6 059 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Tjocklek på granitkeramiska plattor runt pool
Funderar på att lägga plattor runt poolen som vi bygger nu. I dagsläget är det gräsmatta runt om så det blir att gräva ut, lägga kross, sand och köra med hårdfog. Alternativen står mellan 60x30 alternativt 60x30 sten.
Har kollat en del på plattor som Ecostone via Stenbolaget men de är fruktansvärt dyra. Finns ju en hel del i de traditionella byggvaruhusen som Bauhaus, Hornbach etc till ett betydligt bättre pris. Skillnaden verkar enbart vara tjockleken där Ecostone är 2 cm och det billigare är ca 1 cm.
Vad är era erfarenheter? Vad bör jag välja och varför? Spelar tjockleken någon roll?
Har kollat en del på plattor som Ecostone via Stenbolaget men de är fruktansvärt dyra. Finns ju en hel del i de traditionella byggvaruhusen som Bauhaus, Hornbach etc till ett betydligt bättre pris. Skillnaden verkar enbart vara tjockleken där Ecostone är 2 cm och det billigare är ca 1 cm.
Vad är era erfarenheter? Vad bör jag välja och varför? Spelar tjockleken någon roll?
Får svara själv.
Verkar som att de tunnar plattorna ska läggas på en betongplatta medans de tjockare behövs för stabiliteten när man sätter dessa i sand. De tjockare verkar oftast också ha samma färg rakt igenom stenen.
Verkar som att de tunnar plattorna ska läggas på en betongplatta medans de tjockare behövs för stabiliteten när man sätter dessa i sand. De tjockare verkar oftast också ha samma färg rakt igenom stenen.
De där är för tunna för att läggas i sand. Man använder inte klinker i trädgården i Sverige. Det har med klimatet att göra. På vintern blir det kallt och frosten får plattorna att lossna från betongen de lagts på.L lejer skrev:
Tjockleken bör vara minst fem cm.
Det kanske det har men jag pratar om en granitsten. Som sagt, granitsten behöver inte vara 5cm tjock om man ska gå på den och den kan sättas i sand.E Erik Salhammar skrev:
https://www.stenbolaget.se/granithall-moja.html