Hejsan!

En lite udda fråga kanske... Men jag har kommit över en gammal cirkulationspump som fungerar och snurrar som den ska (tre hastigheter, och har kontrollerat att den snurrar).

Min tanke är att använda den till att koppla till våra vattentunnor utomhus för att koppla vattenslang till dom.

Jag testade genom att stoppa ner ena änden i tunnan, men fick ingen effekt allt. Testade att fylla rören med vatten, inte heller det fungerade.

Så mina frågor är:
1. Kommer det fungera överhuvudtaget?
2. Fungerade det inte för att vattnet inte stod direkt mot inloppet utan det var lite luft emellan, eftersom jag bara halvdant stoppade ner röret?
3. Vilken riktning pumpas vattnet i?

Tacksam för tips och råd :)

/ Oskar

• Gammal cirkulationspump kopplad till kopparledningar på en rörig verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver montera den under lägsta vattennivån eftersom den inte klarar av att pumpa om det är luft i den. Sen kommer du nog inte få något fantastiskt tryck. Att tömma tunnorna funkar men räkna inte med att kunna spruta vatten några långa sträckor med slangen.

Pumpriktningen framgår av pilen.

Vattenpump med ansluten elektrisk kopplingsdosa och pil som markerar pumpriktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Okej, tack så mkt för det!

Näeh, räknar inte med värsta trycket. Hur många liter per minut tror du en sån här puttar ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.