1 088 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Tömde värmesystemet, nu startar inte vvb!?
Råkade ut för att en, eller två faktiskt, returventiler gick sönder.
tappade systemet igår och idag när jag fyllt det så värmer inte vvb.
Har en evc190 från det glada åttitalet.
har tryckt på övertemp. Kollat de säkringar jag hittat. 2st.
någon ide?
tappade systemet igår och idag när jag fyllt det så värmer inte vvb.
Har en evc190 från det glada åttitalet.
har tryckt på övertemp. Kollat de säkringar jag hittat. 2st.
någon ide?
Tömde aldrig vvb utan enbart värmedelen.
Börjar tro att jag har bränt elpatronen då jag läst, fel inser jag nu, att man kunde ha igång vvb.
Det är tvärtom. Man kan köra värmesystemet utan vvb.
Tycker dock att någon säkring skulle ha flugit, överhettningssystemet borde ha slagit ifrån.
blir inte klok. Vad är nästa steg? Hur kollar jag patronen?
Börjar tro att jag har bränt elpatronen då jag läst, fel inser jag nu, att man kunde ha igång vvb.
Tycker dock att någon säkring skulle ha flugit, överhettningssystemet borde ha slagit ifrån.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Nja, VVB måste vara full för att du ska kunna fylla värmen. Och en VVB är utformad för positivt tryck inte negativt. Det kan resultera i en VVB som blir som ett russin. Om du har högt tryck på värmen. Båda systemen ska vara igång för att en kombipanna med VVB ska fungera ordentligt då nästan alltid patronen sitter på värme-sidan!schizo skrev:Tömde aldrig vvb utan enbart värmedelen.
Patronen går att mäta sig till fuktionen, killarna på El-forumet har råkoll på detta förfarandet. Men som du säger borde överhettningsskyddet löst om det fungerar som det ska.
Ok. Prova att trycka på överhettningsskyddet igen. Man måste trycka ganska hårt ibland med en penna eller liknande. Om inte den har löst, får du börja mäta och se om du har spänning fram till elpatronerna. Detta bör man bara göra om man är säker på vad man gör, och kan tyda elschemat i manualen.