Placering av uttag i källare, det finns tre placeringar jag tänker mig A, B och C (se bild).

A + C trodde jag först, men inte jättepraktiskt bakom dörr vid C. Å andra sidan står ju aldrig en toadörr öppen (i alla fall inte i mitt hus!). Så det kanske funkar?

Bra idé vid A? Eller för nära ytterdörren? Sitter en lampknapp där så tänkte kunde lika gärna dra ner ett uttag.

Infällt montage i alla tre fallen. Vilken kombo blir bäst?

• uttag.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt alla tre och så sätter du ett enkelt i en dubbelram vid toalettbrytaren eller på lämpligt ställe i toaletten för du kanske kommer att vilja ladda en tandborste, föna hår, raka dig mm.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Hade faktiskt planerat för dubbelram vid toalettbrytaren (som är på insidan, det finns ju de som är på utsidan). :) Toan är kalkad, så det den sidan väggen orkar jag inte göra om nu. Men ett uttag blir det.

Alla tre? Blir det inte lite overkill? "Svensk standard" är väl inte så generös?

På toan sätter du en låg 2 facks förhöjningsram typ E1845632 med uttaget i dosan/ramen och brytaren i ramen. Och är det hos dig så skit i standarden och gödsla med uttag. Vill du skippa nått uttag skulle jag skippa det mot pannrummet för där tror jag inte du vill ha så många "grejer" OM du inte ska ha en spegel med lampetter.

Många uttag - snåla inte!!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jaja, får väl sätta tre uttag då! :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Helt rätt att sätta alla tre.
Uttag c till skotork
Uttag a/b till damsugare båda är kanske inte helt nödvändiga men det är sådan liten extrakostnad att sätta dem när du ändå håller på och så irriterande att sakna när du behöver.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ett bra tips kan vara att sätta en extra rotdosa (eller en dubbeldosa) där det idag sitter en brytare på väggen i en enkeldosa. Är ytskiktet redan gjort så är det inga problem eftersom den nya dubbelramen kommer att dölja att snyggt. Då får man dessutom uttag som sitter i "brytar"-höjd och inte nere vid golvet, dvs. ett s.k. dammsugaruttag.

Själv föredrar jag uttag som inte sitter nere vid golvet för vem vill vara där nere i dammet och krypa :)
Men skall det vara ett uttag som man vill ha något inkopplat i jämt, t.ex. en skotork så kanske man vill ha det nere vid golvet...

Men hör med elektrikern först så att det är OK att dra det på det viset. Det kan saknas både nolla och jord till brytaren (som behövs till uttaget) och då måste detta dras fram.

Elektriker...? ;)

Tycker inte det är riktigt estetiskt att ha uttag i handhöjd i hall och andra vardagsutrymmen. Badrum passar det bra i, för där har man oftast handhållna enheter.

Har heller aldrig riktigt vant mig vid att treva efter lysknappen, och så plötsligt är fingrarna i ett uttag. Känns... fel. :)

• Gilla
McStewart
  • Laddar…
Måste du krypa i dammet för att sätta i en stickpropp "nere vid golvet" bör du nog prova och dammsuga lite oftare ;)

• Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Precis, mer än 20 cm damm över golv brukar det aldrig bli hemma.

• Gilla
sajjen
  • Laddar…
1 meter är lagom brytarhöjd och ca 80-85 cm ög för städuttaget under brytaren ELLER dubbla dosor på 1 meter och dubbelram med ett enkelt städuttag.

-MH- skrev:
Elektriker...? ;)

Tycker inte det är riktigt estetiskt att ha uttag i handhöjd i hall och andra vardagsutrymmen. Badrum passar det bra i, för där har man oftast handhållna enheter.

Har heller aldrig riktigt vant mig vid att treva efter lysknappen, och så plötsligt är fingrarna i ett uttag. Känns... fel. :)
Estetiken är sekundär. Det är extremt praktiskt att ha "dammsugaruttag" även till andra saker än dammsugare i samtliga rum. Om jag har fått sätta upp dem i mitt hus så... ;)

Och att du råkar få fingrarna i ett uttag är bara bra. Kontakten med jordblecken bidrager till att jorda bort statisk elektricitet, så att denna inte hinner byggas upp till farliga nivåer! ;)

Vad tror ni om att flytta uttag B uppåt i bild, i passagen mittemot övre vänstra hörnet av WC, och då ha det på 1m-nivån? Verkar som en bra placering av dammsugaruttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.