Skall byta tvättställ som är limmad med silikon men vill inte skada kommoden. Tips hur man kan göra? Tror att rakblad lätt skär sönder kommoden. Funderar på fiskelina som ”såg”. Andra tips mottages tacksamt

Har du försökt med rakblad?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du försökt med rakblad?
Har inte startat projektet ännu. Kände att rakblad lätt skadar då fogen är tunn...

P petrho skrev:
Har inte startat projektet ännu. Kände att rakblad lätt skadar då fogen är tunn...
Men rakblad är tunnare.
Hur tunn tror du att en "fiskelina" är?

• Gilla
petrho
  • Laddar…
T-röd eller lösningsmedel som silikonborttagning från Biltema etc löser upp silikonet. Hur det verkar på kommoden kan jag inte uttala mig om. Men de förstör inte våtrumstapeter i varje fall.

Väldigt svårt att tro att T-röd löser upp silikon. Trodde mekanisk borttagning var det enda som fungerade.

V vectrex skrev:
Väldigt svårt att tro att T-röd löser upp silikon. Trodde mekanisk borttagning var det enda som fungerade.
Jag vet att många påstår det. Men nu var det en fog och inte rent på kaklet. Då kan det räcka med T-röd för att få silikonfogen att släppa. Men Biltemas silikonbortagning är bättre som även löser andra ämnen.

Har inte provat det på ren kakel men även där är det värt att prova för den som har problemet. Har själv använt det då jag skulle måla på våtrumstapeter. Då färg inte fäster på silikonfogar. Pensla på och låt det verka en stund. Innan man tar loss det med skrapa som medföljer eller tunn spackelskrapa eller rakblad om så önskas.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikonborttagning-2000018401/
K-Rauta säljer flytande silikonborttagare för o/härdat silikon.
Här nämner man T-röd för att ta bort resterna efter att man har skurit bort fogen med rakblad.
http://www.renoverabilligt.nu/ta-bort-silikon

Redigerat:
Funkade utmärkt med acetonfri nagellacksborttagning från mataffären. Satt som berget och gick inte att slå av men löstes upp på 10 min.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.