Hade en röris här innan badrumsrenovering som löste massa saker bl.a. Pluggade ett element.

Nu är jag klar med badrummet och det känns onödigt att ta hit en röris för att tömma trycket och sätta dit ett element.

Så min fråga är. Hur tömmer man värmesystemet på tryck?
Har ett zilmet expansionskärl på väggen där endast ett rör går in i.
Vet hur man ökar trycket i den. Men har kollat över och förstår inte hur man sänker/tömmer. Är detta svårt?

Har även en bergvärmepump nibe kopplat på detta och att stänga av den är lätt gjort.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Det är väl bara att trycka in stiftet i luftventilen så pyser luften ut?

Gör inte det cpalm skriver, det enda du gör med det är att du förlorar expansionskärlets uppgift, det är inte det du vill göra. Med cpalm's sätt är att det fortfarande kommer vara vara tryck i radiatorkretsen även när all luft/kvävgas är utsläppt från expansionskärlet.

Edit:
Anledningen till att det kommer vara tryck kvar i radiatorkretsen är att förtrycket (lufttrycket i oanslutet expansionskärl) är ca 0,5 bar medan man med uppfyllt radiatorsystem ligger på ca 1 bar.
Slut Edit.

Det du vill göra är att släppa ut vatten så att trycket sjunker, sedan när du är klar fyller du på lite vatten i systemet igen så att trycket blir rätt igen.

Redigerat:
  • Gilla
klorena och 3 till
  • Laddar…
C
Självklart :banghead:
Fick för mig att TS problem var att han fått i för mycket luft.

Tömde det via elementet när jag tog bort det. :)
Blev ett par hinkar men det funka ju.

Det borde sitta en säkerhetsventil någonstans mellan expationskärlet och värmepumpen, om inte annat så borde det sitta en bottenavtappningsventil i värmepumpen.

C cpalm skrev:
Expert?

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Expert?
Edit: gammal tråd. Slut Edit:

”Vi” som svarar/diskuterar är privatpersoner, vissa självlärda i det ämne man för tillfället svarar i, om det bara hade varit ’experter’ som svarar i diskussionsforum så hade det inte blivit många svar. Det hade då inte blivit någon diskussion i trådarna.
Sedan så missuppfattat ibland ’experter’ frågeställarens fråga/frågor.
Det är detta som är fördelen med diskussionsforum att det just går att diskutera fram till den mest lämpliga lösningen.

Nu förklarade cpalm varför han skrev som han skrev, å det gjorde han 14 minuter efter sin första postning.

Alla kan läsa fel /uppfatta fel. Det har jag gjort flera gånger, vissa gånger har jag hunnit upptäcka det innan någon hunnit läsa/kommentera, ibland har jag inte märkt det förrän någon har kommenterat, å ibland har det gått så lång tid så att det inte har gått att redigera inlägget, å då har jag ”pudlat” precis så som cpalm gjorde.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Gör du alltid så?

Varför ger du tips som bara sabbar för ts

C
Henrik Nordlander skrev:
Gör du alltid så?

Kunde inte ha sammanfattat det bättre än vad @Demmpa gör här ovanför.

Alla som skrivit mer än en handfull inlägg här har nog skrivit något mindre lyckat emellanåt, detta ett exempel på ett av mina. Missuppfattade frågeställningen totalt. Shit happens, med det redde ju @Demmpa snabbt ut, vilket jag också kvitterade i efterföljande inlägg. Vet inte vad mer man kan begära?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Gör du alltid så?

Gör man mer än ett inlägg om dagen i 15 år (tio år när tråden var aktuell) så händer det att man fattar ett inlägg fel så att man svarar fel.
Jag är uppe i ett snitt på lite drygt 3 inlägg om dagen. @cpalm är uppe i drygt 1,3 inlägg per dag i snitt.

@Henrik Nordlander återkom om ca sju år när du är uppe i 3500 inlägg å håll koll på exakt varenda inlägg som du har skrivit så kan vi se om du har svarat fel någon gång.

En sak du kan börja med är att läsa & förstå hela tråden, som bara var sju inlägg lång när den var aktuell, innan du svarar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.