Håller på att renovera en gammal toalett och ska ut med rör-i-rör genom väggen till toalettstolen. Jag använder väggbockfixturer men börjar bli lite osäker på hur det ska se ut. All info jag hittar behandlar badrum med tätskikt på väggen men jag kommer ju inte ha något tätskikt på väggen. Vilket är det korrekta och bästa sättet att avlsluta rör och skyddsrör. Man vill ju ha det regelmässigt utfört!! Jag har reglat 70mm mot plankvägg för att få plats med väggbockfixuten. Sedan är det tänkt att sätta en OSB och utanpå det liggande slät panel. Vi helst sätta en sån där rektangulär väggbricka för bästa utseende. Hur hade ni gjort? Som anvisningarna och bara hoppat över steget där man ansluter tätskiktet mot skyddsröret eller finns det andra knep?

Mvh Noppe

Precis som du skriver - tätskiktet är ju bara en manschett som ligger an mot röret och kladdat med gummi, under på och runt om.
Mao så skall det väl inte vara problem att efter din väggpanel avsluta med angiven rektangulär väggbricka.
i toalett utan bad bör du dock lägga tätskit på golv och ca 5 cm upp på väggarna, fast det kanske du redan kände till!

12100054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

drog ut röret lite för högt, därför går slangen neråt först, här går röret ut på ca 26cm över färdigt golv

Vilken höjd borde den komma ut på då?

med dom grejjorna jag använde så borde jag nig dragit ut röret på 15-20cm
finns säkert en std för höjden

Ok. Tack :)

Man får vara lite försiktig med skruvarna när vägbrickan monteras.
Hade jag gjort om hemma nu skulle jag vridet väggbockfixturen ~45grader vriden, så att nedre skruven inte kan riskera att punkterna RiR om man är oförsiktig.

Stämmer, jag tog 30mm skruv tyvär är skallen lite för liten...

Fördel till ninos böj är att kondens eller läkage från toaletten kommer en bit ut på golvet och är synligt, istället för att följa slangen till väggen och riskera att gå in i väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.