Ska lägga parkett i hallen inom snar framtid och behöver lite råd.
Håller på att dra bort plastmattan som ligger, under mattan verkar det som det är masonit eller liknande och under den spånt.

Tänkte mig att lägga parketten på masoniten, borde ge lite extra stumhet, eller tänker jag fel?

Hallen är L-formad som bifogad bild, har ett fönster markerat på bilden vid 2:an.
Har ju läst om att man skall lägga golvet i ljusinsläppets riktning.

Ska jag börja lägga från 1 till 2 eller från 3 till 4? Eller tvärt om?
Hur hade ni golvläggare/hemmapulare gjort?

4LEmhOaa32iT42BXRuSt8h26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen idé någon?

Svårt att säga utan att veta hur man rör sig i hallen och hur de andra rummen ligger i anslutning.
Jag skulle nog ha valt utifrån att ta de flesta sakerna i beaktande.

Ok, hur vill man helst gå på ett golv då, om du förstår hur jag menar? :) Har faktiskt aldrig tänkt i de banorna förr.

I det där fallet så tror jag att jag skulle vilja ha golvet så att man går i längdriktningen ifrån det håll som man "kommer ifrån" största delen av tiden.
Men det är bara vad jag tycker, det finns säkerligen en massa som tycker annorlunda.

Att tänka på är att en smal hall kan kännas smalare om man lägger längsmed.

Vilket håll du skall börja ifrån avgörs främst av dörrarna, element mm. Att lägga sista brädan mot en dörr är trixigare än att starta vid en dörr (första raden kan man ju profilsåga och sticka in under karm och foder, sista raden kräver lite mer finurlighet för att få in under).

Ta en bild eller två, säger mer än en ritning.

Kör nog på Larsa's tips där med dörrarna. Har bara en dörr/öppning med befintliga foder, kommer börja lägga därifrån, vliket då blir från 1 till 2 och sedan då sätta både uppåt och neråt därifrån så att säga!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.