Hej alla.
Vi är snart klara med att bygga ett klassiskt staket, dvs falurött med 70 grader vitmålad spets. Staketet ska spraymålas till våren men jag bävar inför det mödosamma arbetet att måla varenda spets (650st).
Är det nån som har en bra idé på hur vi kan ”automatisera” målandet?
Tack på förhand!
Vi är snart klara med att bygga ett klassiskt staket, dvs falurött med 70 grader vitmålad spets. Staketet ska spraymålas till våren men jag bävar inför det mödosamma arbetet att måla varenda spets (650st).
Är det nån som har en bra idé på hur vi kan ”automatisera” målandet?
Tack på förhand!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 980 inlägg
Skulle måla den vita spetsen först. Målar du den efter att resten är rödmålad så är väl risk att din vita färg rinner ner där du inte vill ha den. Fin hund!
Medlem
· Stockholm
· 4 013 inlägg
3Dprinta 650 hattar att trä på så har du regnskydd också.
/W
/W
Skulle jag sprutmåla dom skulle jag måla de vita spetsarna först. Ingen maskering, bara se till att det täcker med råge.
Sen, eftersom du tydligen ska ganska liten vit topp, skulle jag köpa några meter rörisolering och trä över spetsarna som maskering när det är dags att spruta rött
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...g-rak/rorisolering-rak-o-42-mm-2-m-2000050527
Sen, eftersom du tydligen ska ganska liten vit topp, skulle jag köpa några meter rörisolering och trä över spetsarna som maskering när det är dags att spruta rött
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...g-rak/rorisolering-rak-o-42-mm-2-m-2000050527
På 1900-talet när svärfar var aktiv byggare brukade han alltid måla staketspjälorna innan han spikade upp dom.
Han hade en meterlång hängränna med två gavlar ,som han fyllde med färg. sen doppade han spjälorna i rännan och lät dom rinna av.
Ville han ha vita toppar sen, så doppade han spetsen direkt i en lagom djup färgburk....
Men det verkar lite för sent för detta tips...
Han hade en meterlång hängränna med två gavlar ,som han fyllde med färg. sen doppade han spjälorna i rännan och lät dom rinna av.
Ville han ha vita toppar sen, så doppade han spetsen direkt i en lagom djup färgburk....
Höghus skrev:
Tanken var initialt att det skulle gå snabbare att spraya. Om man står i ”rätt vinkel” när man sprayar så blir det inte så mycket färg som hamnar i mellanrummen.ÅkeSun skrev:På 1900-talet när svärfar var aktiv byggare brukade han alltid måla staketspjälorna innan han spikade upp dom.
Men, man kanske står där till våren och bannar sig själv över hur korkad man kunde vara 😅.
Men apropå att doppa spjälorna - den tanken hade jag också, men då tror jag definitivt att det hade gått åt (för) mycket färg.
Gillar denna idé!ÅkeSun skrev:
Tack!!
Liknande trådar
-
Måla PAX-dörrar – Tips och erfarenheter?
Möbelsnickeri -
Tips för att måla om takplåten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Har ni tips om målare i Göteborgsområdet? Det gäller husmålning med linoljefärg. :)
Fasad -
Tips hur "klä in" eller måla om takstolar
Tak & Vind -
Måla om stängd säkerhetsdörr - tips!
Färg, Måla & Tapetsera