AnneFi
Hejsan!
Vi har en betongtrappa ner till källaren som kan vara lite hal om man har bråttom.
Den har fått någon form av ny beläggning och sedan blev den handmålad för att se ut som sten och sist lackad.

Nu har det hänt att vi ska ha barn och vårt badrum är i källaren.
Jag känner mig inte helt trygg med att springa upp och ner där med en liten bebis.

Har tittat på olika tillfälliga lösningar som trappstegsmattor och tejp men är rädd att lacken ska följa med av när vi tar bort det igen.

Vad tror ni? Har ni några tips?

Om lacken är rätt utförd kommer den inte följa med när tejpen tas bort.

AnneFi
Men det vet jag inte om den är.
Firman var inte super på något annat.

Varför ska ni ta bort det igen sen?

AnneFi skrev:
Men det vet jag inte om den är.
Firman var inte super på något annat.
Om lacken inte i nuläget klarar av ett tejptest så kommer den ändå fallera ganska omgående av vanligt slitage.

AnneFi
klonk skrev:
Varför ska ni ta bort det igen sen?
För att det inte behövs i vanliga fall

AnneFi
Helioz skrev:
Om lacken inte i nuläget klarar av ett tejptest så kommer den ändå fallera ganska omgående av vanligt slitage.
Får prova med tejp. Har klarat sig bra i några år nu men inte så roligt om lack och färg åker av och man ska behöva betala en förmögenhet för att måla om den igen

AnneFi skrev:
För att det inte behövs i vanliga fall
Barn är ju så oförsiktiga av sig. Fast även för vuxna tycker jag att det är en bra idé med halkskydd, det behövs inte tills det behövs.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
AnneFi
Ingen har ramlat i trappan på flera år trots att barn varit här.
jag har halkat till en gång och därför vill jag ha skydd för att mentalt Kunna känna mig säker att gå ner.

AnneFi
Om vi ska ha permanenta halkskydd väljer jag hellre att lacka om trappan med lite grus i.

AnneFi skrev:
jag har halkat till en gång och därför vill jag ha skydd för att mentalt Kunna känna mig säker att gå ner.
Hmm. Ja, jag halkade aldrig i min mosters hala källartrappa när jag växte upp, däremot i vår egna trappa med nålfiltsmatta. Skillnaden var väl att jag typ sprang hemma hos mig själv men tog det lugnt hemma hos henne. Men visst, jag skadade mig aldrig på riktigt eftersom man ju tar tag i ledstången när fötterna fallerar.

Jag tycker dock att du ska vara säker även efter bäbisbärartiden är förbi! :)

Klart att trappan alltid skall vara halksäker!

Färg eller inte färg måste ju komma i andra hand.
För övrigt behöver inte en burk färg kosta en förmögenhet.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
AnneFi
KnockOnWood skrev:
Klart att trappan alltid skall vara halksäker!

Färg eller inte färg måste ju komma i andra hand.
För övrigt behöver inte en burk färg kosta en förmögenhet.
Nej men att ha en kille som handmålar den med en finpensel i olika nyanser för att den ska se ut som sten när det är flytspackel kostar en förmögenhet.

AnneFi skrev:
Nej men att ha en kille som handmålar den med en finpensel i olika nyanser för att den ska se ut som sten när det är flytspackel kostar en förmögenhet.
Det förstår jag så väl!

Botticelli och Rembrandt jobbade inte gratis heller.
Så man får välja vad man lägger pengarna på.
En källartrapp skulle jag inte sätta särskilt högt i alla fall :surprised:

Halkskyddet är absolut viktigare!
Det gör djäkligt ont att halka i en betongtrappa!
Och en bruten handled tar 5-8 veckor att läka, i bästa fall.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Min svärfar har gått i deras vindstrappa (fast monterad) några/flera gånger/år i över 30 år utan att halka, men för något år sedan halkade han och slog sönder hälen i ena foten. Trappan är inte hal, däremot är trästegen lite nötta i fram/överkant. Om dom hade haft halkskydd på trappstegen så hade det kanske inte hänt.
Edit: Kan tillägga att han är fortfarande inte helt bra i foten/hälen, han kommer aldrig att bli det!

Eftersom ni vet att trappan är hal, varför vill ni då riskera att någon (barn, ungdom, vuxen, pensionär, rörelsenedsatta etc) halkar när det finns bra motmedel?

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.