Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har problem med hög frekvens ljud från mina element, håller på och bli tokig! Svårt med sömnen.
Har bott en lägenheten drygt 1 mån, det va ett jäkla tryck i elementen så bad vaktis å sänka. Han fick hjälp av någon och de sänkte funktionstrycket på cirkulations pumpen och justerade framleds.tempen på värmen till radiatorn.
Då började tjutandet. Spelar ingen roll om värmen är på eller av. Samma ljud finns där.
Ringt till hyresvärden de vill inte hjälpa mig.
Bor på andra våningen på ett gammalt hus med två lägenheter. De under mig hör inget.
Elementen ska vara luftade. Verkar som någon ventil behövs öppnas mer? Smuts? Fylla på vatten? Tänkte om ni har tankar och tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan låta om ventilerna om cirkulationspumpen är för högt inställd och ibland också beroende på om termostaterna står i vissa lägen. Låter mycket konstigt att de inte fixade detta när de var där?? Annars får de ändra tillbaka till den inställning som var innan om det inte var några problem med tjut då.
J Josth skrev:Kan låta om ventilerna om cirkulationspumpen är för högt inställd och ibland också beroende på om termostaterna står i vissa lägen. Låter mycket konstigt att de inte fixade detta när de var där?? Annars får de ändra tillbaka till den inställning som var innan om det inte var några problem med tjut då.
De va aldrig uppe i min lägenhet, vaktis hade bett om hjälp av någon? Har bett han återställa pumpen men han gör det inte. Få fortsatta tjata, eller betala för en rörmokare som ordnar det, kostnad????
Värmesystemet är hyresvärdens ansvar (eller föreningens om det är brf), det ska inte du behöva betala för. Om termostaten står på 0 ska det definitivt inte kunna cirkulera något värmevatten alls så det kan då inte bero på strömningsljud från själva termostatventilen hos dig utan ljudet kommer nog från pannrummet där cirkulationspumpen sitter. Viktigt att värmevattnet kan cirkulera någonstans i huset för att inte cirkulationspumpen ska haverera. Det går inte att ha termostater som stänger precis överallt, i så fall måste det finnas en stor arbetstank kopplad till pannan i pannrummet. Jag skulle prova att sänka inställningen på cirkulationspumpen. Blir det för kallt i huset och ojämn värme i olika rum när det är vinter får man öka inställningen.
Redigerat:
J Josth skrev:Värmesystemet är hyresvärdens ansvar (eller föreningens om det är brf), det ska inte du behöva betala för. Om termostaten står på 0 ska det definitivt inte kunna cirkulera något värmevatten alls så det kan då inte bero på strömningsljud från själva termostatventilen hos dig utan ljudet kommer nog från pannrummet där cirkulationspumpen sitter. Viktigt att värmevattnet kan cirkulera någonstans i huset för att inte cirkulationspumpen ska haverera. Det går inte att ha termostater som stänger precis överallt, i så fall måste det finnas en stor arbetstank kopplad till pannan i pannrummet. Jag skulle prova att sänka inställningen på cirkulationspumpen. Blir det för kallt i huset och ojämn värme i olika rum när det är vinter får man öka inställningen.
Ja verkar inte vara fel på termostaterna alls.
Sänka inställningarna på cirkulations pumpen, är det samma som att sänka funktionstrycket i cirkulations pumpen?
Sänka inställningarna på cirkulations pumpen, är det samma som att sänka funktionstrycket i cirkulations pumpen?
Det vanligaste felet är för högst ställd cirkulationspump i kombination med för hög framledningstemp och termostater. När det blir varmt så stänger i stor sett alla termostater och cirkpumpen måste pressa allt vattnen genom de nålsögon som återstår.
J Josth skrev:Värmesystemet är hyresvärdens ansvar (eller föreningens om det är brf), det ska inte du behöva betala för. Om termostaten står på 0 ska det definitivt inte kunna cirkulera något värmevatten alls så det kan då inte bero på strömningsljud från själva termostatventilen hos dig utan ljudet kommer nog från pannrummet där cirkulationspumpen sitter. Viktigt att värmevattnet kan cirkulera någonstans i huset för att inte cirkulationspumpen ska haverera. Det går inte att ha termostater som stänger precis överallt, i så fall måste det finnas en stor arbetstank kopplad till pannan i pannrummet. Jag skulle prova att sänka inställningen på cirkulationspumpen. Blir det för kallt i huset och ojämn värme i olika rum när det är vinter får man öka inställningen.
Tror det kan komma från cirkulations pumpen i pannrummet, det låter som myggor som svärmar i elementen.useless skrev: