Hej

Det är kanske dum fråga , men är det möjligt att få till ett toalett lås på den gamla dörren ?

Jag får nog byta ut handtaget, antar jag

Tacksam för svar

Sokoban
 
  • Dörrhandtag i silverfärg med låskista, på öppen vit dörr, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, visst går det, handtaget är nog inte problemet utan det är låskistan som måste bytas.
 
K Kurtivan skrev:
Ja, visst går det, handtaget är nog inte problemet utan det är låskistan som måste bytas.
Tack men har problem att få ut låskistan , skruvat ut de två skruvarna men sitter fortfarande fast ?
 
Magnus E K
Jag skulle letat igenom skrotlådan efter en passande nyckel bara. Alternativt bytt hela dörren om det ska vara barn-, handikapp- och pensionärsvänligt.
 
sokoban sokoban skrev:
Tack men har problem att få ut låskistan , skruvat ut de två skruvarna men sitter fortfarande fast ?
Prova att trycka in en rejäl skruvmejsel i hålet för handtaget, sedan fattar du mejseln med en hand på varsin sida om dörrbladet och rycker alltihop mot dig. Har låset suttit länge så sitter det nog väldigt fast.
 
Fairlane
sokoban sokoban skrev:
Tack men har problem att få ut låskistan , skruvat ut de två skruvarna men sitter fortfarande fast ?
I kombination med att du tagit bort handtaget antar jag?

Det är inte färgen som agerar lim?
 
Fairlane Fairlane skrev:
I kombination med att du tagit bort handtaget antar jag?

Det är inte färgen som agerar lim?
Har tagit bort handtaget , sitter som berg
Provar mer senare
 
Fairlane
Är handtaget borta och skruvar likaså och det fortfarande sitter fast så är det säkert färgen som agerar lim.

Det kan vara värt att tänka på att om det är väldigt gamla grejer kan det vara svårt att hitta en ny låskista. Det är ju ofta standardmått, men haken är att standarden ändrats med tiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ser ut som ASSA 40T eventuellt kan passa i den dörren.
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/40t

Ibland sitter låshus bra i dörren men om du lossar de två skruvarna i stolpen samt lossar trycket så är låshuset loss.
Om det fortfarande sitter fast så stoppa in tryckespinnen och trä på trycket på båda sidor utan skruvar sedan drar du i trycket på båda sidor samtidigt så brukar låshuset släppa, det går att använda en skruvmejsel men enklare att använda trycket.
Ibland får man skära färgen runt stolpen först men jag tyckte inte det såg ut som om låshuset var fastmålat men bilden var i väldigt låg upplösning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det ser ut som ASSA 40T eventuellt kan passa i den dörren.
[länk]

Ibland sitter låshus bra i dörren men om du lossar de två skruvarna i stolpen samt lossar trycket så är låshuset loss.
Om det fortfarande sitter fast så stoppa in tryckespinnen och trä på trycket på båda sidor utan skruvar sedan drar du i trycket på båda sidor samtidigt så brukar låshuset släppa, det går att använda en skruvmejsel men enklare att använda trycket.
Ibland får man skära färgen runt stolpen först men jag tyckte inte det såg ut som om låshuset var fastmålat men bilden var i väldigt låg upplösning.
Precis, jag fixade låset till toaletten i föräldrarnas lägenhet för några år sedan. Vi hade lånat lägenheten och tagit ur nyckeln för att barnen inte skulle låsa sig inne. Efter det var nyckeln borta. Det var just 40T-45. Banka lite med en hammare på roddarpinnen, eller en mejsel i nyckelhålet. Slå lite lätt på metallen på låshuset så lossnar det nog till slut. Fick sen använda ett stämjärn och lite spackel för att det skulle passa perfekt sen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är handtaget borta och skruvar likaså och det fortfarande sitter fast så är det säkert färgen som agerar lim.

Det kan vara värt att tänka på att om det är väldigt gamla grejer kan det vara svårt att hitta en ny låskista. Det är ju ofta standardmått, men haken är att standarden ändrats med tiden.
Nu fick jag ut låskistan , var finner jag en ny sådan ?
 
  • Svart, slitet, metalliskt föremål med hål, skruv och spår på en trälik yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sokoban sokoban skrev:
Nu fick jag ut låskistan , var finner jag en ny sådan ?
Ta med den till en bygghandel och leta upp en med likande mått. Kistorna som gör numera kan oftast kompletteras med toa-lås. De sätts in istället för nyckel
 
G g.kraft skrev:
Ta med den till en bygghandel och leta upp en med likande mått. Kistorna som gör numera kan oftast kompletteras med toa-lås. De sätts in istället för nyckel
Ok tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.