209 läst · 9 svar
209 läst
9 svar
Tips på underlag för separation av grus
Skulle vilja skapa en stenrabatt och delvis även ha grus i den. Det skulle vara praktiskt med något slags nät eller liknande så att jag kunde separera gruset från jorden och även låta märktäckande växter få möjlighet att breda ut sig. Någon som har något bra tips på vad jag skulle kunna använda?
Funderar på fibernät men tänker att det kanske är för finmaskigt för växter att etablera sig i? Dessutom skulle det helst vara bredare än 60cm, försvinner så mycket i skarvarna.
Vad tror ni?
Funderar på fibernät men tänker att det kanske är för finmaskigt för växter att etablera sig i? Dessutom skulle det helst vara bredare än 60cm, försvinner så mycket i skarvarna.
Vad tror ni?
Markduk? Har själv svårt för att gräva ner saker som inte hör hemma i naturen. Med hönsnätet kan du göra som små gabioner och gräva ner en bit. Växter tar sig lätt genom den och det blir bra dränerat och jorden mer luftig.Jokmok skrev:
Jag förstår dig, nu är jag inte ute efter att gräva ner det utan lägga det ovan jorden som ett skikt mellan gruset. Markduk blir för tät och marktäckande växter kommer inte kunna komma ner.4774 skrev:
Fiberduk? Gjuteväv? Och fiberduk finns i bredare format än 60cm. Växter tar sig inte igenom första året men när maskar och ovanifrån spritt ogräs, typ maskrosor dragits upp så bildas bra hål för det du vill plantera alternativt så klipper du små hål innan du lägger ner den med några cm mellanrum. Gjuteväv är svårare att jobba med men är bra för en stenplantering. Behöver bara riktigt bra jord ovanpå.Jokmok skrev:
Redigerat:
Säkert inte det svar du vill höra, men min erfarenhet av grus runt nån form av odling / trädgården är att det blir att man för eller senare tappar jord (eller att löv, gräs och liknande bildar jord) och så står man där med ogräs, grus och jord i en blandning som bara ser tråkig ut.
Jag skippar grus i de här sammanhangen, utan använder flis, bark eller spån istället för grus. Då slipper man markdukar och dylikt. Gräver bort eller bara fyller på nytt med jämna mellanrum, i takt med att det komposteras bort.
Jag skippar grus i de här sammanhangen, utan använder flis, bark eller spån istället för grus. Då slipper man markdukar och dylikt. Gräver bort eller bara fyller på nytt med jämna mellanrum, i takt med att det komposteras bort.
Många av de där produkterna i plast eller organiskt material, som juteväv, förstörs med tiden så risken är att efter 10 år så gör de inte längre någon nytta. Plastmaterial finfördelas ofta så att sen har man en massa små plastbitar i rabatten.
I en välmående jord behövs det maskar och maskarna måste kunna röra sig upp till ytan när jorden är blöt. Det är inte bra att hindra dem.
I en välmående jord behövs det maskar och maskarna måste kunna röra sig upp till ytan när jorden är blöt. Det är inte bra att hindra dem.
Därför juteväv är bra, efter 10 år är det ändå dags att gräva upp och ge ny näringsrik mylla och jord och sand beroende på vad man nu vill plantera. Få rabatter som blir så perfekt omhändertagna att det inte skulle behövas. Här har en rabatt ätits upp av jorden och övrig växtlighet på mindre än två år oavsett hur man anlägger rabatten. Bara på grusplanen framför entren som det går riktigt bra. Men så består våra tomter av allt från skog till vildäng, naturtomt och några 100kvm gräsmossmatta och med moränjord. Super att odla grönsaker i och även rotfrukter. Min persilja har mått lika bra trots frost, snö och minusgrader som den har gjort sedan jag frösådde den 😀BirgitS skrev:
Många av de där produkterna i plast eller organiskt material, som juteväv, förstörs med tiden så risken är att efter 10 år så gör de inte längre någon nytta. Plastmaterial finfördelas ofta så att sen har man en massa små plastbitar i rabatten.
Klicka här för att svara