Hej alla.
Vi är snart klara med att bygga ett klassiskt staket, dvs falurött med 70 grader vitmålad spets. Staketet ska spraymålas till våren men jag bävar inför det mödosamma arbetet att måla varenda spets (650st).
Är det nån som har en bra idé på hur vi kan ”automatisera” målandet?
Tack på förhand!

• Rött trästaket med vitmålade spetsar i en trädgård, hund står bredvid grind under en träbåge, natur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket under konstruktion med spetsiga toppar i en trädgårdsmiljö, omgivet av gräs och träd, verktyg syns på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle måla den vita spetsen först. Målar du den efter att resten är rödmålad så är väl risk att din vita färg rinner ner där du inte vill ha den. Fin hund!

T
Skit i det, snyggare utan vit spets.

3Dprinta 650 hattar att trä på så har du regnskydd också.
/W

Du kommer att få väldigt mycket färgsvinn om du ska spraya det där.
Någon speciell anledning att inte penselmåla?

/Höghus

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
På 1900-talet när svärfar var aktiv byggare brukade han alltid måla staketspjälorna innan han spikade upp dom.
Han hade en meterlång hängränna med två gavlar ,som han fyllde med färg. sen doppade han spjälorna i rännan och lät dom rinna av.
Ville han ha vita toppar sen, så doppade han spetsen direkt i en lagom djup färgburk....
Men det verkar lite för sent för detta tips...

• Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Du kommer att få väldigt mycket färgsvinn om du ska spraya det där.
Någon speciell anledning att inte penselmåla?

/Höghus
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
På 1900-talet när svärfar var aktiv byggare brukade han alltid måla staketspjälorna innan han spikade upp dom.
Han hade en meterlång hängränna med två gavlar ,som han fyllde med färg. sen doppade han spjälorna i rännan och lät dom rinna av.
Ville han ha vita toppar sen, så doppade han spetsen direkt i en lagom djup färgburk....
Men det verkar lite för sent för detta tips...
Tanken var initialt att det skulle gå snabbare att spraya. Om man står i ”rätt vinkel” när man sprayar så blir det inte så mycket färg som hamnar i mellanrummen.
Men, man kanske står där till våren och bannar sig själv över hur korkad man kunde vara 😅.
Men apropå att doppa spjälorna - den tanken hade jag också, men då tror jag definitivt att det hade gått åt (för) mycket färg.

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Skulle jag sprutmåla dom skulle jag måla de vita spetsarna först. Ingen maskering, bara se till att det täcker med råge.
Sen, eftersom du tydligen ska ganska liten vit topp, skulle jag köpa några meter rörisolering och trä över spetsarna som maskering när det är dags att spruta rött

[länk]
Gillar denna idé!
Tack!!

I InsidersUnited skrev:
Skulle måla den vita spetsen först. Målar du den efter att resten är rödmålad så är väl risk att din vita färg rinner ner där du inte vill ha den. Fin hund!
Tack, Nellie hälsar 🐶

Jag skulle testa att spänna fast en bräda på vardera sidan av staketet som maskering. Sedan är det bara två sidor per spjäla som man måste vara mer noga med och det ör de två som inte syns så bra.

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle testa att spänna fast en bräda på vardera sidan av staketet som maskering. Sedan är det bara två sidor per spjäla som man måste vara mer noga med och det ör de två som inte syns så bra.
Bra idé! Då kommer det dessutom se mer jämnt/rakt. 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.