Tjena

Är smått imponerad av tistlarna som vuxit igenom vår asfalterade garageuppfart dock vill vi inte ha dem där. Förra året hade vi tistlar invid kanten men vi trodde vi hade dragit upp alla rötter. Nu finns inga tistlar i graäsmattan men i stället kommer de igenom asfalten. Vad kan man göra åt detta?

Mycket tacksam för svar innan hela garauppfarten blivit tistelbo.

Mikael_L
Kan round-up fungera tro?

När jag var i asfalterings- och stensättarbraschen var det vanligt att man förbehandlade ytan som skulle beläggas med Klorex, som nu är förbjudet, innan man lade asfalt eller satte sten. Är det kanske Round-up som gäller nu? Svårt att komma åt tistlarna nu när det ligger ett lager asfalt över alltihop...
Kanske det skulle fungera att perforera asfaltytan med jämna mellanrum typ 25 st/m^2 så att ogräsmedlet kommer ner i grusbädden under asfalten? En slagborr eller borrhammare med ett smalt hårdmetallborr eller en härdad spik nerslagen i marken upprepade gånger skulle kanske kunna fungera? Många hål blir det....

Mikael_L
Om jag inte missminner mig så dödar round-up hela växten bara växten fått bekämpningsmedlet på bladen.
Fast du får väl läsa på lite (google), eller vänta på ifall någon med mer koll svarar här.

Klorex var ett totalutrotningsmedel, medan roundup endast dödar aktivt växande växter (och det fungerar olika bra för olika växter).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.