Robban du har helt fel angående vem som får göra vad i en elinstallation, det är bara den behöriga instalatören eller av honom utsedd (skriftligt) som får utföra arbetet
 
Robban-R skrev:
kan inget annat göra än att hålla med dig att man ska vara mkt försiktig med att leka elektriker om man inte har erfodlig kännedom!
men det finns en sak som inte många känner till och det är att man kan koppla allt själv och göra allt klart men INTE driftsätta det förens en behörig person kommer och gör en mätning och okulär kolla av anl.
detta med för mkt stora besparingar på hela anl!

/Robban
Jadu, det där känner nog inte ens elsäkerhetsverket till! ;D

Läs http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003084/1996_2.pdf

och ändringsföreskrifterna: http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003085/1999_4.pdf

Det är vad som gäller, inget annat om du inte får dispens!
 
Ähh, man kopplar in allt men sen slår inte på huvudbrytaren utan ringer elektrikern och undrar vad som är fel *ler*

Skämt åsido, om man nu är så jäkla säker på vad man gjort så varför inte löpa linan fullt ut? Som sagt är man osäker...

/Kent

 
Det är väl bara att se till att bli anställd som installatör och sedan anlita den firman och be dom skicka dig hem till dig själv. Allt enligt förskrifterna. Firman fakturerar dig din arbetstid som du delbetalar med den lön du fått för att arbeta åt dig själv. Ja, minus lite moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt och andra oförutsedda utgifter.
Skitenkelt ;D

/m
 
:) Roande tanke men en lösning som säkert hade tilltalat skattemyndigheterna i alla fall. Skall nog börja fakturera mig själv och betala moms, skatt etc när jag pysslar med huset. Man höjer ju omsättningen i alla fall ;-)

/Kent
 
hempularen skrev:
Det där tvivlar jag på. Om du har kopplat själv och dina hempul orsakar brand. Då har du i någon mening uppsåtligen orsakat branden. Därför att du har uppsåtligen brutit mot lagen när du gjorde kopplingen själv. OM du då genom okunskap har gjort fel på ett sådant sätt att det börjar brinna, så är jag ganska säker på att du får problem med bolaget.

Läget är ju lite speciellt efterssom det finns en lag som förbjuder oss hempulare att hempula. Den lagen finns ju för att man inte litar på att vi kan (ibland med rätta). Om du då uppsåtligen bryter mot den lagen och gör fel, då har du i någon mening uppsåtligen skapat felet. Det är alltså inte tillåtet att vara dum och okunnig, vilket det är i de flesta andra sammanhang här i livet.

Däremot så har jag förstått det som att om det uppstår brand trots att du inte gjort något utförande fel, ex. pga. materialfel i typgodkänt material. Men bolaget lyckas på något sätt ändå få fram att det är ett hempul. Då ersätter bolaget, men du kan (åtminstonde i teorin) bli åtalad för brott mot ellagen (eller vad den nu heter).

Sedan finns ju den där obehagliga gråzonen, antag att bolaget lyckas få fram bevis för att delar av elinstalltionen är hempul, men man lyckas aldrig exakt fasställa brandorsak. Då är åtminstonde jag lite orolig för att man skulle kunna hamna in en situation med omvänd bevisföring, dvs att behöva bevisa att det var inte mitt hempul som var orsaken.
Nu försöker jag att inte hempula för mycket, trots el på gymnasienivå och civ, ing. elektro. Det är trots allt en hel massa regler och praktiska saker som jag inte fått lära mig, även om jag kan grunderna bra.

Byta uttag gör jag (och tom får jag ju enligt ellagen), samt strömbrytare. Jag har också satt fast ett par kablar som jag inte tyckte skulle hänga lösa (tex för lampor) och har faktiskt på ngt enstaka ställe dragit en "fast förlängningskabel" till ett uttag längre bort.
Det jag är mer orolig för då är tex att kabeln till det fasta uttaget för tvättmsk/torktumlare blir varm om båda går samtidigt (vilket dom inte får göra därmed) - den är en orginalinstallation från 60-talet. Det finns äve nen hel del plast/blyrör dragna - och kvaliteten på dessa är ju ett ?

Anyway- frågan är ju vid en brand tex. vad som gått snett - mao är det ett hempul och kan detta bevisas ? vem har bevisbördan ? Jag kan ju omöjligen bevisa vem som installrat elen i ett hus från 60-talet med flera ägare. Och ävem om det var en felkoppling som misstänkt hempul - vem gjorde det -förra ägaren, förr-förra ?
Krävs det mao att jag vid nyköp alltid tar dit en elektrker och gör en noggrann och kostsam besiktning för att kunna lita på försäkringen ? Varför skall jag ha en försäkring mot elbrand då om jag måste gå igenom o bevisa allt så noggrant - då är väl installationen ok och inget kan hända !?

Jag tror i slutändan att "sunt förnuft" gäller. Pular man litegrann inom rimliga gränser och har kunskap nog för att avgöra när fackman skall tillkallas och när man kan ge sig på det själv - samt kan mäta och kolla upp att det är ok - då råkar man nog inte in i situationen. Kör mna bara på och råklantar sig så kan man åka på trubbel...
Säkrast är väl förstås att alltid anlita behörig fackman vitt, eftersom dom då har en ansvarsförsäkring som bör gälla om din hemförsäkring inte gällde pga slarv eller felkoppling ?

/K
 
S
klaskarlsson skrev:
Jag kan ju omöjligen bevisa vem som installrat elen i ett hus från 60-talet med flera ägare. Och ävem om det var en felkoppling som misstänkt hempul - vem gjorde det -förra ägaren, förr-förra ?
Oavsett vilken ägare du är i ordningen och oavsett hur mycket hempul du hittat sedan du köpte huset så är det DITT ansvar så länge du äger huset att se till att installationen är riktig.
 
sawsaw skrev:
Oavsett vilken ägare du är i ordningen och oavsett hur mycket hempul du hittat sedan du köpte huset så är det DITT ansvar så länge du äger huset att se till att installationen är riktig.
...vilket i förlängningen innebär att jag då måste göra en elbesiktning av väldigt grundlig karaktär !?
Det kan inte vara så att en försäkring kanske täcker även sådana fall där man inte hittat felkopplingar ... undrar som sagt vad man skall med den till annars...

/K
 
Då de flesta el-felen i våra bostäder görs av behöriga elektriker, är en behörig elektriker ingen garanti för att arbetet är korrekt utfört, vilket givetvis försäkringsbolagen vet. Svaren på de frågor som diskuterats ovan finns redan på tidigare sidor i detta forum. Tyvärr har elfrågor i Sverige blivit så infekterade av partsintressen, inte minst elfacken och installationsföretagens vinstintressen, i motsats till andra EU-länder, som inte har monopolstödjande regelverk som Sveriges. Därför måste man alltid ta reda på vilket part en svarsperson företräder, när man tolkar ett besked, men alla parter finns nog företrädda i tidigare inlägg om försäkringsfrågor på denna tråd  ;)
 
Möjligt att jag är felinformerad, men jag har uppfattningen att det finns certifieringsregler liknande de svenska i de flesta länder för just El.
 
Behöriga elektriker är en garanti för att försäkringen gäller! ;)
 
LeoBalk.
Du har fel angående certifiering dom flesta länder (inte bara inom EU) har nån sorts certifierng när det gäller El, och om du inte förstår varför så har det med säkerhet att göra och ej regeringars önskan att stötta vissa företag
 
Tyvärr har elfrågor i Sverige blivit så infekterade av partsintressen, inte minst elfacken och installationsföretagens vinstintressen, i motsats till andra EU-länder, som inte har monopolstödjande regelverk som Sveriges.
Så skriver LeoBalk och jag undrar om det kan vara orsaken till att det t.ex inte går att få tag på 2,5 kvadrat gummikabel för hällen på de "stora" varuhusen COOP, Cheapy, Rusta m.fl (Skövde). Har fixat köket lite, bytt bänkskivor o monterat ugn o häll MEN inte gjort eljobbet själv. En bekant med sådan behörighet hjälpte mig men vi saknade kabel (fanns inte med till hällen) och då skulle jag ut o handla detta.

Efter många turer kom jag till vitvarukedjan Hemma och de hade inte heller, trots att de är medvetna om att de säljer hällarna utan kabel. Försäljaren menade dessutom att det inte var tillåtet att sälja sådan kabel? Har han verkligen rätt? Och vad skulle vara motivet? Det som Leo_Balk skriver eller något annat?

Nu får inkopplingen vänta från lördag till måndag, något onödigt känns det som!

/me
 
S
Det beror nog snarare på att de "stora" varuhusen inte har specialicerat sig på något speciellt utan säljer lite av allt möjligt. Om du iställer knallar in på Jula eller Clas Ohlsson så hittar du den garanterat. Det är inte branschen som ligger bakom, varken arbetsgivar- eller arbetstagarsidan utan butikens/kedjans eget val. Grossister, generalagenter och återförsäljare vill allt sälja och tjäna så mycket som möjligt.
 
Det där med hemmapul på elsidan är ett ganska intressant ämne tycker jag.
En bekant bytte nyligen kök.

Då det gammla revs ut fick vi misstankarna besannade. Allt var kopplat med vanlig tvåpolig lampsladd... Diskmaskin, Micro, bänkuttag belysning mm... Kablar kors och tvärs, skarvade med sockerbitar. Inspikade bakom skåp och bröstpaneler. Allt på samma grupp och naturligtvis ingen skyddsjord någonstans.
I skåpet satt dessutom 16A bottenplattor överallt trots att det bara var 1,5 mm2 kablar i huset och bakom de 25A stora huvudsäkringarna fanns inga bottenplattor alls utan några gammla mynt i varierande valörer....

I det nya köket är numera uppdraget egna grupper till Kyl, frys, micro, diskmaskin och bänkuttag mm. Dragna i nya rör med frächa kablar och ett minimum av skarvkopplingar, skyddsjord överallt. Skåpet har fått nya 10A bottenplattor överallt utom vid spisgruppen.

Det är ju hemmapul både innan och efter och är således olagligt. Men jag kan inte se att något skulle ha blivit sämmre i det här fallet...

Det hemskaste av allt i denhär diskussionen är ju det faktum att många verkar skruva el utan att veta vad de gör överhuvudtaget... Tänk om jag skulle försöka ge mig på sjukvård och börja operera folk här hemma vid köksbordet. Hur skulle det gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.