S
Men nu innebär ju inte fri sjukvård att det är fritt fram för vem som helst att bedriva sjukvård. Fri sjukvård innebär att den inte kostar dig en enda krona utan bekostas med skattemedel.
 
Och det var väl det Marlene menade...

Hade sjukvården kostat lika mycket som att anlita hantverkare så hade det bergsäkert dykt upp en svart marknad även här.

Sen är det ju viss skillnad med att nyttja egenvård och att ta sig an andra personer, så även när det gäller huset.
 
S
Ok, det blev ett missförstånd.
 
Hemförsäkringen gäller inte automatiskt för att en behörig elektriker har gjort en elinstallation. Åtminstone fick jag lära mig detta, när frågan ställdes på sin spets. En klantig felaktig elinstallation av ett elinstallationsföretags behöriga elektriker (där företaget var borta när skadan uppptäcktes) orsakade en kabelbrand (i en vägg med Lecablock dessbättre) och en totalförstörd större elinstallation i mitt hus, som ej bedömdes som ersättningsbar skada av försäkringsbolaget.

När sedan en annan firmas behöriga elinstallatör kopplade en fas till nollan, så att det blev 400 V på vägguttagen (vilket turligt nog upptäcktes innan inkopplad utrustning hann brinna upp) beslutade jag att bli 99% hempulare. Bara i tveksamma fall anlitar jag behöriga elektriker, och då kontrollerar jag alltid mycket noga efteråt att de gjort allting rätt.

Så behöriga elektriker är ingen garanti för en skada täcks av hemförsäkringen. Försäkringsbolagen kräver att "arbetet ska vara fackmannamässigt utfört" vilket båda fallen ovan definitivt inte var. Jag är dock övertygad, att de flesta behöriga elektriker klarar detta krav, liksom många kvalificerade obehöriga hempulare. Men de "duktiga elektrikerna" är alltid efterfrågade, och installationsföretagen måste ju också sysselsätta sina mindre duktiga behöriga installatörer (slarvarna), och de skickas till dem som inte väljer "sin egen" elektriker. Då kan det gå som i mitt fall ovan. Jag kollade aldrig referenser på elektrikerna.

Om du kollar referenser på att just den elektriker som jobbar hos dig är "duktig", så är risken du står säkert försumbar. Men det är alltid husägaren/ husbyggaren som har ansvaret i sista hand, om andra försäkringar inte täcker en elektrikers försummelse. t ex pga att företaget inte existerar längre.

Köper du ett hus så har du undersökningsplikt. Beträffande elinstallationen syns det alltid mycket snabbt om elsystemen är "fackmannamässigt utfört" (enligt byggnadsårens regler) eller inte. Det finns tvingande villkor som måste följas, medan alla de "rekommendatíoner" som finns för elinstallationer här betyder ingenting. Det har i detta läge inte heller någon betydelse om en behörig installatör eller hempulare gjort installationen, så länge kravet på fackmannamässigt utförande är uppfyllt
 
S
Det du skriver om ovan är ju bara vad försäkringsbolagen är villiga att ersätta. Det finns ju en rättslig aspekt också och den klarar du dig nog inte undan som hempulare. Om ditt barn, eller nästa ägare till huset för den delen, får ström genom kroppen och förts medvetslös till sjukhus så kopplas polisen automatiskt in och gör en utredning om hur det kunde hända. Min ansvarsförsäkring skyddar inte mig heller i det fallet men det drabbar dig som hempulare hårdare.
 
Om ditt barn, eller nästa ägare till huset för den delen, får ström genom kroppen och förts medvetslös till sjukhus så kopplas polisen automatiskt in och gör en utredning om hur det kunde hända.
;D ;D ;D
Bättre exempel på en partsinlaga utan täckning av verklighetens juridiska praxis har jag inte läst på länge. Visa på något konkret rättsfall innan du skriver sådant nonsens, som ju är typisk skrämselpropagande utifrån elektrikermaffians egna syften  ;)  

För om detta inträffar, så kan ju inte anläggningen vara  "fackmannamässigt utförd", vilket är kärnan i det hela, inte vilken person som gjort det. Vilken skillnad blir det om en behörig elektriker hade gjort en sådan felkoppling? Det är slarvande behöriga elektriker som är den största faran i elbranschen. Därefter kommer sannolikt "okunniga hempulare", medan de "kunniga hempularna" (de som utan att blinka fattar 99% av allt som skrivs i detta elforum och mycket mera) förmodligen utgör den minsta faran, när de jobbar åt sig själva för de tänker igenom och trippelkollar säkert  allt de gör - och vet i detalj vad de sysslar med. Behöriga elektriker har sällan tid till detta på sin reglerade arbetstid.
 
sawsaw skrev:
Det du skriver om ovan är ju bara vad försäkringsbolagen är villiga att ersätta. Det finns ju en rättslig aspekt också och den klarar du dig nog inte undan som hempulare. Om ditt barn, eller nästa ägare till huset för den delen, får ström genom kroppen och förts medvetslös till sjukhus så kopplas polisen automatiskt in och gör en utredning om hur det kunde hända. Min ansvarsförsäkring skyddar inte mig heller i det fallet men det drabbar dig som hempulare hårdare.
Tänk på att inom juridiken så är det uppsåtet som bedöms. Frågan är sedan om det är oaksamt - vilket kan ge en dom också - om än mildare.

F.ö. behöver nog inte ni elektriker komma med sådan ren propaganda som ovan för att behålla jobben. de flesta vill/kan/vågar nog inte pula med sin el - så det finns mer än nog att göra för duktiga elektriker iaf :)

/K
 
gnistjagare skrev:
Säger som stenmark: Det är ingen idé att förklara för nån som inte förstår. :p
Han var å andra sidan en betydligt bättre "yrkesutövare" än pedagog och det kan man ju hoppas även är fallet med de flesta elektriker också.

gnistjagare skrev:
Finns rötägg inom alla yrkeskårer, men de åker också dit!!
[länk]
Bara för att han blir polisanmäld innebär det ju inte att han får någon påföljd, framför inte någon allvarligare. Bla facket brukar ju hjälpa till...
 
man kan ju kolla upp om elfirman man anlitar har ansvarsförsäkring med efterskydd, dvs även om den konkat eller lagts ner så gäller efterskyddet i 10 år.
 
cadkungen skrev:
Ja, så är det ju såklart!

En JFB skyddar även ett ojordat uttag men bryter inte när felet uppstår utan först när fara uppstår, dvs när en person kommer och "jordar". Därför som det funkar att lura jordfelsbrytaren genom att lossa jordanslutningen.. Tips som funkar med motorvärmare tex.. :)
exempelvis ovanstående visar hur LIVSFARLIGT det är med hemmapulare som "kan själv"!!!

när ovanstående kopplar in bilen i ett uttag utan jfb så kan han, eftersom han tydligen har ett fel i bilelen, spänningsätta hela bilen!!! Och utsätta precis vem som helst som råkar ta i hans bil för risk att dö!!!!!
 
pellefant skrev:
exempelvis ovanstående visar hur LIVSFARLIGT det är med hemmapulare som "kan själv"!!!

när ovanstående kopplar in bilen i ett uttag utan jfb så kan han, eftersom han tydligen har ett fel i bilelen, spänningsätta hela bilen!!! Och utsätta precis vem som helst som råkar ta i hans bil för risk att dö!!!!!
Och det var ju ingen överdrift ?
JFB är jättebra, och det skall man ju definitivt ha, även om de inte är 100%iga mot alla fel.

Att man spänningssäter bilen, utan att något kortsluts, och dessutom på ett sådant sätt att någon oturligt nog tar i bilen på ett sånt sätt att spänning går genom kroppen, och hjärtat så att denna person dör - well risken finns förstås - men då är det nog farligare att starta bilen och köra med den - betydligt fler dör i trafiken.

Man skall ha respekt för elen, och det är när man minst anar det som man råkar illa ut, men man behöver ju inte uppträda så "amerikanskt" och överdriva genom att ropa varg hela tiden...

Själv har jagg fått ett par "kyssar", när jag faktiskt har pulat med svagström egentligen. Den värsta var när jag slog av en spänningsomvandlare på sekundärsidan, mebn inte fattade
:surprised: att primären fortfarande var inkopplad - jag skulle ju bara löda dit en grej ::)
Bzzzzt - ajj vad det sved på tummen som hamnade mellan fas och nolla då :)

Den generella regeln följde jag dock då - vid pill på elsladdar, som förstås skall vara urkopplade - ena handen bakom ryggen !!!
/K
 
om man tar bort jorden för att "lura" jordfelsbrytaren så kan man riskera att spänningsätta bilen eftersom inte säkringen går när den är ojordad ifall felet som gjort att jfn löser ut förvärras....

då kan man ju jämföra el och bilkörning som så att man behöver inget körkort och man kan köra om man bara är lite full eftersom man "kan själv", ingen brist på omdöme där heller
och både hempul med el och bilkörning utan kort och full är straffbart....

ifall man är riktig elektriker går man avdelning c ca vart 3e år och då lär man sej elsäkerhet som att tex mäta och bryta spänningen, som hempulare är det lätträknat hur många som ens går den elementära utbildningen=0 stycken...
 
pellefant skrev:
om man tar bort jorden för att "lura" jordfelsbrytaren så kan man riskera att spänningsätta bilen eftersom inte säkringen går när den är ojordad ifall felet som gjort att jfn löser ut förvärras....

då kan man ju jämföra el och bilkörning som så att man behöver inget körkort och man kan köra om man bara är lite full eftersom man "kan själv", ingen brist på omdöme där heller
och både hempul med el och bilkörning utan kort och full är straffbart....

ifall man är riktig elektriker går man avdelning c ca vart 3e år och då lär man sej elsäkerhet som att tex mäta och bryta spänningen, som hempulare är det lätträknat hur många som ens går den elementära utbildningen=0 stycken...
Ett ögonblick nu. Nu börjar det bli väl mycket "varg"...
Om man:
1. Tar bort jorden för att "lura" jordfelsbrytaren.
2. kan man riskera att spänningsätta bilen eftersom inte säkringen går när den är ojordad
3. ifall felet som gjort att jfn löser ut förvärras....
4. OM personen dessutom står olyckligt till och får strömmen "fel" genom kroppen.
...då KAN man få livshotande skador eller tom dö...

Sen undrar jag hur många som verkligen vågar plocka bort säkerhetsmekanismer - OM JFB löser ut så gör den antagligen det av en anledning - mao inte så bra att trixa. Dessutom undrar jag hur många som ens inser eller vet hur man lurar en JFB - nu är vi nere på promilles promille...

I övrigt så självklart skall min inte pula utan behörighet, precis som man inte skall köra bil utan körkort. Det är många, speciellt på landet som rullar i en bil ut i skogen eller ned till stranden etc utan körkort eller lite onyktra - det gäller ju då att visa omdömme och göra saker korrekt när det blir mer trafik och större vägar (eller större elinstallationer).


Sen är det väl så (rätta mig om jag har fel) att inte ens en behörig elektriker får instalelra saker utanför arbetstid, hemma eller borta - utan man måste göra det inom firman s.a.s ?!

/K
 
S
klaskarlsson skrev:
Det är många, speciellt på landet som rullar i en bil ut i skogen eller ned till stranden etc utan körkort eller lite onyktra -
Tror nog att det problemet är mycket större i städerna.

klaskarlsson skrev:
Sen är det väl så (rätta mig om jag har fel) att inte ens en behörig elektriker får instalelra saker utanför arbetstid, hemma eller borta - utan man måste göra det inom firman s.a.s ?!

/K
Jag rättar dig för du har fel. (En elektriker får bara installera på arbetstid medan en behörig sådan får göra det precis när han vill och utan firma)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.