C
sm4vzk skrev:
Svar ja, och jag skulle önska att du kommenterade kärnan av mitt inlägg istället...
OK gärna, även om jag funderar på om det finns så mycket att tillföra denna tråd.
Jag är själv utbildad elingenjör, även jag ganska laglydig och ger mig därmed inte på några installationsarbeten själv. Har dock inga större betänkligheter när det gäller mindre temporärjobb som att t.ex. koppla ur eller koppla förbi en del av en installation som skall rivas, eller att rätta till någon mindre grej i en installation (därav min kommentar till ditt inlägg).

Jag har dock en ganska balanserad inställning till "hempulare". Visst, el är långtifrån ofarligt, men så är även många andra saker, t.ex. att fippla med stearinljus, köra bil, röka cigaretter osv. Sådant som orsakar hundratals dödsfall varje år, både självförvållade och bland "oskyldiga" utan att någon direkt höjer på ögonbrynen. Så utöver det faktum att det de facto är förbjudet att hempula med fasta elinstallationer tycker jag inte att det finns någon anledning att överdramatisera. Elsäkerhetsverkets statistik säger t.ex. att en tredjedel av alla elfelsrelaterade bränder orsakas av att man glömt att stänga av spisplattan! Knappast ett "hempularproblem".
 
månntro om dom som glömt spisplattan på hade elbehörighet ;)
 

Hur det än är med jämförelser (det har ju varit några, meka med bilen, stearinljus osv), så är den avsevärda skillanden med el, att det görs för (nästan) all framtid. Utan att någon besiktigar eller servar (såsom bilen). Fine om man själv bor där, och tar eventuella konsekvenser, men som senare köpare (som normalt förutsätter elsystem enligt standard) i andra eller tredje led, så är det inte lika självklart rätt längre.
Det är väl detta lagen är till för, för att tillse att tredje person inte blir lidande.

- Micke
 
TLovskog skrev:
Fast det hade ju kunnat skapa en hel grupp med nya arbeten i form av konsulter, rådgivare och kontrollanter. För att inte tala om all utbildning för "hemmapulare" som någon måste ge.

Tycker det låter som en utmätkt idé med en "Elbehörighet Light" och kontrollanter.

Sedan måste man ju tillägga att med ett annat skattesystem så kanske jag istället kunde ägna all tid till att utveckla elektronik istället för att aggera elektriker, takläggare, snickare, golvläggare etc. Hade varit smartare rent sammhälsekonomiskt, men det är en annan fråga.


Dessutom borde man ju snart kunna lämna skruv och mutter teknologi och anamma lite mer modern elektronik. Då borde man nästan kunna bygga in en "megger" och annat i elcentralen som kontinuerligt letade fel, krypströmmar, jordfel, kortslutningar, överströmm mm. Om man verkligen ville höja säkerheten. Man kanske t.o.m kunde särskilja en människas (barn) klåfingrighet mot en spis eller tv-apparats törst på el.

Ovanstående var bara en idé rakt ur huvudet och jag har inte funderat djupare på den.
Varför inte Ingenjör light det kan väl inte vara så svårt? eller? ;)
Det finns et stort problem med att anordna en kurs i "hemmapul"
Hur skulle den kursen se ut?
Det finns regler som styr hur man får installera el och det är inget som man lär sig på
några kvällar vid en spånskiva. Det uppkommer en massa olika situationer som man inte kan ta upp på en kvällskurs. Det krävs att man kan slå i föreskrifter och tolka dessa. Tänk om det skulle finnas elsupport för hemmapulare vilken mardröm.
- Hej supporten, jag ska koppla in en spis och det finns röd, brun,grön,gul tror jag och blå hur ska jag koppla?

Behörig elektriker
 
Eftersom man inte behöver vara behörig för att vara ingenjör, så får man nog tänka sig att det redan finns en "ingenjör light". Jag känner flera ing. som "bara" gått gymnasiet på sin tid och som slår vilken civil. ing. på fingrarna som helst inom ett specifikt område. Dessa personer kör helt på "fingerspitz gefül" och passion för vad de arbetar med. Ofta så går dessa individer vidare bara för att få även på papper att de kan vad de redan kunde.

Lite tragiskt att finns så få behöriga elektriker som kan tänka sig diskuttera detta. Inte ens kunna tänka sig att fundera på om det skulle gå att ha en "light" nivå. Just för lägga till ett uttag, flytta en dosa, koppla in en tvättmaskin fast ansluten etc. Diskusionerna hamnar nästan alltid i sandlådan.

Speciellt märkligt när det är hur svårt som helst att få tag på en elektriker som vill göra sådana småjobb. Åtminstånde jag talar inte om att koppla in ett helt eget hus.

Vidare förstår jag också att någon annan form av nytänkande partitionering av elsystemet behövs.

Varför inte dela upp det i 2 elskåp. 1 för inkommande, med mätare, samt all 3-fas kraft och för stora förbrukare där problemen troligen är som störst (höga strömar, kraftigt fasförskutande laster, etc). Flytta sedan alla 230V uttag, lampor, småförbrukare, etc till ett eget skåp som blir certifierat för hantering av "Light nivån".

Helt plötsligt så har man då en möjlighet att få koll på alla hemmapulare. Idag så görs allt detta ändå fast helt utan kontroll. Så en "light" variant kan bara bli bättre och säkrare. Jag är helt övertygad att, om man delar upp jobbet så kan man sedan göra föreskrift way way enklare. Då får man ner den till en genomförbar nivå. Jag antar helt kallt att elektriker själva gör någon form av kortversion av materialet.

Men som sagt. Ämnet är tydligen väldigt känsligt av någon anledning.

EIDT: Kortade ner brödtexten.
 
vi som har elbehörighet och även elektriker utan behörighet har erfarenhet av hur farlig el kan vara, och åtminstone jag måste ibland läsa på eller fråga. så därför kan jag och förmodligen fler elare ha förståelse för att vanliga "svenne" inte SKA leka elektriker. och det finns ju redan "light" av behörigheten, BB1 och BB2. tex flytta en dosa, jag har sett hur svenne gör-spikar fast dosan inifrån!!! nuförtiden ansluts tvättmaskinerna inte fast utan dom har stickpropp, och klipper man den så ska man intyga att CE-märkningengäller ändå!! vilken svenne kan intyga det? fast om man vill äventyra säkerheten och ev garanti på maskinen så....
sen så finns det en del duktiga svennar som kan göra mycket men tyvärr finns det mera svennar som vet att dom kan allt fast dom gör livsfarliga kopplingar!! så låt elektrikerna göra eljobben! och läkarna operera och piloterna flyga osv...
om svenne bygger och det blir en vattenskada så är inte risken så stor att någon drunknar men om han kopplar in tvättmaskinen så kanske frugan dör direkt å vem ska då tvätta hans el-arbetskläder? ;)
 
pellefant skrev:
...så låt elektrikerna göra eljobben! och läkarna operera och piloterna flyga osv...
om svenne bygger och det blir en vattenskada så är inte risken så stor att någon drunknar men om han kopplar in tvättmaskinen så kanske frugan dör direkt å vem ska då tvätta hans el-arbetskläder? ;)
Med dagens beskattning och (därmed) höga priser plus begränsad tillgång till hantverkare kommer läkarna fortsätta att måla, cicilingenjörerna hemmapula el, datakillarna koppla in sin toalett osv och detta oavsett om man verkligen har nödvändiga kunskaper eller inte.
 
AndersS skrev:
Som ni skriver kanske det är dags att modernisera lagstiftning och nyttja tekniken för att sänka kostnader:
En elfirma som på distans kan ge råd och godkänna vissa typer av arbete?
Du registerar dig hos firman DistansEl som "hempulare"
Innan du gör ett arbete kan du ta en bild (er) med din mobilkamera och via MMS-skicka till Firma DistansEl för att få råd om utförande.
DistansEl kan t.ex. maila dig beskrivningar om det skulle behövas.
Efter utförande skickar du bilder på utfört arbete t.ex. via mobilen och MMS.
Allt detta lagras hos DistansEl xx år, som kan godkänna enligt bifogad information och kan sedan även användas vid en ev. uppföljning.
Du betalar endast för konsultativ tid och kanske en fast kostnad/tillfälle för lagring av information.

Det är kanske inte genomförbart men ide om hur vi även inom elinstallationsområdet skulle kunna utveckla serviceområdet.
Det finns redan DistansEl!!!!! På detta forum. Massa hempulare ställer frågor och får svar av både elektriker och amatörer. Jag har följt detta och sett mycket felaktigheter.
Vad händer om någon kopplar in något enligt "Forumkopplingar" och det blir fel?

Jag själv har AB behörighet och jobbat som lärare.
 
ja då får han tvätta sina "el-arbetskläder" själv ;)
 
jag kan räkna upp flera saker som folk kopplat själv som var direkt livsfarliga för dom och andra. när jag försöker förklara det så fattar dom inte nåt, sa varför ska då "svenne" överhuvudtaget få leka elektriker?
tex 400 volt i vanliga uttag och fas på jord! spänning på stiften i ej inkopplad 3-fas handske!
 
Jag var i går på ett nystartat bygge där byggherren själv hade fixat byggström från grannen. På en jordkabel hade han skarvat på en avklipt reve 5x2,5 med en cee416 stickpropp men fick problem när han skulle ansluta en byggsåg som även den hade stickpropp och dessutom upptäkte han att det var spänning på stiften.
Leve hemmapularna >:(
 
jugge skrev:
...dessutom har jag läst om en tveksam lösning på 230v ut till ringklockan, det är väl onödigt att sätta upp en stor otymplig kapslad! tryckknapp utanför ytterdörren eller?
Varför skulle det vara onödigare än att sätta upp en ännu otympligare ringledningstransformator?

Jag är mycket nöjd med min ringklocka. Dels så är den snyggare än den förra, dels så slipper jag den minst tillförlitliga delen av det gamla ringsystemet, mänligen transformatorn.

Ifall någon har några sakliga argument varför en 230V ringklocka skulle vara otillåten eller ens tveksam så lyssnar jag mer än gärna på dem. Får jag sådana argument så kan jag till och med tänka mig att ta ner ringklockan igen. Fast vi kanske ska ta det i tråden om ringklockor i stället?
 
hur ofta brukar ringtrafona gå sönder för dej eskil23?
 
pellefant skrev:
hur ofta brukar ringtrafona gå sönder för dej eskil23?
Jag har aldrig varit med om att just ringtrafot har gått sönder, men väl andra trafon i mobiltelefonladdare o.dy.
 
elmont skrev:
Jag var i går på ett nystartat bygge där byggherren själv hade fixat byggström från grannen. På en jordkabel hade han skarvat på en avklipt reve 5x2,5 med en cee416 stickpropp men fick problem när han skulle ansluta en byggsåg som även den hade stickpropp och dessutom upptäkte han att det var spänning på stiften.
Leve hemmapularna >:(
Det kan ju vara lämpligt att skilja på rena idioter med folk utan behörighet men med fungerande hjärna, eller hur?

(Ja, jag tycker att någon som vänder fel på hane/hona på starkström faktiskt är en ren idiot).

Kom med lite vettigare exempel, t.ex. installationer som till synes ser "korrekta" ut men nån t.ex. har räknat fel på utlösningsvillkor eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.