildar ett U-rör. Beroende på flöde orkar pekaren olika högt på din sida. Det var nog så redan innan du började montera bort något men märktes först nu.
Det är nog ingen fara att plugga men rören bör rensas.
 
miropas skrev:
Kan jag plugga igen anslutningsröret till stammen tillfälligt?
Ja jag kan inte se några problem med att plugga ditt rör.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Plugga röret och lägg ut tidningar och plast runtomkring så att eventuellt spill sugs upp. Sedan ringer du föreningen och ber dem ta in en spolbil som rensar rören innan det blir en dyr och äcklig översvämning av toavatten någonstans.
 
Tusen tack! Verkligen.

Imponerad över hur snabbt man fick svar.

Jag har silvertejpat igen hålet för tillfället, ska köpa en plugg i morgon... Så äckligt allting :S

Bifogar en bild. Det kommer alltså diskvatten ur de två - numera - silvertejpade hålen som tidigare gick till respektive diskho... Det gula gamla avloppsröret i nedre mitten av bilden används inte, så det är inte det som spökar :)

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
miropas skrev:
Det kommer alltså diskvatten ur de två - numera - silvertejpade hålen som tidigare gick till respektive diskho
Kommer vattnet så högt måste det ha varit väldigt nära att tränga upp i hoarna tidigare. Som tidigare sagts så är det antagligen nästan stopp i stammen nedanför dig och en rensning (spolbil) behövs.

Har du tejpat ordentligt är jag inte säker på att du behöver göra så mycket men men en riktig plugg skadar naturligtvis inte.
 
Krilleman
Det är garanterat på G att bli helt stopp längre ner i samman. Inget roligt när någon ovan dig släpper ut diskvatten.

Ring ansvarig i föreningen direkt imorgon bitti!

När man får mottryck i avloppet kan vanliga muffar (som du har längst golvet) skjuta isär i värsta fall.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Hur många våningar har du ovanför dig?
 
Krilleman
Jag bor på vån 1 i ett trevåningshus. På min stam sitter två kök ovanför mitt kök.

;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag bor på vån 1 i ett trevåningshus. På min stam sitter två kök ovanför mitt kök.

;)
Lustgkurre, :D Nu tänkte jag iofs framförallt på TS. Viss skillnad om han har en eller tio våningar ovanför sig. I ditt fall duger säkert silvertejp... :cool:
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Lustgkurre, :D Nu tänkte jag iofs framförallt på TS. Viss skillnad om han har en eller tio våningar ovanför sig. I ditt fall duger säkert silvertejp... :cool:
Och kanske än bättre om du läste hela TS första inlägg:cool::cool::cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
PCLarsson skrev:
Och kanske än bättre om du läste hela TS första inlägg:cool::cool::cool:
Okey då. :surprised: Det får bli dumburken för mig...
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.