Hej,
Jag är i desperat behov av tips och synpunkter inför ett köp av fritidshus. Ni får ursäkta om jag använder fel ord.

Vi har skrivit kontrakt på ett 25 kvadratmeter invändigt topprenoverat fritidshus med drygt 1000 kvadratmeter tomt med fruktträd, gäststuga, m.m. Ägaren säljer p.g.a. flytt till andra sidan av landet.

Inför kontraktskrivningen bad vi att få ta hjälp utav en oberoende besiktningsman (besiktningsbyrån.se) som, idag, hjälpte mig besiktiga huvudstugan.
Han tyckte allt såg bra ut förutom att ytterpanelen på vissa ställen av huset var rötskadad och när han flyttade undan tre plankor med hjälp av en kofot såg han att även syllen var rötskadad på vissa ställen.

Rötskadan beror tydligen på att ytterpanelen står mot betongplattan utan någon plåtläkt och detta har gjort att fukt krupit in till syllen.
Besiktningsmannen nämnde inget om mögel, vilket jag tar för givet att han måste göra om han ser eller känner något? Han såg alltså isoleringen och pappersskiktet som sitter mot ytterpanelen och dessa såg ut att vara ok.

Han var dock mycket ihärdig i att berätta hur rötan sannolikt är ofarlig men att syllen kommer behöva bytas så småningom och att det kan kosta en del.

Jag ringde runt till närliggande entreprenörer men fick bara tag på en Google-annons på andra sidan Sverige som nämnde att 25 kvadrat (omkring 20 meter omkrets) kan kosta mellan 50-100 tusen och att även delar av väggen/väggarna kan behöva byggas om om denna blivit fuktskadad.

Jag är orolig att vår sommarstuga för 650 tusen (vilket vi tycker är ett skäligt pris och något lägre än närliggande objekt i samma ort) kan dra iväg i kostnad som lätt kan bli oskälig.

Säljaren är tydligen betongare och har själv lagt det nya golvet. Min känsla säger att han inte hade fortsatt renovera invärtes om han upptäckt mer rötskada än vad som är skäligt att byta ut.

Vad tror ni? Gör vi ett dumt val om vi väljer att köpa huset?

Tack och trevlig Valborg!

• Röd träpanel på hus med synbara rötskador vid botten där den möter betonggrunden, blad på marken framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskadad ytterpanel och syll på ett hus, med synlig fukt och skador där trä syns bakom avlägsnade plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.