Hej!

Tänkte ge mig i färd med att isolera vårt garage för att kunna värma upp detta på ett meningsfullt sätt, kanske inte till rumstemp, men iaf en 12-15 grader. Taket är av plåt på läkt (?) och under det endast plastfolie.

Min tanke var att sätta asfaltsboard på undersidan av läkten för att skapa vindskydd och fuktspalt och sedan ha glasull på insidan, fuktspärr (plastfolie) och sen gips.

I väggarna sitter redan nån board och reglar med 60 cm mellanrum, så tanken där är att helt enkelt fylla upp med glasull och sedan fuktspärr och gips där med.

Finns det någon kunnig på detta forum som kan tala om för mig ifall detta är en god idé? Vad har ni för tips? (Har sökt och funnit en liknande tråd, men där verkade det mest diskuteras ifall man skulle ha fuktspärr på utsidan eller insidan. )

• Garagetak med träreglar och tak av plåt, isoleringsmaterial samt byggmaterial i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat garage med plåttak och träkonstruktion sedd inifrån. Vägg med reglar, staplade kartonger och en bil syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir inte toppen att ha organiskt material mellan plastfolie.

Edit: Eller vart slutar folien i taket, går den ner i väggen eller inte?

Centano Centano skrev:
Blir inte toppen att ha organiskt material mellan plastfolie.

Edit: Eller vart slutar folien i taket, går den ner i väggen eller inte?
Nej, den slutar "mellan" väggen och taket. Det blir alltså en luftspalt i taket som inte ventileras uppåt men däremot ut mot väggen. Lutningen borde ju också göra att ev fukt utifrån rinner bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.