Det får bli en sak mellan dig och ditt försäkringsbolag.
Jag tro inte det här med behörigheten är det som är det man ska diskutera, det känns från vissa håll som att den är på väg att förändras radikalt, kanske rent av försvinner.
Det som bör diskuteras är snarare hur ställer sig försäkringsbolaget om något händer,
detta gäller inte bara el utan även VVS och annat.
Vad jag hört från besiktningsmän är att försäkringsbolagen kan bli väldigt återhållsamma om de inte kan får en bra förklaring till varför det nyrenoverade huset brann ner pga t.ex. elfel eller man varför man fick en stor vattenskada. Då får man ha en bra förklaring bredd, om man nu inte har några fakturer och/eller en firma man kan lägga ansvaret på, vilka i sin tur har en ansvarsförsäkring.
Är din installatör som "godkände" din anläggning med på noterna, när både försäkringsbolag och myndighet kommer och knackar på och undrar varaför huset brann ner.

Om ditt hus, mot förmodan, brinner ner pga elfel så var det kanske inte så mycket bättre rent elsäkerhetsmässigt.
 
Det är alltid anläggnings innehavaren som har fullt ansvar för sin anläggning, ska den behöriga ställas till svars för något måste man visa att han har utfört arbetet som det blev fel på tex. kunna visa fakturor och kvitton och göra det sannorlikt att han har utfört just det som gick galet.
 
elmont skrev:
Det är alltid anläggnings innehavaren som har fullt ansvar för sin anläggning, ska den behöriga ställas till svars för något måste man visa att han har utfört arbetet som det blev fel på tex. kunna visa fakturor och kvitton och göra det sannorlikt att han har utfört just det som gick galet.
Och för att då hård dra detta så kanske man åker dit iaf bara för att man har haft en klåpare till elektriker med behörighet men det inte går att bevis att han gjort fel. Dags att ta en tilllägsförsäkring (som säkert inte finns) ang ev olyckor vid elfel.
 
TobbeGardner skrev:
Har ett hus från 40-talet. När jag flyttade in var ingenting gjort åt elen men nu är allting utbytt. Ny elcentral, JFB, alla elledningar och eluttag/brytare bytta.

Installationen av elcentral och JFB fick jag hjälp med av en firma.

Ponera att jag gjort allt annat jobb själv. Utan behörighet. OM något, mot all förmodan, skulle hända i huset, hur fungerar försäkringar etc?

Min egen åsikt kring det hela är att det jag har nu är mycket säkrare (elsäkerhetsmässigt) än den installation som var tidigare.

Mvh En hemmapulare
Det här är ju verkligen praktexemplet på att rätt utfört "hempul" är mycket bättre än alternativet att låta allt vara som det är.

Chansen att det händer nåt dumt med befintliga oljepappisolerade ledningar i pansarrören från 40talet måste vara betydligt större än att nåt går snett om nån utan formell behörig byter ut oljepappledningarna mot modern FK.

Riktigt illa är det väl om en hempulare, med lagen på sin sida, byter ut strömbrytare och vägguttag och böjer/ruckar på 40talsoljepappledningarna så att den säkert murkna isoleringen ger sig...

Är huset gammalt nog så kan det dessutom vara så att strömbrytare bryter nollan istället för fasen.

En annan höjdare när det gäller gammal el som jag sett var ett hus från sent 40tal där de jordade installationerna i källare+garage använde utanpåliggande ledning med två vita och en svart. Svart var fas, och sedan tog man bara en vit som nolla och en som jord, och struntade i vilken som var vilken. Skitsmart, en av ledarna släppte på ett ställe varpå när man försökte köra igång motor+kupévärmare på bilen så funkade dels inte värmaren och dels blev skyddsjorden i några andra uttag strömförande. Kan det bli annat än bättre om en hempulare slänger upp ny ledning med rätt färger hela vägen?
 
Det där tvivlar jag på. Om du har kopplat själv och dina hempul orsakar brand. Då har du i någon mening uppsåtligen orsakat branden. Därför att du har uppsåtligen brutit mot lagen när du gjorde kopplingen själv. OM du då genom okunskap har gjort fel på ett sådant sätt att det börjar brinna, så är jag ganska säker på att du får problem med bolaget.

Läget är ju lite speciellt efterssom det finns en lag som förbjuder oss hempulare att hempula. Den lagen finns ju för att man inte litar på att vi kan (ibland med rätta). Om du då uppsåtligen bryter mot den lagen och gör fel, då har du i någon mening uppsåtligen skapat felet. Det är alltså inte tillåtet att vara dum och okunnig, vilket det är i de flesta andra sammanhang här i livet.

Däremot så har jag förstått det som att om det uppstår brand trots att du inte gjort något utförande fel, ex. pga. materialfel i typgodkänt material. Men bolaget lyckas på något sätt ändå få fram att det är ett hempul. Då ersätter bolaget, men du kan (åtminstonde i teorin) bli åtalad för brott mot ellagen (eller vad den nu heter).

Sedan finns ju den där obehagliga gråzonen, antag att bolaget lyckas få fram bevis för att delar av elinstalltionen är hempul, men man lyckas aldrig exakt fasställa brandorsak. Då är åtminstonde jag lite orolig för att man skulle kunna hamna in en situation med omvänd bevisföring, dvs att behöva bevisa att det var inte mitt hempul som var orsaken.
 
Snailman
Jag har läst om ett fall där en med 200tusenkronorsbil, vattenplanade pga blanka däck, försäkringsbolaget halverade då ersättningen.

Jag kan väl även tillföra att jag vet en som köpte ett hus av en elektriker, tvättmaskinen hade elledningaran 'i dagen' är väl en sort av skomakarens barn...

Det har blivit jordade uttag i hela övervåningen nu, då märkte jag att i garaget där det sitter tre lysrörsarmaturer var jorden inte kopplad på någon av dem (de var fast installerade) antagligen hade förre husägaren monterat dem själv. Huset är från slutet av 80 talet.
 
Kan man visa att elfirman vara vållande till en elolycka är det inga bekymmer, alla måste ha en försäkring som åtminstonde täcker dom materiella förlusterna
 
hempularen skrev:
Däremot så har jag förstått det som att om det uppstår brand trots att du inte gjort något utförande fel, ex. pga. materialfel i typgodkänt material. Men bolaget lyckas på något sätt ändå få fram att det är ett hempul. Då ersätter bolaget, men du kan (åtminstonde i teorin) bli åtalad för brott mot ellagen (eller vad den nu heter).
Har någon någonsin blivit åtalad för olaga elinstallationsarbete förutom ett par riktiga extremfall? (Dags att ringa advokaten och be han söka hos tingsrätterna kanske...)
 
Hur är det med papper på elinstallationer egentligen? Jag har aldrig fått något annat än fakturor, och visserligen finns det ju en offert som specifierar jobbet som ska göras i breda drag, men när man sedan t.ex. muntligt ber om någon ändring så specifieras det ju bara arbetstid...

Folk i tråden har yrat om testprotokoll och dylikt - den enda som använt en megger i samband med de här installationerna (servisdragning görs av elektriker, allt annat av mig) är jag!
 
Från och med den 1/7 skall man lämna ett protokoll där man mätt upp det nya. man ska bland annat mäta att jordfelsbrytaren löser ut innom rätt tid vid felström, hur stort motstånd det är mellan centralens jordskena och jorden i uttaget mm. och allt skall dokumenteras och överlämnas till anläggnings innehavaren.
för att rätt kunna utföra alla provningar måste man ha speciell mätutrustning och kunskapen.
 
Då var det alltså "den glade hemmapularen" som uppfyllde kraven, och inte elektrikerna från det stora industrielbolaget! Intressant på ganska många nivåer!

 
Mr_B skrev:
Jag ringde mitt försäkringsbolag och ställde denna frågan till en skadereglerare. ”När jag renoverar mitt hus så kommer jag att dra om en del el själv utan någon behörig elektrikers hjälp, jag anser att jag har tillräcklig kunskap för att kunna fixa detta själv. Vad händer med försäkringen om det skulle börja brinna?” Svaret jag fick var att det är ont uppsåt som kan gör att man inte får ut något på försäkringen ( om man har gjort något avsiktligt för att det skall börja brinna) annars gäller försäkringen enligt dom. Jag fick inget skriftligt på det men hon lät trovärdig.
Och så har även mitt försäkringsbolag sagt, samt att det måste vara fackmannamässigt utfört. dvs utfört enligt gällande regler. Sen så är även jag med mer bekymrad över gamla installationer än över att något som jag gjort skall börja brinna.

Det enda som jag kan vara bekymrad över är verkstaden med en del gamla motorer och som inte uppfyller allt med klassning med avseende på snickeri men å andra sidan är den spänningslös då jag inte är där och klarar sig säkert bättre än många verkstäder ändå. Det är en viss skillnad på farorna i ett rum där en stor spånsug ryms och i en verkstad där man faktiskt rör sig och andas. Skulle det sen av någon outgrundlig anledning bli en dammexplosion så lär inte jag behöva bekymra mig direkt *S*

/Kent
 
TorpAnders skrev:
De senaste tio åren har 63 personer dött av elolyckor i hemmet.
60 män och 3 kvinnor.

Titta på statistiken över anmälda elolyckor i hemmet 2004
Mörkertalet är antagligen stort, men det visar klart och tydligt att ni som inte är utbildade ska hålla er borta från elinstallationerna oavsett händighet!!



Totalt:
Ingen elutbildning  80%
Någon form av elutbildning 20%

Födelning inom de utbildade:
Elutbildning yrkesskola  3%
Elutbildning gymnasienivå  11%
Elutbildning högskolenivå 3%
Annan Elutbildning  3%

Dumt att chansa eller hur..?

Till detta kan alla bränder läggas som "bara" skadat egendom och dom siffrorna är betydligt högre..
kan inget annat göra än att hålla med dig att man ska vara mkt försiktig med att leka elektriker om man inte har erfodlig kännedom!
men det finns en sak som inte många känner till och det är att man kan koppla allt själv och göra allt klart men INTE driftsätta det förens en behörig person kommer och gör en mätning och okulär kolla av anl.
detta med för mkt stora besparingar på hela anl!

/Robban
 
robban!
kan du hänvisa till var det står att vem som helst kan göra en elinstallation?
och sen få den godkänd...
hur ska någon tex kunna okulärbesikta rördragning i ett hus när väggarna är igenslagna?
 
Jag är lite tveksam där...ska inte arbetet vara utfört av någon som är anställd av eller anställd i samma firma som den behörige?
(Själv hempular jag frekvent-har ett förflutet som elmontör. Däremot inga svartjobb åt andra.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.