hur många centimeter vågar man isolera utvändigt med glasull mellan reglar utan diffutionsspärr? huset är gammalt 1945, med stående spåntade plank i väggarna+ träfiberskiva på insidan och 22mm putsning utåt. det är tjärpapp mellan puts och spåntade planket och även tjärpapp mellan träfiberskivan och spåntplanket... vill inte använda något annat än glasull då detta är billigt. ecofiber är ju dyrt som fxx.
 
tja, man kan ju bara gissa.. Men troligen så kommer 120mm att fungera utmärkt. kanske även 145mm.. kanske till o med 195mm.. Men mer änn 200m.. skulle jag inte våga gå..
 
finns det någon som har testat att isolera ett gammalt hus utan diffutionsspärr som kan rapportera hur det har fungerat efter några år. ange gärna isolertjocklek
 
Staffans2000
Per-Erik!
Varför är 200meter en uppskattad maxgräns för isoleringen? Det låter iallafall väl tilltaget! Hö hö hö....

Messerschmittern: Staffan
 
har man för tjock isolering får man oundvikligen den såkallade daggpunkten inne i isoleringen, det är därför som jag är intresserad av fysiska exempel på hus med tjock isolering som är problemfria är också intresserad av att höra om eventuella problem som uppstått med tilläggsisoleringar vill ju helst klara mig från problem själv när jag isolerar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.