Om man använder tvåpolig brytare ( nolla + fas) för allt som det kan tänkas bli jordfel i, så tar man bort jordfelet lätt när det uppstår genom att slå ifrån brytaren. Tex ytterlampor, motorvärmare, tvättmaskiner, golvvärme, elelement, oljepanna, elpanna, infravärmare och vägguttag utomhus. Denna inkoppling medför att man inte blir utan el totalt, om man har en jordfelsbrytare för allt. Annars kan det bli så att jordfelsbrytaren löser vid belastning i en annan fas, än där jordfelet finns. Eftersom inte nollan där jordfelet finns brytes. Detta skulle egentligen vara självklart för elinstallatörer.

Det vanligaste det blir jordfel på är stickproppsanslutet, så om man drar ur stickproppen så är jordfelet bortkopplat. Jag har ingen statistik men jordfel i fast anläggning är oerhört ovanligt. Många jordfel är nog bortglömda jordbleck i någon avlägsen elcentral.

Dubbla säkringar till allt är nog leverantörernas önskedröm, nu är det så att en dubbel automatsäkring kostar minst 5 ggr så mycket som en enpolig 10A. 85% av tillverkningen är just enpolig 10A,

Är det någon på forumet som haft problem med jordfel mitt i natten?

Min lösning är att dela upp elanläggningen på flera JFB så slocknar inte allt.

Prototypen

Detta är inget problem för installatören, snarare för kunden som ska betala!

Det ultimata är ju egentligen att byta alla säkringar mot personskyddsautomater, men de kostar ju lite mer än vanliga säkringar...

Jepp och därmed är varianten med segmenterad anläggning på flera jfb en vettig kompromiss

Ok , blir mer jobb = mer pengar

toli skrev:
Ok , blir mer jobb = mer pengar
Mmm, försök övertyga dom som ska stå för fiolerna att det blir så mycket bättre! Det "vanliga" förfarandet är ju inte dåligt på något vis, har hittils inte varit ute för något jordfel på det sätt som du beskriver. Oftast hittar man det vid installationen av JFB, och skulle någon klanta sig senare är det ju ganska självmarkerande!

S
Toli, du verkar ha spårat in något enormt på det här med tvåpolig brytning för jordfelens skull. Det allra billigaste sättet att göra det på är att köpa automatsäkringar och koppla ihop dom två och två med byglar över vippan, då får du den funktion du tycker är så fantastisk. Det blir också billigare än att köpa tvåpoliga dvärgbrytare, jfb eller personskyddsautomater.

Ser då absolut ingen marknad för detta ::)
Vem vill betala minst dubbla kostnaden och STORLEKEN det tar för en dubbelt så stor central?

Har då inte hört talas om någon som direkt har fått något sådant jordfel att man skulle behöva vara i behov av detta.

Nollan får aldrig brytas, utan att fasen också brytes samtidigt. Men jordfelet försvinner ju då oxå

Om man slår från automatsäkringen (tvåpolig inkl nollan) och jordfelet totalt försvinner, så är det väl bra ? Eller ?

S
Ja, och det är ju precis det jag skrivit lite högre upp!

Å andra sidan kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin råkat ut för det jätteproblem du blåser upp. Ja, det är bra med tvåpolig brytning men (som citactiva säger) hur många är det som är beredda att köpa 2x antalet säkringar och en större central och alltihop till vilken nytta?

Blir ju tryggare och säkrare på detta sättet. Samt att man inte blir totalt utan el

S
toli skrev:
Samt att man inte blir totalt utan el
Drabbar din problembeskrivning mig 1 enda gång i livet så har jag haft otur skulle jag vilja säga.

Min dotters jordfelsbrytare hade utlöst för hela centralen. Hon ringde och undrade hur hon skulle göra. Jag bad henne fälla ner automatsäkringarna och se om det gick att återställa jordfelsbrytaren och sedan se vilken som utlöste jordfelsbrytaren. Inga problem sedan, hon har tvåpoliga automatsäkringar ( inkl nollan ). Behövde därför inte köra dit 3 mil på fredag natten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.