Renoverar ett badrum och avloppet till toalettstolen har kommit för lågt.
Ser ut att ligga på ca 16.5cm från golv.
Alla toalettstolar ska ha utloppet runt 18-19cm.
Dessutom ska kakel och flytspackel på. Så jag misstänker att det kan bli så illa som 13-14cm. Jag klarar mig om jag hamnar på 15cm men det är för stor risk. Det finns WC-Stosar men de är max 3cm.
Vad finns för alternativ?
Ser ut att ligga på ca 16.5cm från golv.
Alla toalettstolar ska ha utloppet runt 18-19cm.
Dessutom ska kakel och flytspackel på. Så jag misstänker att det kan bli så illa som 13-14cm. Jag klarar mig om jag hamnar på 15cm men det är för stor risk. Det finns WC-Stosar men de är max 3cm.
Vad finns för alternativ?
Bästa svaret
Nu innan det kommit på kakel, så är det väl en rimlig insats att lossa skivan och fixa röret?
Att göra om och rätt bör ju kunna vara lätt och snabbt. Jag skulle nog mest grunna över om man kan fylla det gamla hålet på ett bra sätt, eller om man skall ta en ny gipsskiva.
Om du nu ändå gör om. Passa på att titta på hur röret skall vara monterat i förhållande till tätskiktet. Du behöver något som sticker ut ur väggen att kränga en tätskiktsmanschett över. Jag har personligen inte full koll på hur man skall göra en sådan genomföring, men min instinkt är att detta ser fel ut.
Om du nu ändå gör om. Passa på att titta på hur röret skall vara monterat i förhållande till tätskiktet. Du behöver något som sticker ut ur väggen att kränga en tätskiktsmanschett över. Jag har personligen inte full koll på hur man skall göra en sådan genomföring, men min instinkt är att detta ser fel ut.
60 mm utstick står det i de flesta branschregler och tillverkaranvisningar förtätskikt. Är det för mycket får man kapa röret efter att tätskiktet är monterat.H hempularen skrev:Om du nu ändå gör om. Passa på att titta på hur röret skall vara monterat i förhållande till tätskiktet. Du behöver något som sticker ut ur väggen att kränga en tätskiktsmanschett över. Jag har personligen inte full koll på hur man skall göra en sådan genomföring, men min instinkt är att detta ser fel ut.
Nyfiken, funkar det att avloppsröret sitter dikt an klinkern ut från väggen med förutsättningen så klart att tätskiktet är korrekt?useless skrev:
Sedan kör man ett förlängningsrör mot stolen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att förstå brandskydd av komplementbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken fördelare vid inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Hur ska jag göra? Kakel går ner för långt så hamnar bakom bänkskiva
Kök -
Varför kommer larmet
Värmepumpar -
Finns det kompatibla rör för Siemenss spishäll