Hej,
Är ganska nyinflyttad i hus och känner att jag behöver en kap- och gersåg. Trädäck, lister och foder, passbitar för garderober etc. etc. Det är frestande att nappa på något lågpriserbjudande, men man brukar ju alltid ångra sig....

Vilken såg skulle ni tipsa om ifall man vill gå upp ett snäpp i prisklass och kvalitet? DeWalt DW707?

Hittade följande summering, inget att lita på kanske men ger en översikt av ett antal modeller åtminstone:

http://www.smartson.se/test/hushall/kapa-latt-och-ratt.htm

Tips om en såg man vill använda och äga i många år? Kan man snåla och köpa ett bugetstativ?

Mvh / Oslox

Jag har en DW707 och är nöjd, men ska du köpa en sådan så köp till det tilhörande sågbordet. Det kostar en slant, men är värt varenda krona och mer därtill.

/Jonas

Jag var i precis samma dilemma som du före semestern. Och jag gjorde ett par misstag som jag kan dela med mig av.

Först köpte jag dewalt 707 med sågbord. Det är en trevlig såg som gör snygga snitt och är lätt att jobba med. MEN det saknas helt vettiga tillbehör till den t.ex. saknas spänntving för att hålla fast bångstyra brädor(och nejdå det går inte att beställa till den), dessutom tar den inte så grovt material så den är inte kapabel till grövre reglar. Bordet är toppen och dewalts service är kanon så om du kan leva utan vad jag nämnt är den jättebra.

Missnöjd på att det saknades spänntving köpta jag senare en serva för en dryg 1000lapp. Det var ett fiasko, den hade på pappret max lutningsvinkel på sågklinga 45grader, i verkligheten var max 43 typ. Helt odugligt. Dessutom så flisade den materialet och gjorde fula snitt och lät som en ångmaskin.

Så tröttnade jag på kompromisser och stod i valet mellan Festools bordsåg precisio CS50 eller CS70, Dewalt mer påkostade modeller 712,708 eller den vändabara, Makita eller Metabo. Efter att läs specar och jämfört blev det Metabo KGS303plus.

Nu har jag byggt färdigt rummet med Metabo sågen och det sågar, bra kan lutas och geras i alla vinklar. Och vis av gamla erfarenheter köpte jag spänntving till den, men faktum är att nu när jag kan luta klinga så jag alltid ser snittet är behovet av spänntving mindre än med 707 så nu använder jag det sällan. Klinglasern till är supersmidig eftersom den sitter på klingan och startar när klingar snurrar och inte behöver justeras för att vara 100% i linje. Sågens stativ är mycket bredare än dewalt 707an så jag köpte inget sågbord utan ställde den på ett vanligt gammal bord jag hade stående och den har stått väldigt stabilt där utan att ens skruvas fast. För att få lite längd köpte jag ett par rullbockar för 99 spänn på Harald Nybord. Faktum är att det är en bättre lösning är ett riktigt sågbord tycker jag. Nu behöver jag inte gå runt hela exipaget somman måste med ett helt bord och längden är obegränsad.

Så om du har 6000 kronor i budget rekommenderar jag att du köper en Metabo 303. Billigaste jag hittade var hos drift och underhåll i Mönsterås inklusive en superfin skruvdragare/borr på köpet. Har du ett gammalt bord tycker jag du ska prova det med en billig rullbock eller två innan du köper specialbord.

Jag har också kollat en del på kap&geringsågar.
Jag är inne på en Bosch GCM 10SD. Den klarar 87X305mm och kan vinklas på båda hållen och rejäla geringmöjligheter.
Den säljs förr 6000 ink moms och frakt i Kungsbacka.
Är det någon annan som har sett denna modell till ett lägra pris än jag?

Den klarar t.o.m. mer än 87...
Jag kapar lätt 90-stolpar med den, har aldrig provat att "maxa" men gissar att den tar ytterligare några millimeter..

En helt underbar såg för övrigt.. :)

Jag kan rekommendera Makita LS0714L. Jag köpte en sådan i veckan som komplement till min Festool SYM70 och är mycket nöjd!

- 5375:- inkl. moms.
- Nätt i formatet och lätt i vikten.
- Bra dammuppsamling + fungerar bra med Festool CT22 dammsugare.
- Spänntving och demonterbara "metallstöd" för arbetsstycket.
- Lasersikte som faktiskt fungerar riktigt bra och underlättar avsevärt när sågen lutas eller när man har markerat snittet på virkets bakkant.

Jag kan rekomendera dewalt 718 305mm.
0-60 gr höger 0-50 gr vänster. Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 230x94 mm.
Funkar skitbra ihop med en ct22:a. Är dock inte världens lättaste maskin att konka på, men det har man igen när man sätter upp den på bänken.
Körde själv med en 707:a innan, men tyckte kvaliteten på den var lite väl amatörmässig och jag irriterade mig enormt på att den bara gick att luta på ett håll.
Så e du beredd att slänga upp ca 7500:- så har du en såg du inte lär ångra att du köpte.

http://62.146.25.231/products.asp?l...&hierarchyID3=48&bucketid=9&sid=1

DeWalt gillar jag inte, för vingliga i min smak. Men här har du maskinernas maskin. Tung men verkar oförstörbar. Ingen växellåda eller rem som kan ta stryk. Hörs knappt på tomgång. (F.d. Metabo).

Kap- & geringssåg KGS 301

Artikelnummer: 100315

Kap- och geringssåg med dragfunktion och robust tystgående induktionsmotor. Stabil och kompakt konstruktion i pressgjuten aluminium. Lämpad för exakta sågsnitt till 300 mm bredd i trä och träliknande material, i plastmaterial och icke-järnmaterial. Rondellen kan ställas in steglöst och låsas i vinklar på upp till 45°; med extra spärrlägen vid 0°, 15°, 22,5°, 30° och 45°. Såghuvudet kan lutas steglöst åt vänster: 0-45°. Den justerbara rondellen och det lutningsbara såghuvudet gör det möjligt att utföra kombinerad gerings- och snedsågning. Kullagrad styrslid. Elektronisk motorbroms. Borrhål för vänster och höger bordsbreddning med längdanslag. Planfräst arbetsyta och högt anslag. Pendelskyddet öppnas automatiskt när såghuvudet sänks ned. Lätt att transportera tack vare små dimensioner.

Tekniska data:
Motor 230 V 1,6 kW
HM-klinga 250 mm 80 Tänder
Max kap 90° 300x54 mm
Max kap 45° 212x53 mm
Klingan geringsbar 45°
Arbetsbordet vridbart 45° vä/hö
Vikt 23 kg

Pris: 3995:- inkl. moms
[3196:- exkl. moms]

http://drift-underhall.se/#startsida.php

Köp en Bosch GCM 10SD så slipper du ångra dig! Smaken är som baken men jag har svårt att tänka mig vad som skulle kunna förbättras på denna ögonsten ;) Bör gå at få loss för ca 6500 - 7000:- med noname sågbord och två extra klingor.

Låter fint BAN!

La en beställning igår på en 10SD med Bosch sågbord(Plus massa massa Festool grejer ;D) . Kostade 5995+moms, så det torde bli 7500:- med moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.