Nästan klar med pågående bygge på möbelsnickarlinjen och nu inser jag att det är en hel arbetsvecka kvar och jag har ingen aning om vad jag ska göra. VI har pratat om att jag borde testa fanering, men det måste inte vara nu.

Pall, skåp, tv-bänk, liten byrå och snart en medicinlåda är vad jag gjort den här terminen. Vad saknas? Vad vill ni se? Vad borde jag lära mig?

Hep Hep skrev:
Nästan klar med pågående bygge på möbelsnickarlinjen och nu inser jag att det är en hel arbetsvecka kvar och jag har ingen aning om vad jag ska göra. VI har pratat om att jag borde testa fanering, men det måste inte vara nu.

Pall, skåp, tv-bänk, liten byrå och snart en medicinlåda är vad jag gjort den här terminen. Vad saknas? Vad vill ni se? Vad borde jag lära mig?
En självporträtts- intarsia? ;)

(Ska fundera över lite mer seriöst svar)

Humidor?

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
En snygg låda att förvara fröpåsar i?

Frustrator Frustrator skrev:
En snygg låda att förvara fröpåsar i?
Det kan vara något. Jag får väl blanda lite olika faner och skapa något stiliserat som visar innehållet. Blir det bra kanske man kan se vilken sorts blomma det är och går det dåligt får man väl gissa att det föreställer ett frö.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Humidor?
Jag har försökt lära mig att röka cigarr, men jag får inte till det. Trots cigrettrökande i min ungdom. Det är för äckligt. En gång har jag lyckats bita ihop och rökte en hel cigarr och det var när jag var på cohibafabriken och chefen där ville bjuda.

Men en displaylåda för onödigt många armbandsur är ju lite lika i utseendet som en humidor och något jag faktiskt skulle ha lite nytta av. Lägger till i listan.

S
Att göra en kopia på en möbel är väldigt lärorikt tror jag, nån dansk möbel. En fåtölj kanske?

S SvanteC skrev:
Att göra en kopia på en möbel är väldigt lärorikt tror jag, nån dansk möbel. En fåtölj kanske?
Är du min fru?? Min och min lärares plan för senare i år är att träna på att använda mallar och fräsning för att kunna bygga upprepade saker och det som är tänkt är att bygga några fåtöljer som ska se ut som danskt 50- eller 60-tal. Jag satt just på lunchen och bildgooglade "dansk fåtölj".

• Haha
SvanteC
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
En självporträtts- intarsia? ;)

(Ska fundera över lite mer seriöst svar)
+1 på intarsia, behöver ju inte vara ett självporträtt :p

Hep Hep skrev:
Är du min fru?? Min och min lärares plan för senare i år är att träna på att använda mallar och fräsning för att kunna bygga upprepade saker och det som är tänkt är att bygga några fåtöljer som ska se ut som danskt 50- eller 60-tal. Jag satt just på lunchen och bildgooglade "dansk fåtölj".
Jag behöver två z-stolar till uterummet..

S
Hep Hep skrev:
Hahaha underbart! Säg till när du har några övningsfåtöljer att sälja! =)

Kopierar jag bra och säljer får jag väl sy postsäckar på Långholmen, eller vad straffet är nuförtiden. Jag får väl hitta en tillräckligt anonym mix av alla bra danska designer. Som de här.
Träramfåtölj med svart läderklädsel, enkelt skandinaviskt design, på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vintage träfåtöljer med svarta dynor mot vit bakgrund, modernt designade med vinklade armar och ben.
Skapa konto
Två träfåtöljer med stoppade dynor i svart och randigt mönster på vit bakgrund. Retrodesign. Modern inredning.
Skapa konto

Fast även om jag bortser från det juridiska, moraliska och den rent tekniska utmaningen, så är det kanske ett projekt mer lämpat för när jag har mer än en vecka kvar av terminen.

• Haha
SvanteC
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Kopierar jag bra och säljer får jag väl sy postsäckar på Långholmen, eller vad straffet är nuförtiden. Jag får väl hitta en tillräckligt anonym mix av alla bra danska designer. Som de här.
[bild] [bild] [bild]
Fast även om jag bortser från det juridiska, moraliska och den rent tekniska utmaningen, så är det kanske ett projekt mer lämpat för när jag har mer än en vecka kvar av terminen.
Börja med en fotpall så du vet var du ska vila fötterna sen när fåtöljerna är klar =)

• Haha
Hep
  • Laddar…
S
Nå? Vad blev det?

S SvanteC skrev:
Nå? Vad blev det?
Det blev inget, men det är något i blivande. Jag kanske borde sagt att kursen är på en tredjedels fart, så det är en bit kvar på "sista veckan".

Ingen kopia, men väl något som inspirerats av färdig design. Ett bort till ett citrusträd inspirerat av Starcks berömda citruspress. Så här ser mallen till benen ut. skivan som ska ligga ovanpå är räfflad på sidorna för att påminna om pressen och jag hoppas att den känns bättre när allt är klart, för nu ser den mest ut som formen på "atomkraft nej tack".
Två utskurna trästycken på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.