Vilken tjocklek på isoleringen är normalt att ha i ett garage?
Behöver man isolera så mycket som 300?
Det behöver ju inte hålla 20 grader året om.
Planerar sätta in luftvärmepump.
Isolering av väggar har vi inte tänkt över, någonstans mellan 95 och 145mm, förslag i kombination till grundisolering?
Vi bor i Västernorrland...

200mm i grunden räcker nog gott. 145mm i väggen verkar också helt ok. Vill man sedan öka så behöver man inte lägga på så mycket i efterhand..

Tak/vind.. runt 300mm..

Jag brukar tänka Garage i dag hus i morrgon.. man vet inte vad som händer om 15 år när man kastar ut ton åringen att bo i garaget så slipper man vakna varje gång han kommer hem i ottan..

Mikael_L
Här står min åsikt att läsa:
http://forum.byggahus.se/isolering/73152-isolera-garageplattan.html

Isolering av väggar samt tak går alltid att öka på om användningen av garaget förändras men under plattan går det inte att förändra.

Förresten ser jag att du skriver luftvärmepump, ni har inte tänkt ha golvvärme!?
Isåfall skulle jag personligen knappast ha mer än 200mm. Detta pga av att för att erhålla normal rumstemp så ligger väl temp i plattan på runt 28°C med golvvärme, med annan värme ligger den väl runt 20°C.
Dvs viktigare att isolera bra då det är golvvärme.

Jaha, är det så att man lägger golvvärme i garage också? Det är alltså bättre lösning än luftvärmepump?
Ovanpå garaget blir en vindsvåning, där hade vi enbart tänkt oss elradiatorer som sätts på när man använder utrymmet som tex gäststuga. Och sommartid behövs nog ingen värme påslagen.

Mikael_L
EmMi skrev:
Jaha, är det så att man lägger golvvärme i garage också? Det är alltså bättre lösning än luftvärmepump?
Det är många som lägger golvärme i sitt garage, men det är också många som inte gör det.
Det går inte att säga att det är bättre än luftvärmepump, båda har sina för och nackdelar.
Golvvärme:
Har man en bergvärmepump med överkapacitet eller eldar med ved är man antagligen sugen på att använda samma billiga energi till vattenburen golvvärme i garaget. Det är skönt att ligga och mecka på ett varmt golv. Smält/regn-vatten torkar snabbare på ett varmt golv.
Luftvärmepump:
Billigare installation. Snabbare att reglera upp och ner temperaturen om man vill dra på lite högre temp just när man ska arbeta där.
Luftflödet i garaget kanske torkar upp bil och golv snabbare ?

Det finns säkert fler för/nackdelar, men där fick några tankar.

Ovanpå garaget blir en vindsvåning, där hade vi enbart tänkt oss elradiatorer som sätts på när man använder utrymmet som tex gäststuga. Och sommartid behövs nog ingen värme påslagen.
Jag skulle nog också köra med elradiatorer i ett sådant fall, om det endast då och då behöver värmas upp. Tar lång tid att spara in någon dyrare investering, möjligen undantaget vedeldaren med "gratis" ved.

Bra att veta är också att golvvärmeleverantören inte lämnar garanti på sina produkter om man inte vidhåller en rumstemperatur på minst 18 grader, året om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.