Är inte lite av problemet med hantverkare att för dem är det ”bara ett jobb”. När det är ens egna grejer så bryr man sig mer.
 
jag försöker då göra installationerna som om det var "hemma"
fast jämfört med hemma så är det bättre ;)
skomakarens barn... osv...
 
ja jag tror att det ofta är som Pellefant säger. man har väl givetvis inga livsfarliga lösningar men kanske inte har den snyggaste installationen. :surprised:
 
mattiasp skrev:
Själv är jag civilingenjör och har läst elektroteknik på högskolan, men får i lagens mening inte dra FK i rör, även om jag inte kopplar in trådarna. Det är bisarrt!
Ursäkta det sena inlägget men jag känner att jag var tvungen.
Vad är det som är bissart med detta? Hur mycket praktik har du? För färdigutbildad elektriker krävs ett års lärlingsutbildning under behörig elektriker med en god variation av uppgifter och för behörighet krävs X antal år beroende på behörighetsgrad som söks.

/Stefan
 
lastefan skrev:
Ursäkta det sena inlägget men jag känner att jag var tvungen.
Vad är det som är bissart med detta? Hur mycket praktik har du? För färdigutbildad elektriker krävs ett års lärlingsutbildning under behörig elektriker med en god variation av uppgifter och för behörighet krävs X antal år beroende på behörighetsgrad som söks.
Ja, och när han väl är färdig elektriker så får han installera el i allt från ställverk till hissar. Det är inte riktigt samma nivå som att dra sin egen FK hemma. Det tycker i alla fall inte jag. Jag är också civ.ing. i elektroteknik och de elarbeten som jag klarar av att göra själv (märk väl!) gör jag också hellst själv.
 
  • Gilla
Tomma21
  • Laddar…
eskil23 skrev:
Ja, och när han väl är färdig elektriker så får han installera el i allt från ställverk till hissar. Det är inte riktigt samma nivå som att dra sin egen FK hemma. Det tycker i alla fall inte jag. Jag är också civ.ing. i elektroteknik och de elarbeten som jag klarar av att göra själv (märk väl!) gör jag också hellst själv.
Även jag är civ.ing. i elektroteknik men det gör mig inte till en bättre elektriker. Den elkunskapen jag har fick jag i gymnasiet. På en civ.ing. utbildning lär man sig saker i teorin. Det ska inte förväxlas med verklighet.
 
Borgman skrev:
Även jag är civ.ing. i elektroteknik men det gör mig inte till en bättre elektriker. Den elkunskapen jag har fick jag i gymnasiet. På en civ.ing. utbildning lär man sig saker i teorin. Det ska inte förväxlas med verklighet.
Vad man lär sig på en teknisk högskola är teroin bakom verkligheten. Med bara min gymnasie-ellära skulle jag aldrig våga mig på att göra något mer än att byta väggkontakt. Det är högskolekunskaperna som gör att jag faktiskt inser hur det fungerar. Sedan är det väl lite skillnad på ifall man har läst digital kommunikation eller elektromotoriska system som specialinriktning.
Har jag haft nytta av min civ.ing när jag hemapular? Absolut! Utan minsta tvekan!
 
lastefan skrev:
Ursäkta det sena inlägget men jag känner att jag var tvungen.
Vad är det som är bissart med detta? Hur mycket praktik har du? För färdigutbildad elektriker krävs ett års lärlingsutbildning under behörig elektriker med en god variation av uppgifter och för behörighet krävs X antal år beroende på behörighetsgrad som söks.

/Stefan
1. Jag har en hel del praktik! ;)

2. Vad som krävs för att bli behörig vet jag redan. Det har, om jag inte minns fel, berörts tidigare i tråden.

3. Att det skulle vara så invecklat att dra FK i rör är möjligen din uppfattning, men inte min.

 
Bara upplysningsvis det tar 6 år innan man är "fullt utbildad" elektriker och anses kunna utföra arbeten utan "tillsyn" men det innebär inte att alla 6års montörer klarar av att driva egna arbetsplatser och utföra alla olika typer av elarbeten som kan komma i fråga. Det är ytterst få som kan "allt" som förekommer i branchen, men som tur är finns det massor av amatörer som är villiga att hjälpa till ;)
 
Jag svarar på grundfrågan: Ja jag pular hjärtans gärna med min egen el dels för att jag har kunskapen och dels för att jag vill veta att det blir rätt utfört. Jag har alltid kopplat och pulat och den bästa utbildningen var när jag hade hand om ett ambulerande tivolis virrvarr av illa underhållen och ibland totalt livsfarliga kopplingar. Nästan allt var Italienskt blindhantverk som dessutom gått några hundra mil för mycket innan jag blev anställd just för att bringa reda i skatboet. Allt som jag gjorde besiktades av kontrollant och lokalt elverk så jag hade ju mitt på det trygga innan nånting spänningssattes. Efter dom åren är jag i stort sett kapabel till att lösa det mesta vad det gäller el och elverksstyrsystem så, ja, jag kopplar själv utan att tveka.
 
Vedeldarn skrev:
Jag svarar på grundfrågan: Ja jag pular hjärtans gärna med min egen el dels för att jag har kunskapen och dels för att jag vill veta att det blir rätt utfört. Jag har alltid kopplat och pulat och den bästa utbildningen var när jag hade hand om ett ambulerande tivolis virrvarr av illa underhållen och ibland totalt livsfarliga kopplingar. Nästan allt var Italienskt blindhantverk som dessutom gått några hundra mil för mycket innan jag blev anställd just för att bringa reda i skatboet. Allt som jag gjorde besiktades av kontrollant och lokalt elverk så jag hade ju mitt på det trygga innan nånting spänningssattes.  Efter dom åren är jag i stort sett kapabel till att lösa det mesta vad det gäller el och elverksstyrsystem så, ja, jag kopplar själv utan att tveka.
inget fel på självförtroendet här inte ;D
 
Undrar bara vad elnormer har att göra med vad vissa här har lärt sig på fysiken i skolan, trefas förskjutningen som uppstår pga lindningarnas förskjutning i generatorn på barsebäck har väl inget att göra med hur du tex ska lägga ett värmegolv eller dra vp rör i vägg mm... ni som klagar på att man inte kan få behörighet kan ju tänka på hur många som kan få körkort utan att övningsköra, dessutom har jag läst om en tveksam lösning på 230v ut till ringklockan, det är väl onödigt att sätta upp en stor otymplig kapslad! tryckknapp utanför ytterdörren eller?

Regelverket är till för att skapa ordning, och underlätta i elektrikernas arbeten, tro mig det är nog så stressigt, och att hålla klåpare borta från farliga strömmar.

Vill folk "pula" med el så får de ta mig fan utbilda sig, svårare än så är det inte.
 
Har just sträckläst denna forumtråd och förundras över många sidospår. De som ändå diskuterat huvudfrågan, har förvånansvärt högt självförtroende när det gäller elkompetensen.

Jag har läst el på gymnasienivå i tre år, har idag utbildning motsvarande BB1.
Jobbat med telesystem i 10 år, ofta på byggen tillsammans med elektrikerna.

Blir emellanåt rådfrågad av vänner och bekanta, har därför sett en del av "hempularnas" jobb.
Det är inte hur snyggt och rakt kabeln är klamrad som utgör faran.
Köpte ett hus nu i april, tog bort locket till ett eluttag när det var dags för tapetsering. Där hade tidigare äganre själv anslutit ett extra eluttag och "hakat på" i uttaget.  Under locket hittar jag trådar som ligger på fel sida om uttagets stålram. Dessa kläms av locket som i sin tur orsakar materialflytning i  plasten runt ledaren. en lätt överspänning, så har jag alltså en ljusbåge mot jord. Ajöss med det huset alltså. Tapet brinner bra.

Det finns så otroligt många andra enkla, men livsfarliga exempel på när nån "tror sej veta" hur en installation går till och därigenom utsätter sej själv och andra för ren livsfara.

Under min tid nära branschen där jag lär mej mer för varje dag så får jag bara mer och mer respekt för arbetet. El är rent utsagt livsfarligt... den som påstår annat ljuger.

Att sen som nån i denna tråd påstår att jordfelsbrytaren är en modern variant på jordtråden är bara korkat. Jordfelsbrytaren kan givetvis inte skilja på en riktig och en felaktig belastning om inte strömmen tar en annan väg, d.v.s. till jord eller annan potential.

Snälla hempulare, ring elektrikern! Jag vill inte vara med och betala för de höjda försäkringspremierna ni orsakar. Hoppas verkligen försäkringsbolagen bättre utreder orsakerna till bränder och lämnar hempularna utan ersättning vid brand.

Lite mer statistik...  det brinner i tre hus per dag på grund av något tekniskt fel. det brinner dessutom i sex andra hus där man inte kan fastställa orsaken säkert.

Rysk roulett någon?
 
C
sm4vzk skrev:
Under locket hittar jag trådar som ligger på fel sida om uttagets stålram. Dessa kläms av locket som i sin tur orsakar materialflytning i plasten runt ledaren. en lätt överspänning, så har jag alltså en ljusbåge mot jord. Ajöss med det huset alltså. Tapet brinner bra.
Inte för att provocera, men eftersom du själv saknar behörighet så förutsätter jag att du bröt strömmen och ringde en behörig elektriker som fick komma dit och rätta till installationen?
 
cpalm skrev:
Inte för att provocera, men eftersom du själv saknar behörighet så förutsätter jag att du bröt strömmen och ringde en behörig elektriker som fick komma dit och rätta till installationen?
Svar ja, och jag skulle önska att du kommenterade kärnan av mitt inlägg istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.