5 329 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Tips på tillfälligt halkskydd i trappa
Sida 1 av 2
Hejsan!
Vi har en betongtrappa ner till källaren som kan vara lite hal om man har bråttom.
Den har fått någon form av ny beläggning och sedan blev den handmålad för att se ut som sten och sist lackad.
Nu har det hänt att vi ska ha barn och vårt badrum är i källaren.
Jag känner mig inte helt trygg med att springa upp och ner där med en liten bebis.
Har tittat på olika tillfälliga lösningar som trappstegsmattor och tejp men är rädd att lacken ska följa med av när vi tar bort det igen.
Vad tror ni? Har ni några tips?
Vi har en betongtrappa ner till källaren som kan vara lite hal om man har bråttom.
Den har fått någon form av ny beläggning och sedan blev den handmålad för att se ut som sten och sist lackad.
Nu har det hänt att vi ska ha barn och vårt badrum är i källaren.
Jag känner mig inte helt trygg med att springa upp och ner där med en liten bebis.
Har tittat på olika tillfälliga lösningar som trappstegsmattor och tejp men är rädd att lacken ska följa med av när vi tar bort det igen.
Vad tror ni? Har ni några tips?
Hmm. Ja, jag halkade aldrig i min mosters hala källartrappa när jag växte upp, däremot i vår egna trappa med nålfiltsmatta. Skillnaden var väl att jag typ sprang hemma hos mig själv men tog det lugnt hemma hos henne. Men visst, jag skadade mig aldrig på riktigt eftersom man ju tar tag i ledstången när fötterna fallerar.AnneFi skrev:
Jag tycker dock att du ska vara säker även efter bäbisbärartiden är förbi!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Klart att trappan alltid skall vara halksäker!
Färg eller inte färg måste ju komma i andra hand.
För övrigt behöver inte en burk färg kosta en förmögenhet.
Färg eller inte färg måste ju komma i andra hand.
För övrigt behöver inte en burk färg kosta en förmögenhet.
Nej men att ha en kille som handmålar den med en finpensel i olika nyanser för att den ska se ut som sten när det är flytspackel kostar en förmögenhet.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det förstår jag så väl!AnneFi skrev:
Botticelli och Rembrandt jobbade inte gratis heller.
Så man får välja vad man lägger pengarna på.
En källartrapp skulle jag inte sätta särskilt högt i alla fall
Halkskyddet är absolut viktigare!
Det gör djäkligt ont att halka i en betongtrappa!
Och en bruten handled tar 5-8 veckor att läka, i bästa fall.
Min svärfar har gått i deras vindstrappa (fast monterad) några/flera gånger/år i över 30 år utan att halka, men för något år sedan halkade han och slog sönder hälen i ena foten. Trappan är inte hal, däremot är trästegen lite nötta i fram/överkant. Om dom hade haft halkskydd på trappstegen så hade det kanske inte hänt.AnneFi skrev:
Edit: Kan tillägga att han är fortfarande inte helt bra i foten/hälen, han kommer aldrig att bli det!
Eftersom ni vet att trappan är hal, varför vill ni då riskera att någon (barn, ungdom, vuxen, pensionär, rörelsenedsatta etc) halkar när det finns bra motmedel?
Redigerat: